• شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92030401972

وزیر ارشاد خبر داد:

گرامی‌داشت محمد قهرمان در کنگره‌ی صائب تبریزی

گرامی‌داشت محمد قهرمان در کنگره‌ی صائب تبریزی

در نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی از محمد قهرمان، شاعر و پژوهشگر تازه درگذشته، به عنوان یک صائب‌پژوه یاد خواهد شد. همچنین در این کنگره از تمبر صائب تبریزی و سه کتاب رونمایی خواهد شد.

در نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی از محمد قهرمان، شاعر و پژوهشگر تازه درگذشته، به عنوان یک صائب‌پژوه یاد خواهد شد. همچنین در این کنگره از تمبر صائب تبریزی و سه کتاب رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه، چهارم خردادماه، در نشست نخستین کنگره‌ی ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی گفت: گاهی به بعضی از برنامه‌های توجه ویژه می‌کنیم تا اهمیت آن‌ها درک شود و با کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد. یکی از آن‌ها برنامه‌ی کنگره‌ی شعر صائب تبریزی است. مقام معظم رهبری بارها از مقام عرفانی صائب صحبت کرده‌اند. ما هم فکر کردیم در قالب یک کنگره می‌توان به شناخته شدن بیش‌تر شعر صائب کمک کرد.

او افزود: این کنگره آغازی برای توجه به اشعار فراوان صائب است. اخلاق گم‌شده‌ی بشریت و نیاز جامعه‌ی امروز ماست. در شعرهای صائب هم به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر ما از این چندده‌هزار بیت صائب فقط شعرهای اخلاقی را جدا کنیم، خود یک دیوان می‌شود.

حسینی همچنین عنوان کرد: باید این کنگره ادامه داشته باشد و در اصفهان و تبریز هم چنین برنامه‌هایی داشته باشیم، چون صائب اهل تبریز بوده و در اصفهان زندگی کرده است.

او ادامه داد: صائب از سرآمدان سبک هندی است. چون تعداد اشعار او زیاد است، نتوانسته مثل حافظ در همه‌جا حضور داشته باشد و کم‌تر به او توجه شده است، بنابراین چاپ گزیده‌ای از شعرهای او می‌تواند مناسب باشد.

حسینی سپس اضافه کرد: در شرایطی که ما در هجمه‌ی فرهنگی قرار داریم، نیازمند صیانت از ذخایر خود هستیم. ما باید شخصیت‌های نمونه را بیش‌تر به جامعه‌ی خود معرفی کنیم.

او همچنین گفت: برای شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی، عطار، خیام و شهریار روزهایی در تقویم ثبت شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی کارهایی انجام داده‌اند تا ما بتوانیم روزی را هم به عنوان روز بزرگداشت صائب در تقویم مشخص کنیم. باید دبیرخانه یا بنیادی شکل بگیرد تا به این مسأله پرداخته شود.

وزیر ارشاد در ادامه در تشریح برنامه‌های کنگره‌ی ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی گفت: این کنگره در روز سه‌شنبه 7 خردادماه ساعت 15 تا 17 در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این مراسم از سه کتاب با عنوان‌های «شناخت‌نامه‌ی صائب تبریزی (مجموعه مقالات کنگره)»، «گزیده‌ی شعر صائب تبریزی و شاعران سبک هندی» و کتاب و سی‌دی «دیدار مقام معظم رهبری با شاعران بیداری اسلامی» رونمایی می‌شود.

او با اشاره به 104 مقاله رسیده به کنگره اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های این روز، رونمایی از تمبر یادبود صائب تبریزی است که با همکاری وزارت ارتباطات انجام می‌شود. تجلیل‌هایی هم از برگزیدگان کنگره و پیشکسوتان عرصه‌ی شعر اخلاقی خواهیم داشت.

حسینی اضافه کرد: همچنین در این کنگره یادی از محمد قهرمان، صائب‌پژوه بی‌مانند، خواهیم داشت. ما علاقه‌مند بودیم که از ایشان در زمان حیات‌شان تقدیر کنیم، اما معمولا شخصیت‌ها از این امر اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند در گم‌نامی به فعالیت بپردازند. ما باید این شخصیت‌ها را بیش‌تر به جامعه معرفی کنیم.

او در ادامه عنوان کرد: در این کنگره نمایشگاهی هم برگزار می‌شود و در غرفه‌های متعدد نسخه‌های چاپی و خطی دیوان صائب، کتاب‌های منتشرشده درباره‌ی صائب تبریزی، پایان‌نامه‌ها و مقالات درباره‌ی صائب و خوش‌نویسی آثار و اشعار صائب عرضه خواهد شد.

