• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92023020412
  • خبرنگار : 71191

احمد مسجدجامعی:

یک‌سوم آثار تاریخی تهران تخریب شد/خروج آثار از فهرست ملی ادامه دارد

یک‌سوم آثار تاریخی تهران تخریب شد/خروج آثار از فهرست ملی ادامه دارد

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: موزه‌ها در هر کشور متعلق به جامعه‌ای هستند که برای خود شخصیت دارد و این تعلق به گذشته مربوط نیست هرچند موزه‌ها در گذشته قرار دارند، ولی راه آینده را طی می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: موزه‌ها در هر کشور متعلق به جامعه‌ای هستند که برای خود شخصیت دارد و این تعلق به گذشته مربوط نیست هرچند موزه‌ها در گذشته قرار دارند، ولی راه آینده را طی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مسجدجامعی که در مراسم بزرگداشت روز موزه در خانه‌ی هنرمندان سخن می‌گفت‌، ادامه داد: تعریف ما از موزه در این سال‌ها تغییر کرده است. اکنون دیگر به موزه به‌عنوان مکانی برای نگهداری آثار باستانی در محیطی سربسته نگاه نمی‌شود و این تعبیر‌، در بسیاری از تغییرات ریشه دارد. مانند تعریف از شهر که دیگر به آن به‌عنوان یک کالبد نگاه نمی‌شود، چون انسان‌ها هستند که به سنگ‌ها و آجرها در شهر هویت می‌دهند. از این رو، موزها نیز متعلق به جامعه‌ای هستند که برای خود شخصیت دارد.

وی اظهار کرد: در نظریات شهرسازانه نیز این توجه مربوط به هویت موضوعیت یافته است. در هزاره‌ی سوم، در جمع‌بندی‌ای که شهرسازان جهان در این زمینه داشتند به‌طور مشخص 20 محور را برشمردند که نگاه غالب در آن، توجه به فرهنگ‌، کیفیت و زندگی در شهر و اشیایی است که در آن‌ها زندگی می‌کنیم.

او با بیان این‌که اگر هویت ایرانی - اسلامی برای تهران در نظر گرفته شود بسیاری از موارد میراثی پایه‌ی این شهر را تشکیل می‌دهند، گفت: در سال 2013 میلادی در آمار یونسکو، 12 شهر به‌عنوان شهرهای فرهنگی که بیشتر آن‌ها در کشورهای همسایه بودند معرفی شدند. این در حالی است که تهران در هیچ‌کدام از این آمار نیست، ولی شرایط شهرهای معرفی‌شده که همسایه‌ی ایران هستند، با شهرهای اروپایی که سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی در آن‌ها می‌شود‌، فاصله دارد. مهم‌ترین دلیل عمده‌ی تفاوت این شهرها با تهران را می‌توان در توجه به میراث، تاریخ و فرهنگ آن‌ها دانست. غفلتی که درباره‌ی شهر تهران وجود دارد در چند سال گذشته باعث تخریب حدود یک‌سوم آثار تاریخی شده است‌. این تخریب با افزایش قیمت زمین همچنان بیشتر می‌شود. تخریبی که فرهنگ ما را در معرض ویرانی قرار داده است.

مسجدجامعی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی با خارج کردن آثار تاریخی از فهرست آثار ملی در حال ادامه دادن این روند هستند، ادامه داد: اکنون فرهنگ و میراث فرهنگی تهران به یک توجه جدی نیاز دارد، چون سرمایه‌های ملی ما اکنون در باد قرار گرفته‌اند. ما در قانون برنامه‌ی چهارم قاعده‌ی عدم‌النفع را جای دادیم تا مالکان احساس زیان نسبت به مالکیت‌شان در آثار تاریخی نداشته باشند.

او با تأکید بر این‌که تهران به موزه‌های محلی نیاز دارد، گفت: در این کلان‌شهر 374 محله تعریف شده است که می‌توان برای هریک از این محلات، با توجه به یک نوع مدیریت، ظرفیت‌هایی را به کار گرفت و برای هریک از آن‌ها، یک موزه در نظر گرفت، فقط به سرمایه‌گذاری نیاز داریم. ما در شرایط گسترش سریع شهرها‌، به قواعد و قوانین جدیدی نیاز داریم که در بخش خصوصی از ما حمایت کنند و ظرفیت‌های جدید در قالب‌های جدید مانند ملی و محلی بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

مسجدجامعی در پایان تأکید کرد: دست کم در روزی که به نام موزه ثبت شده است، می‌توان این حرف‌ها را زد تا شاید به تدبیرهایی که کارسازند نزدیک شویم.

