• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92023020311
  • خبرنگار : 71191

رییس ایکوم ایران:

شعارهای ایکوم منشوری برای رسیدن به یک موجود واحدند

شعارهای ایکوم منشوری برای رسیدن به یک موجود واحدند

رییس ایکوم ایران گفت: شعاری که هر سال از طرف ایکوم جهانی مطرح می‌شود مانند یک منشور است که باید هر سال یک ضلع آن دیده شود تا بدانیم همه‌چیز به سمت یک موجود واحد است.

رییس ایکوم ایران گفت: شعاری که هر سال از طرف ایکوم جهانی مطرح می‌شود مانند یک منشور است که باید هر سال یک ضلع آن دیده شود تا بدانیم همه‌چیز به سمت یک موجود واحد است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمد بهشتی در مراسم بزرگداشت روز موزه که توسط ایکوم ایران در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد،‌ با اشاره به این‌که هیچ‌جا خانه‌ی خود آدم نمی‌شود و اظهار کرد: باید به تفاوت‌هایی که خانه‌ی شخص با خانه‌های دیگران دارد دقت کرد؛ تفاوت بین خانه‌ی ما و خانه‌ی دیگران، شناختی است که ما از خانه‌ی خود داریم. در خانه‌ی ما همه‌چیز سر جای خود است زمانی که تشنه می‌شویم در تاریکی مطلق هم می‌دانیم آب کجاست، در صورتی که در خانه‌ی دیگران جای اشیا را نمی‌توانیم پیدا کنیم. بنابراین در خانه‌ی خودمان هیچ‌گاه گم نمی‌شویم.

او ادامه داد: در بچگی نیز اگر کسی گم شود، گم‌گشته است و این گم‌گشتگی در بزرگسالی نیز ممکن است به هر کسی دست دهد. با پیدا شدن این حس، احساس می‌کنیم محیط اطراف پرمخاطره می‌شود.

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی کشور اصطلاح گم‌گشتگی را در فارسی به این معنا دانست که وقتی یک شخص نمی‌تواند جهت خود را تشخیص دهد،‌ شناختش از محیط اطراف، کار سختی است و برایش یک تهدید پرمخاطره محسوب می‌شود و بیان کرد: شرایط در خانه‌ی خودمان این‌گونه نیست، چون ما با محیط خانه‌ی خود صلح کرده‌ایم و هرچه شناخت صلح‌آمیزی داشته باشیم، دوست داریم آن محیط برای‌مان همیشگی باشد، چون یک فضای آشنا است.

وی راه چاره برای فرار از گم‌گشتگی‌ها را وجود یک چراغ از یک گوشه‌ی زمین دانست تا بتواند محیط را روشن کند و گفت: کار موزه‌ها همین است، این‌که می‌گویند خاطره‌، هر چیزی خاطره محسوب نمی‌شود‌، خاطره‌ی صلح‌آمیز با محیط می‌تواند به‌مثابه کوکب هدایت باشد. آثار موجود در موزه‌ها نیز چراغ‌های حاصل از صلح‌ با محیط هستند، ولی باید به این نکته توجه داشت که این چراغ‌ها فی‌نفسه روشن نیستند و زمانی روشن می‌شوند که هدایت شوند و این کار موکول به خلاقیت و موزه‌داری است.

بهشتی با اشاره به تحولاتی که یک درخت می‌تواند در محیط اطراف ایجاد کند، اظهار کرد: از یک سو از قطعات چوب درخت می‌توان اشیای مختلف را درست کرد و از سوی دیگر می‌توان گذاشت تا آن رشد و نمو کند و به محصولی که خود روشنایی است تبدیل شود. اگر قرار باشد درخت رشد و نمو کند آن محصول، روشنایی است. کسانی که درک نمی‌کنند رشد و نمو بهترین کیفیت تحول است، به این قضیه نیز نمی‌رسند که موکول به روشنایی است.

رییس ایکوم ایران افزود: شعارهایی که هر سال ایکوم جهانی مطرح می‌کند، چیزی مغایر با سال‌های قبل نیست، بلکه مانند یک منشور است که هر سال به یک ضلع دیگر برگردانده می‌شود تا بدانیم همه‌چیز به سمت یک موجود واحد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha