• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92052715022

/کلام روز/

توجه به صنعت در قرآن

توجه به صنعت در قرآن

برخی از نیازهای بشر تنها از راه صنعت تامین می‌شود این از جمله مواردی است که شاید برخی از مسولان جوامع مختلف در طول تاریخ آن را ندانسته یا به آن اصلا فکر نکرده‌اند.

برخی از نیازهای بشر تنها از راه صنعت تامین می‌شود این از جمله مواردی است که شاید برخی از مسولان جوامع مختلف در طول تاریخ آن را ندانسته یا به آن اصلا فکر نکرده‌اند.

یکی از مهمترین مشکلات دیروز و امروز جامعه مسلمانان که کشور ما نیز از جمله آن‌ها است همین جدی نگرفتن بحث صنعت است. مشکلی که درست نفهمیدنش باعث شده که در طول تاریخ رخدادهای تاسف‌باری چون کودتای 28 مرداد گریبانگیرمان شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه به نکاتی پیرامون ضرورت آبادی دنیا و پرداختن به صنعت که در منابع دینی آمده‌اند، اشاره می‌شود:

امام صادق(ع) فرمود:

«خدا اسباب روزی مردمان را در کارهای مختلف و صنایع گوناگون قرار داد و این برای بقای بشر پایدارتر و برای تدبیر امور درست‌تر است.»

در قرآن به برخی از صنعت‌ها که به دست پیامبران(ع) انجام گرفته اشاره شده است.

خدا می‌فرماید:

«پس هنگامی که خواستیم عذاب بفرستیم، به او وحی کردیم که آن کشتی را زیر نظر ما و بر طبق آنچه به تو وحی می‌کنیم‌، بساز و چون حکم ما در مورد نابودی کفر‌پیشگان در رسید و به نشانه عذاب، آب از آن تنور جوشید، از هر حیوانی، دوتا، یک نر و یک ماده، با کسانت (مومنان و خانواده‌ات) جز کسانی از آنان که پیش‌تر وعده عذاب در حقشان ثابت شده است، در آن کشتی سوار کن.»

همچنین می‌فرماید:

«و به سود شما ساختن زره را به او (داود پیامبر) آموختیم تا در جنگ شما را حفظ کند. آیا سپاس (این نعمت‌ها) می‌دارید؟»

امیر مومنان (ع) فرمود:

«داود هر روز زرهی می‌ساخت و آن را به هزار درهم می‌فروخت و (بدین طریق) از بیت‌المال بی‌نیاز شد.»

آداب صنعتگری

صنعتگران باید افزون بر مهارت و دانایی، در پی تامین نیاز مردم عصر خود باشند تا از این رهگذر هم مشتری جلب کنند و هم خدمتی به بندگان خدا و عبادت او کنند.

امام صادق(ع) می‌فرماید:

«هر صنعتگری برای درآمدزایی نیازمند سه خصلت است: مهارت و تخصص در کار، ادای امانت در کار و علاقه‌مندی به صاحب کار (و کسی که برایش کار می‌کند).»

امیرمومنان(ع) می‌فرماید:

«خدا صاحب حرفه امانتدار را دوست دارد.»

رسول خدا (ص) می‌فرماید:

«وای بر صنعتگران امت من از امروز و فردا کردن! (دور سردوانی مردم و خلف وعده با آنان و با تاخیر انداختن کارشان که مایه هلاکت است).»

منبع:

مفاتیح‌الحیات، مولف: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ناشر: مرکز نشر اسراء، نوبت چاپ: سوم، بهار 1391

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha