یک متخصص علم تمرین با تاکید بر اهمیت علم تمرین در پیشرفت ورزش کشور خواستار تاسیس این رشته در دانشگاههای کشور با مساعدت مسوولان وزارت علوم شد.
سرویس علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به اهمیت زیاد علم تخصصی تمرین و ضعف عمدهی ورزشکاران ایران در این بخش، در یک بررسی تخصصی با کارشناسان و متخصصان علم تمرین به بررسی ابعاد مختلف این علم میپردازد. بخش نخست این بررسی که به بیان جایگاه و ماهیت این رشته میپردازد را در گفت و گو با دکتر نعیما خواجوی میخوانید:
تاریخچهی علم تمرین مربوط به 250 سال قبل از میلاد است. در کشورهای مصر، یونان، ایران و ... به نوعی از تمرینات آمادگی جسمانی مخصوصا برای سربازان استفاده میشده و بر ادامهدار و منظم برگزار شدن تمرینات آمادگی جسمانی تاکید داشتهاند.
داشتن بدنهای ورزیده و ماهیچههای بزرگ در یونان نشانه قدرت بیشتر در افراد بوده است. اگر بخواهیم علم تمرین را به عنوان یک علم مستقل در نظر بگیریم نزدیک به 30 سال از عمر آن میگذرد و به مرور زمان شرکت در مسابقات جهانی و المپیک موجب شد همگان بر بهکارگیری روشهای تمرینی پیشرفته برای ورزشکاران به عنوان یک دانش نوین تاکید کنند و کشورهایی مانند آلمان شرقی و شوروی سابق توانستند به عنوان کشورهای پیشرو در پرورش این علم مدالهای زیادی را در مسابقات جهانی کسب کنند.
انتشار اولین کتاب مختص به علم تمرین را در سال 1957 میلادی و به دست یکی از دانشمندان آلمان شرقی با استفاده از دانش روسها صورت گرفت. به مرور زمان و در دهههای بعد کتابهای بیشتر با بحثهای جدیدتر در این زمینه به چاپ رسید و با توجه به گستردگی نیاز ورزشکاران، به مرور زمان روشهای نوین علم تمرین به کمک ورزشکاران آمدند.
متاسفانه در ایران تاکنون گرایشی به نام علم تمرین به صورت تخصصی در دانشگاهها تدریس نمیشود. مسوولان وزارت علوم به غلط، باورشان این است که علم تمرین زیرشاخهای از فیزیولوژی است در صورتی که این دو مرتبط با یکدیگر هستند اما به هیچ عنوان بحثها و روشهای تخصصی علم تمرین در دانش فیزیولوژی گنجانده نشده است و اینکه فیزیولوژی کاربردی مانند علم تمرین است به هیچ عنوان صحت ندارد. فیزیولوژی به پاسخهای بدن به ورزش در کوتاه مدت و بلندمدت میپردازد؛ در صورتی که علم تمرین به چگونگی اجرای تمرین و حرکات و برنامهریزی و دورهای کردن آنها اختصاص دارد.
دانشجویان زیادی علاقهمند هستند که تنها در رشته تخصصی علم تمرین به تحصیل بپردازند و دانش روز را فرا بگیرند. به دلیل گرایش تخصصی این رشته، در دانشگاههای کشور دانشجویان مجبور به تحصیل در رشته فیزیولوژی هستند که این رشته نمیتواند آنها را متقاعد کند در صورتی که اگر این رشته در دانشگاه تدریس شود شاهد پیشرفت ورزش کشور خواهیم بود.
شکستهای ورزشی در میادین بینالمللی و عدم پیشرفت ورزش به صورت سیستماتیک در کشور به دلیل ناآگاهی بسیاری از مربیان به دانش علم تمرین است. بسیاری از ورزشکاران حرفهای در کشورمان به صورت علمی و درست تمرین نمیکنند که این مساله در روند کاری و حضور قدرتمند آنها در مسابقات داخلی و خارجی تاثیر منفی میگذارد. هدف علم تمرین انجام تمرینات ممتد به صورت منظم، سیستماتیک و در درازمدت است. تفاوت تمرینات در ورزشکاران حرفهای و آماتور تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها در شدت و مقدار زمان تمرینات با هم فرق دارد، ولی باید تمامی ورزشکاران تمرینات خود را به صورت منظم و سیستماتیک بر طبق اصول و روش علم تمرین انجام دهند.
علم تمرین نحوهی اجرای تمرینات و شدت آن را به صورت دقیق و علمی در سنین مختلف بیان کرده است و لازم است این رشته به صورت تخصصی در دانشگاههای کشور تدریس شود. همانگونه که در کشورهای دیگر حتی کشوری مانند هندوستان این رشته به صورت تخصصی تدریس میشود و این علم توانسته کمک زیادی در کاهش مصدومیتهای ورزشکاران و موفقیت بیشتر آنها داشته باشد.
پایان قسمت اول
انتهای پیام
نظرات