در ادامه‌ی این مراسم، عضو هیأت اجرایی کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران‌ (ایکوم) نیز در سخنانی اظهار کرد: روز جهانی موزه‌، بهترین بهانه برای هم‌فکری و هم‌اندیشی موزه‌های دنیا و ایران با یکدیگر است. این روز فرصت خوبی برای درک و شناخت متقابل از موزه‌هاست. روزی که درک می‌کنیم همدیگر را از زوایه‌های جدیدی ببینیم و گذشته‌ی خود را احیا کنیم.

سیداحمد محیط طباطبایی با بیان این‌که سازمان جهانی موزه‌ها هر سال براساس فعالیت‌هایی که موزه‌ها می‌کنند، یک محور را به‌عنوان شعار آن سال انتخاب می‌کند، گفت: از چند سال پیش، حوزه‌ی اجتماعی و نقش موزه‌ها در جامعه و تعامل موزه‌ها با جامعه‌ای که به آن تعلق دارند به‌عنوان محورهای انتخابی ایکوم مطرح شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که جوامع امروزی تلاش می‌کنند مشکلات را با در نظر گرفتن مسائل زیربنایی برطرف کنند،‌ ادامه داد: به همین دلیل است که ایکوم بحث اجتماعی را شاخص موزه‌های دنیا قرار داده، چون جایی که موزه‌ها فراموش شوند، فرهنگ نیز فراموش می‌شود و پشت کردن به آن‌، موانع توسعه و اصولی را سبب می‌شود که چند دهه است، مبنای فرهنگ قرار دارد.

محیط طباطبایی فعالان عرصه‌ی موزه را ایثارگرانی دانست که برای حفظ هویت‌شان تلاش می‌کنند و افزود: آن‌ها برای این تلاش، هیچ پاداش خاصی نمی‌گیرند. آموزش‌های غیررسمی که به‌صورت غیرکلاسیک و به‌شکل یک تفریح باعث ارتقای سطح علمی - دانشی در موزه‌ها می‌شود از مهم‌ترین شاخصه‌هایی هستند که در شعارها به آن‌ها توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا‌، یک مجموعه‌دار خصوصی در تهران نیز اظهار کرد: مجموعه‌داران یاوران پژوهشگران و محققان هستند. کسانی که پس از جمع آوری آثار تاریخی به کار تحقیق می‌پردازند و گاهی برای به‌دست آوردن آثاری خاص، منابع را بررسی می‌کنند.

غلام‌رضا سحاب با اشاره به عضویت 700 مجموعه‌دار خصوصی در کمیته‌ی مجموعه‌داران کشور، گفت: در این مجموعه حدود 300 عضو علاقه‌مند به جمع‌آوری تمبر در استان البرز داریم، کسانی که به هر نحو، آثاری را جمع‌آوری می‌کنند و قصد مراقبت از آن‌ها را دارند.

در ادامه‌ی این مراسم، با خوانده شدن بیانیه‌ی ایکوم جهانی‌، بیانیه‌ی هیأت اجرایی کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران نیز خوانده شد. سپس خانواده‌ی زنده‌یاد «نوین فرح‌بخش» نخستین مجموعه‌دار تمبر در ایران تجلیل شد. همچنین از سه بازنشسته‌ی اداره کل موزه‌ها نیز تقدیر شد. در این مراسم، «سعید محمد جواهری» از شهرستان نطنز‌ به‌عنوان جوان‌ترین موزه‌دار کشور معرفی شد. او که 12 سال سن دارد در زیرزمین خانه‌اش با جمع‌آوری آثار قدیمی از خانواده‌های دور و نزدیک خود، یک موزه‌ی مردم‌شناسی ایجاد کرده است که علاوه بر تقدیر ایکوم از او، معاون میراث فرهنگی کشور نیز اعلام کرد که هدیه‌ای به او خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha