• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92011904744

تاکید مدیر حوزه علمیه ثقلین بر پیاده شدن فرهنگ زندگی حضرت فاطمه(س) در جامعه

تاکید مدیر حوزه علمیه ثقلین بر پیاده شدن فرهنگ زندگی حضرت فاطمه(س) در جامعه

مدیر حوزه علمیه ثقلین گفت: اصل، پیاده شدن فرهنگ زندگی حضرت زهرا(س) در جامعه است و اشک، ناله و سینه زدن، چاشنی پیروی از معصومین است.

مدیر حوزه علمیه ثقلین گفت: اصل، پیاده شدن فرهنگ زندگی حضرت زهرا(س) در جامعه است و اشک، ناله و سینه زدن، چاشنی پیروی از معصومین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما کارگردانان ایام فاطمیه مداحان هستند و در روضه‌هایی که این افراد در این ایام می‌خوانند حضرت فاطمه زهرا(س) را تنها، بانویی مظلومه، سیلی‌خورده و ستم‌کشیده معرفی می‌کنند و به این موضوع که چه آیاتی در شأن آن حضرت آمده است اشاره‌ای نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که «حضرت فاطمه زهرا(س) در عرصه‌ی انفاق، مناجات و ارتباط با حضرت حق، عصمت، عفت و پاکدامنی و دیگر خوبی‌ها در قله قرار دارند» گفت: قسمتی از وظیفه توجه صحیح به شخصیت حضرت زهرا(س) بر عهده‌ی سخنرانان مراسم‌های مذهبی است.

مدیر حوزه علمیه ثقلین ادامه داد: آنان در ایام فاطمیه باید به گونه‌ای رفتار کنند که پیرامون موضوعاتی چون حضرت فاطمه زهرا(س) و قرآن، روایات و این‌که چرا ایشان، حضرت زهرا(س) شده‌اند؟ سخن بگویند، آیا دلیل این امر این بوده است که آن حضرت همسر امیرالمومنین علی(ع) و یا دختر پیامبر(ص) بوده‌اند که باید گفت خیر؛ زیرا آن حضرت خود، فاطمه است و سجایای اخلاقی و مصداق‌های زندگی آن حضرت باید مطرح شوند.

روح‌بخش اظهار کرد: از سویی دیگر در پرداختن به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) باید گفت که چه کسانی اطراف آن حضرت قرار داشته‌اند مثلا افراد کمی بر منابر، سجایای صحابه خاص حضرت فاطمه زهرا(س) مانند "ام سلمه"، "اسماء بنت عمیس" و "ام ایمن" و "فضه" سخن می‌گویند؛ این در حالی است که کیفیت شخصیت آنان به حضرت فاطمه زهرا(س) نیز برمی‌گردد و این موردی است که کمتر تبیین شده است.

وی با بیان این‌که «چند سالی است که در کشور ما ایام فاطمیه شور پیدا کرده و در قبل چنین چیزی نبوده است» ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) را آن‌گونه که هستند معرفی نکرده‌ایم و تنها آن حضرت را شخصی ستم دیده و دردکشیده و کسی که سه ماه اهل گریه بوده است معرفی کرده‌ایم.

مدیر حوزه علمیه ثقلین با بیان این‌که «ما نیز مانند آنانی که نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) جفا کرده‌اند، جفاکار بوده‌ایم و نمی‌دانیم که ایشان چه شخصیتی هستند» در پاسخ به این سوال که در ذهن شخص وی کدام یک از سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) ماندگار شده است؟ گفت: زندگی اهل بیت(ع) همیشه حاوی دو نوع ارتباط بوده که همواره آن را حفظ کرده‌اند یکی ارتباط با خالق و دیگری ارتباط با مخلوق بوده است.

روح‌بخش افزود: با مطالعه‌ی زندگی اهل بیت(ع) متوجه می‌شویم که آنان گفته‌اند که "ما حجت خدا بر مردم هستیم و مادر ما حضرت فاطمه زهرا(س) حجت خدا بر ما است".

وی گفت: در میان سجایای اخلاقی بسیار آن حضرت باید گفت که در قرآن سه مرحله در بحث انفاق ذکر شده است که حضرت فاطمه زهرا(س) در هر سه مرحله‌ی آن نمره‌ی کامل گرفته‌اند که مرحله‌ی اول آن عادی است و در ارتباط با جامعه قرار می‌گیرد و در این زمینه قرآن می‌گوید که «وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» (آیه 3 سوره بقره) "آن‌چه که ما به شما داده‌ایم یک مقدارش را در راه خدا بدهید" که حضرت فاطمه زهرا(س) در مورد درآمدهایی که از فدک داشته‌اند بخشی را برای خود برمی‌دارند و بقیه را در راه خدا بخشش می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه ثقلین ادامه داد: مرحله‌ی دوم انفاق که قرآن آن را ذکر می‌کند آن است که می‌فرماید«لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» (سوره‌ی آل عمران آیه 92) "آن چیزهایی را که دوست دارید در راه خدا بدهید" که حضرت فاطمه زهرا(س) لباس عروسی خود را انفاق می‌کنند و سومین مرحله نیز از خود گذشتن است، به معنای این‌که خود به چیزی نیاز داریم ولی با وجود نیاز شدید خود به آن، آن را در راه خدا به دیگران می‌دهیم و آیه‌ی «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» " هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند"(آیه 8 سوره انسان) حاکی از این است که حضرت فاطمه زهرا(س) در انجام این مرحله نیز نمره‌ی کامل گرفته است.

روح‌بخش گفت: حضرات معصومین(س) نیازی به اشک، ناله و سینه زدن ما ندارند؛ زیرا این رفتارها چاشنی است و اصل، پیاده شدن فرهنگ زندگی آن حضرت در جامعه است که از جمله آن همین بحث انفاق در سیره حضرت زهرا(س) است که باید در جامعه اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۴:۳۴

دکتر علی شریعتی: مساله این است که برای سرور شهیدان عالم که تا لحظه‌ی شهادت زنده‌ی میرا بود و بعد از شهادت زنده‌ی جاوید است و حاضر همه‌ی زمانها و زمینها «عده‌ای مرده متحرک» عزاداری می‌کنند و نمی‌فهمند که اینگونه عزاداری برای مرده ذلیلی چون خود اوست نه برای زنده‌ی جاویدی چون حسین(ع).