حسینی گفت: همچنین در این نمایشگاه غرفه‌ای با عنوان خیابان هنر با حضور شاعران و هنرمندان خواهیم داشت. دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره‌ی صائب هم در یک غرفه ارائه خواهد شد. از دیگر برنامه‌های روز کنگره، سخنرانی‌های متعدد است. همچنین نشست اختصاصی با حضور شخصیت‌هایی مثل محمدرضا سنگری، علیرضا قزوه و عزیز محسن از هند خواهیم داشت. پخش مستند و کلیپ از صائب تبریزی و محمد قهرمان هم از دیگر برنامه‌های این همایش است.

وزیر ارشاد همچنین از برگزاری مراسم دیگری خبر داد و گفت: روز دوشنبه از ساعت 17 تا 20 در تالار وحدت مراسم نکوداشت شخصیت ملی و فکری، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، اخوی بزرگ مقام معظم رهبری، را خواهیم داشت. ایشان رییس بنیاد حکمت ملاصدرا هستند.

او در پایان این نشست به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد و در خصوص مشکلات مالی نمایشگاه بازی‌های رایانه‌یی گفت: این نمایشگاه تابستان امسال پس از نمایشگاه بزرگ قرآن برگزار خواهد شد. مشکلاتی وجود دارد، اما ما سعی می‌کنیم مشکلات مالی را برطرف کنیم تا نمایشگاه به‌موقع برگزار شود.

حسینی سپس در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره‌ی سه فیلم برتر دوره‌ی وزارتش سؤال کرد، گفت: صبر کنید تا این دوره پایان برسد. ما در شهریورماه سه فیلم برتر را اعلام کنیم. همین حالا هم جمعی از هنرمندان ما در لبنان مشغول نهایی کردن فیلم «22 روز، فلسطین» هستند.

او در ادامه عنوان کرد: آخرین‌بار در جلسه‌ی ناشران با رییس‌جمهور که با حضور فرزین،‌ رییس صندوق توسعه‌ی ملی، برگزار شد، ایشان گفتند: هر کس که بخواهد در زمینه‌ی کارخانه‌های کاغذ فعالیت کند، این صندوق آمادگی در اختیار قرار دادن وام به او را دارد.

او همچنین گفت:‌ در این دوره به بحث دفاع مقدس و مقاومت بیش از گذشته پرداخته شده است. ما در این دوره نمایشگاه کتاب‌های دفاع مقدس را مجددا دایر کردیم و جشنواره فیلم دفاع مقدس را برگزار کردیم. جشنواره تئاتر دفاع مقدس نیز در حال حاضر در خرمشهر در حال برگزاری است. از فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس از جمله فیلم «ملکه» نیز حمایت می‌شود. خبرگزاری دفاع مقدس نیز مجوز گرفت و کارش را آغاز کرد. در این دوره ما به اردوهای راهیان نور نیز بیش‌تر از گذشته بها دادیم و کمک کردیم در آینده هم این روش را ادامه ‌دهیم، چرا که فرهنگ همیشه مورد نیاز کشور است. پایبندی به ارزش‌ها هم باید در همه‌ی کارهای فرهنگی و هنری باشد. مضون آثار هنری باید ارزش‌ها باشند.

حسینی سپس درباره‌ی ردیف بودجه‌ی چاپ و نشر گفت: در این خصوص در مجلس توجه ویژه‌ای صورت گرفته است. دوستان در کمیسیون فرهنگی و تلفیق حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند. در گذشته بودجه‌ی فرهنگی 110 میلیارد تومان برای نشر بود که پس از آن که به 80 میلیارد تومان کاهش یافته بود، حالا در مجلس صد درصد افزایش داشته است که این جای تقدیر و تشکر دارد.

او ادامه داد: ‌اگرچه مسؤولیت کاغذ با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ‌ما هم این قضیه را دنبال کرده‌ایم، اما متأسفانه افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت ارز بود. زمانی که ارز مرجع به کاغذ اختصاص نیافت، افزایش قیمت طبیعی بود. ما ما سعی کرده‌ایم مشکلات برطرف شود و نهادهای مختلف را به مشارکت در این زمینه تشویق کردیم. این اقدامات ادامه دارد. ما هم کارگروهی در این زمینه داریم که به فعالیت می‌پردازد.

حسینی سپس درباره‌ی وام خبرنگاران گفت: ما به صورت جدی پی‌گیر این مسأله هستیم.

او در ادامه با اشاره به جسارتی که اخیرا به مرقد حجربن عدی صورت گرفته است، گفت: در مراسم رونمایی از ضریح مسلم بن ‌عقیل این بحث مطرح شد که با توجه به از بین رفتن ضریح حجر بن‌ عدی، ستاد بازسازی عتبات عالیات اقدام به بازسازی ضریح ایشان کنند.

حسینی افزود: همچنین قرار است محفل شعری برای شخصیت حجر بن ‌عدی برگزار کنیم. اگر برخی از افراد متحجر و تنگ‌نظر دست به چنین رفتارهای زشتی می‌زنند، ما باید بیش‌تر در جهت معرفی این اشخاص به جامعه عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha