• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92052815927
  • خبرنگار : 71342

روایت مسعود رایگان و رویا تیموریان از «دو مرد در یک اتاق» / تئاتر خصوصی معنایی ندارد»

روایت مسعود رایگان و رویا تیموریان از «دو مرد در یک اتاق» / تئاتر خصوصی معنایی ندارد»

مسعود رایگان به‌زودی نمایش «دو مرد در یک اتاق» را با بازی فرخ نعمتی‌ و همایون ارشادی در گالری «باروک» به صحنه می‌برد.

مسعود رایگان به‌زودی نمایش «دو مرد در یک اتاق» را با بازی فرخ نعمتی‌ و همایون ارشادی در گالری «باروک» به صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این متن سال 1986 به سفارش سازمان ملل و توسط دو نویسنده سوئدی و فنلاندی نوشته شده است و ماجرای آن درباره بیماری ایدز به عنوان طاعون قرن است.

گروه اجرایی این نمایش که آخرین روزهای تمریناتش را پشت سر می‌گذارد، در نشستی که 27 مرداد ماه در گالری «باروک» برگزار شد به ارائه اطلاعاتی درباره این نمایش پرداختند.

مسعود رایگان با ابراز خرسندی از اجرای این نمایش در گالری تازه تاسیس «باروک» اظهار امیدواری کرد: این سالن کوچک که برای نمایش‌های تک نفره و دو نفره ساماندهی شده است، بتواند گسترده‌تر شود و آثار پرجمعیت‌تری را پذیرا باشد.

او سپس در پاسخ به پرسشی درباره تامین هزینه‌های این نمایش گفت: آثار نمایشی ‌، سینمایی و تلویزیونی هزینه‌بر هستند و قدرتی مافوق گروه هنری باید برای آنها سرمایه گذاری کنند، شهرداری‌ها همراه با مرکز هنرهای نمایشی باید به تئاتر کمک کنند تا سطح آگاهی و فرهنگی جامعه ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: از نظر من تئاتر خصوصی هیچ معنایی ندارد و مسئولان فرهنگی کلان شهری مانند تهران باید برای خوراک فرهنگی مردم فکری بکنند. همچنان در بلوک شرق به زور سطح آگاهی مردم را بالا بردند و حالا آنها در یک سطح ماورایی از نظر فرهنگی کار می‌کنند.

رایگان که نمایشش را در گالری «باروک» اجرا می‌کند، اضافه کرد: این متن پتانسیل اجرا در کلاس‌های درس ‌،کارخانه‌ها،‌ ورزشگاه‌ها و ... را دارد چون نویسندگان این نمایشنامه از سازمان ملل سفارش گرفته‌اند تا نمایشنامه‌ای بنویسند که در هر جایی قابل اجرا باشد. در واقع این نمایش یک اثر پرتابل و بی‌چیز است و مهم اطلاعاتی است که به تماشاگر ارائه می‌شود که اطلاعاتی هشدار دهنده است.

این کارگردان تئاتر گفت: وظیفه این نمایش انتقال آگاهی درباره بیماری ایدز به تماشاگران به ویژه در کشور پرجمعیتی ماننده ایران است که هیچ اطلاعاتی درباره این بیماری داده نمی‌شود بنابراین وظیفه ما هنرمندان است که آمار و اطلاعات واقعی درباره این بیماری ارائه کنیم و بدانیم هیچ یک از ما در برابر ایدز مصون نیستیم و هرلحظه ممکن است برای خود ما هم اتفاق بیفتد.

رایگان در ادامه درباره انتخاب بازیگران این نمایش توضیح داد: برای من پخته بودن و تجربه دار بودن این بازیگران بسیار مهم بود، چون این نقش‌ها نیازمند بازیگرانی است که پر از زندگی و تجربه باشند.

او با بیان اینکه او بیشتر خود را متعلق به دنیای بازیگری می‌داند اضافه کرد: بانک اطلاعاتی که بازیگر در ذهن دارد و تجربیات او از زندگی بیرونی باعث می‌شود تا بازی در نقش برایش آسان‌تر شود، در واقع زنگی پربار بازیگر کمک می‌کند که او به شخصیت‌ها نزدیک شود و نقش را همانطور که هست به نمایش دربیاورد.

این هنرمند سپس درباره باورپذیر کردن این نمایش که متن آن یک اثر خارجی است تصریح کرد: زبان تئاتر باید خودی‌تر شود و لازم است لحن ترجمه را بشکنیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم اروپایی‌ها خیلی مودب و عصا قورت داده هستند در حالی که اصلا چنین نیست. وظیفه مترجم این است که متن نمایش را خودی کند، هرچند یک متن غربی باشد اما باید آن را از صافی خود عبور دهیم تا تماشاگر حس نکند آدم‌های نمایش از آسمان آمده‌اند و دست نیافتنی هستند. بلکه باید آنها را خیلی دست یافتنی و نزدیک ببیند.

رایگان با اشاره به اینکه خاستگاه درام در غرب است،‌ یادآور شد: اگر جریان آدابته در ایران ادامه پیدا می‌کرد، الان صاحب درام ایرانی بودیم. اما درام ما اشکال دارد چون فوت کوزه‌گری را به ما نیاموخته‌اند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست رویا تیموریان که به عنوان مشاور کارگردان در کنار مسعود رایگان است،‌ با ابراز تاسف از کمبود سالن‌های نمایش در تهران گفت: اگر امروز در گالری «باروک» هستیم این موضوع نشان می‌دهد، سی سال است بحث کمبود سالن مطرح است و سال‌ها فریاد زدیم فرهنگسراها مرکز همایش است و سالن تئاتر نیست اما مدیران با ما حرکت نکردند.

وی تصریح کرد: در این مدت هنرمندان تئاتر پویا شدند و سالن‌های جدیدی معرفی کردند و امروز در سالن‌های ناشناس کار می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد. مدیران فرهنگی به تئاتر کمک نکردند، مگر در مقاطعی کوتاه که دردی از تئاتر دوا نمی‌کند.

تیموریان اضافه کرد: حضور ما در گالری «باروک» به متن نمایش بر می‌گردد، چون تماشاگر را به خانه خودمان دعوت می‌کنیم تا از پنجره آن ببیند دو نویسنده درباره بیماری ایدز چه می‌نویسند.

این بازیگر تئاتر‌، نمایشنامه‌ «دو مرد در یک اتاق» را متنی بسیار قوی توصیف کرد و گفت: کارگردانی چنین متن‌هایی همیشه خیلی سخت است.

وی سپس با اشاره به انواع نمایش‌هایی که براساس متون خارجی اجرا می‌شود، توضیح داد: در برخی از نمایش‌ها می‌بینیم بازیگران لحن دوبله می‌گیرند و این به اجرای خوب یک اثر لطمه می‌زند.

تیموریان افزود: از آنجا که این نمایشنامه روی یک موضوع بسیار جهانی انگشت گذاشته جغرافیای آن مهم نیست و قرار نیست تاکیدی بر ملیتی خاص بشود. بلکه تلاش می‌کنیم تا آمار و اطلاعات درستی درباره این بیماری ارائه کنیم.

فرخ نعمتی بازیگر این نمایش اصلی‌ترین دلیل بازی خود را در این اثر نمایشی حضور مسعود رایگان و رویا تیموریان دانست و افزود: متن نمایش نسبت به کارهای قبلی‌ام متفاوت است و برایم جالب بود یک نقش بیرونی را بازی کنم.

همایون ارشادی دیگر بازیگر این نمایش که بیشتر در سینما فعال است، توضیح داد: آنچه باعث حضور من در این نمایش شد،‌ متن آن و کارگردانی مسعود رایگان بود. نمایشنامه خیلی خوب بود اما با خواندن آن ترسیدم چون بازیگر تئاتر نیستم. در واقع آقای رایگان ریسک کرد و این نقش را به من داد و حالا خوشحالم که آن را پذیرفتم به ویژه از اینکه با فرخ نعمتی هم بازی هستم، بسیار خوشحالم.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش پایانی این نشست، فرخ نعمتی نیز از کمبود سالن تئاتر ابرازتاسف کرد و افزود: چندین سال است دربه در سالن هستیم ‌، سالن‌های چند منظوره به درد هیچ منظوری نمی‌خورد اصولا این سالن‌ها حتی راه ورود و خروج ندارند. گالری «باروک» هم سالن تئاتر نیست اما به دلیل کمبود سالن در این شهر هرگوشه‌ای چراغ تئاتر روشن شود، حمایت می‌کنیم.

نمایش «دو مرد در یک اتاق» از روز دوم شهریور در گالری «باروک» به صحنه می‌رود.

تمرین نمایش « دو مرد در یک اتاق » به کارگردانی مسعود رایگان

تمرین نمایش « دو مرد در یک اتاق » به کارگردانی مسعود رایگان

تمرین نمایش « دو مرد در یک اتاق » به کارگردانی مسعود رایگان

تمرین نمایش « دو مرد در یک اتاق » به کارگردانی مسعود رایگان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha