• چهارشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92040502645
  • خبرنگار : 71091

«چه خوبه که برگشتی» اصلا کمدی نیست

داریوش مهرجویی: مثل نجار و مبل‌ساز شده‌ام اما ...

داریوش مهرجویی: مثل نجار و مبل‌ساز شده‌ام اما ...

داریوش مهرجویی گفت: من مثل نجار و مبل سازی شده‌ام که هرچه بخواهند برایشان می‌سازم ولی با ذوق ، سلیقه و نگاه خاص خودم.

داریوش مهرجویی گفت: من مثل نجار و مبل سازی شده‌ام که هرچه بخواهند برایشان می‌سازم ولی با ذوق ، سلیقه و نگاه خاص خودم.

این کارگردان سینما که این روزها آخرین ساخته‌ی سینمایی‌اش «چه خوبه که برگشتی» در سینماها به نمایش درآمده است در پاسخ به این سوال که پس از «نارنجی‌پوش» قصد داشت فیلم دیگری را بسازد آیا عدم صدور پروانه ساخت برای آن فیلم باعث شد که «چه خوبه که برگشتی» را بسازد، به خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بله، قرار بود «بیا تابرویم» و قبل از آن «سوگند به عماد» و قبل تر از آن «تولدت مبارک» را بسازم که به هیچ یک پروانه ساخت ندادند و مرا هول دادند طرف «چه خوبه که برگشتی». برای من چندان مهم نیست. من مثل نجار یا مبل‌سازی شده‌ام که هر چه بخواهند برایشان می‌سازیم ولی با ذوق، سلیقه و نگاه خاص خودم.

او که از زمان شروع اکران فیلمش که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری بود، رضایت دارد درباره‌ی بازتاب مخاطبان هم ادامه داد: می‌دانم که معمولا از هر قشر و طبقه با فیلم خوب ارتباط برقرار می‌کنند و طبقه هوشمند، دانشجو و دانش‌پژوه بیشتر.

مهرجویی در پی این اظهارنظر که برخی از تماشاگران با توجه به شناخت فلسفی‌ وی، «چه خوبه که برگشتی» را تنها یک فیلم کمدی صرف نمی‌دانند و دست به نمادسازی از دعوای مهندس، دکتر، بشقاب پرنده و ... زده‌اند و در پاسخ به اینکه چقدر اصولا به نمادسازی معتقد است و آیا واقعا قصد نمادسازی داشته است به ایسنا گفت: من به نمادسازی لخت و سرراست اصلا معتقد نیستم. به هرحال هر اثر هنری خود نمادی است،نمادی از موجودیت انسان و رابطه‌اش با جامعه و جوامع مختلف. فیلم «چه خوبه برگشتی» کمدی صرف نیست، اصلا کمدی نیست. یک بازی شطرنج تراژیک است که حتی به مرگ و فنای یک طرف دعوا منجر می‌شود ولی عنصر جفنگ،بی معنا و نامعقول در لابلای فیلم که خود یک بازی شطرنج است،نهفته است و بازیگران حرفه‌ای شطرنج،لایه لایه‌های زیرین فیلم را بهتر کشف خواهند کرد.

وی ادامه داد: در زندگی واقعی همچون بازی شطرنج لحظه‌های کیش و مات فراوان است.اینها که شما می‌گوئید مفاهیم شاعرانه یا فراطبیعی فیلم است مثل آن بشقاب پرنده یا قالب شیرینی پزی یا تیغ گیوتین که ناگهان در زندگی این دو از عالم غیب می‌آید و نمودار می‌شود و همه دوستی و عشق و پیوند این دو خانواده را نه تنها بهم می‌ریزد که باعث دشمنی و خصومت و لجبازی آنها می‌شود. این تکنولوژی جدید است، فیلم به حضور تکنولوژی در زندگی امروزی مردم ما که تا چه حد ویرانگر و ناسازگار با اخلاق و کردار ایرانی است اشاره می کند.

مهرجویی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی ایده‌ی ساخت «چه خوبه که برگشتی» به ایسنا گفت: دو،سه سال پیش خانم گلی ترقی که قبلا فیلم «درخت گلابی» را از قصه‌های او ساخته بودم. حرف داستان «گوگول» و دعوای دو شخصیت آن را تعریف کرد و فکر می‌کرد می‌توان از آن فیلم جالب و امروزی ساخت و خودش هم یادداشت برمی‌داشت و برایم می‌فرستاد... متاسفانه قبلا ساخت آن میسر نبود ولی پس از «نارنجی پوش» بیاد این قصه افتادم و بعد از همکاری با گلی ترقی و سپس خانم محمدی‌فر، سناریوی فیلم را برای ساخت آماده کردیم و دست به کار شدیم.

کارگردان «هامون» و «سارا» درباره‌ی فیلم جدیدش فقط به ذکر یک جمله بسنده کرد که «اگر اوضاع روبراه باشد فیلم جدیدی هم خواهم ساخت.»

مهرجویی درباره‌ی همزمانی اکران جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی با فیلمش هم معتقد است: هم زیستی همیشه خوبست.حضور یک فیلم خوب، مردم را به تماشای سینما ترغیب می‌کند و این یکی از عوامل مهم پخش فیلم در کشورهای غربی است.

داریوش مهرجویی

«چه خوبه که برگشتی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۵ ۱۲:۰۹

مهرجويي واقعا براي آبروي خودش هم دلش نسوخت!!!! من به اسم ايشان رفتم سينما اما با نااميدي و درست وسط فيلم اومدم بيرون! حيف ازاين بودجه........

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۵ ۱۴:۳۰

با اينکه از طرفداران پر و پا قرص سينماي مهرجويي بودم ولي پس از ديدن فيلم و به خصوص خواندن مصاحبه بالا متوجه شدم که استاد مهرجويي دچار سندرم شهرت شده‌اند و گوش خود را به شنيدن انبوه مسلسل‌وار نقدهاي منفي پيرامون فيلم آخرشان بسته‌اند. جناب مهرجويي فيلم شما نه فقط در مفهوم و روايت که حتي در ابتدائي‌ترين مسائل نيز دچار مسئله بود. آنجا که شما در اتصال دو لوکيشن ساحل دريا و ويلاي مسکوني حتي به کولر آبي متصل به ساختمان توجه نکرديد. انشاي فيلم شما به قدري سطحي بود که در سکانس دعواي مسخره و پرتقال‌اندازي بچه‌گانه، دو ويلا را کنار هم به تصوير کشيديد و در سکانس دوربين‌اندازي روبروي هم. جناب مهرجويي بپذبربد که فيلم شما نه تنها مفهوم نداشت بلکه هيچ براي ارائه به بيننده، حتي و حتي کمدي سطحي نيز نداشت و به قول يکي از منتقدان فيلم شما "هيچ" بود. لطفا و خواهشا براي دل طرفداران خود از جمله خود من هم که شده از اين پس يکبار فيلم خود را از سر تا ته به عنوان يک منتقد ببينيد و بعد در مورد اکران آن تصميم بگيريد.