• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060603898

"حمله علیه سوریه، آمریکا را در کنار القاعده قرار می‌دهد"

"حمله علیه سوریه، آمریکا را در کنار القاعده قرار می‌دهد"

یک روزنامه مطرح انگلیسی در گزارشی نوشت، با بالا گرفتن احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه، برای اولین بار آمریکا و القاعده در یک جبهه و هم‌سو با یکدیگر خواهند جنگید که این امر راه را برای قصب قدرت از سوی این گروه تروریستی هموار می‌کند.

یک روزنامه مطرح انگلیسی در گزارشی نوشت، با بالا گرفتن احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه، برای اولین بار آمریکا و القاعده در یک جبهه و هم‌سو با یکدیگر خواهند جنگید که این امر راه را برای قصب قدرت از سوی این گروه تروریستی هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی میل در گزارشی می‌نویسد: «بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گروه تروریستی القاعده که مسئولیت حوادث 11 سپتامبر را برعهده گرفت، در صف مخالفان خود می‌بیند.

بدون در نظر گرفتن این موضوع، مداخله نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه، نه تنها به القاعده کمک خواهد کرد، بلکه احتمالا باعث مسلح کردن این گروه تروریستی نیز خواهد شد.

یکی از کسانی که در غرب بر علیه حمله به سوریه صحبت می‌کنند، رابرت فیسک، روزنامه‌نگار مطرح انگلیسی است.

فیسک در شماره روز سه‌شنبه روزنامه ایندیپندنت اینچنین نوشت که آیا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌داند که می‌خواهد در جبهه القاعده بجنگند؟

فیسک از این موضوع به عنوان سناریوای یاد کرد که در آن آمریکا و دشمنانش حداقل در موضوع سوریه، به هم‌پیمانان نزدیکی تبدیل می‌شوند.

فیسک نوشت که شاید آمریکایی‌ها باید از القاعده درخواست همکاری اطلاعاتی کنند. به هر حال پوتین‌های نیروهای القاعده بر خاک سوریه قرار دارد، که آمریکایی‌ها در صورت حمله اینکار را نخواهند کرد. شاید القاعده بتواند اطلاعاتی در خصوص برخی تاسیسات هدف را به کشوری که معمولا مدعی است که حامیان القاعده بیشتر از همه جنایتکاران جهان تحت تعقیب هستند، بدهد.

تصویری که فیسک ترسیم می‌کند، ترکیبی از واقعیت‌های سیاه و سفید بی‌روح است که گاهی اوقات هم رنگی می‌شود.

پس از حادثه شیمیایی حومه دمشق در چهارشنبه هفته گذشته، فرمانده یک گروه شورشی مرتبط با القاعده در سوریه متعهد شد که در واکنش به حمله شیمیایی حومه دمشق با موشک به گروه‌های اقلیت علوی حمله کند.

ابومحمد الجولانی، رئیس جبهه تروریستی النصرة در پیام صوتی که در سایت یوتیوب منتشر شد، گفت: به ازای هر موشک شیمیایی که در دمشق بر سر مردم ما فرود آمده است، یکی از روستاهای آن‌ها را نابود می‌کنیم. ما هزران موشک را برای انتقام به سمت شهرهای آن‌ها پرتاب می‌کنیم.

مخالفان سوریه دولت این کشور را به صورت دادن یک حمله شیمیایی به حومه دمشق که تحت کنترل شورشیان بود متهم می‌کنند که طی آن با انتشار گاز سمی، صدها تن کشته شدند.

پس از اینکه در ماه آوریل سال جاری میلادی، گروه تروریستی النصرة اعلام کرد که در حال پیوستن به القاعده عراق است، آمریکا آن را به صورت رسمی یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

فیسک نوشت که این موضوع چیزی نیست که توسط پنتاگون، کاخ سفید و یا حتی القاعده جار زده شده و اعلام شود. اما احتمالات جالبی را به وجود می‌آورد.

یکی از این احتمالات توسط مایکل مورل، جانشین رئیس سازمان سیا مطرح شد که براساس آن سرنگونی اسد برای القاعده روز بزرگی خواهد بود.

مورل در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال تصریح کرد که در صورت سقوط دولت سوریه، تسلیحات آن یا تصاحب می‌شوند و یا به فروش گذاشته می‌شوند و در زمانی که آمریکا توجهش معطوف موضوع دیگری است، القاعده می‌تواند از این فرصت سوءاستفاده کند.

وی افزود: اگر به آن‌ها فشار وارد نکنیم، دوباره سازماندهی می‌کنند. من نسبت به بی‌توجهی در این زمینه نگران هستم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha