یک منتقد، ارزیابیاش از برنامهها و سریالهای نوروزی تلویزیون را اینگونه خواند: امسال میان سریالهای نوروزی، «پایتخت(2)» توانست موجی از مخاطبان را جذب خود کند و قطعا بخشی از موفقیت آن در سری اول و دوم، مدیون تواناییهای سیروس مقدم و محسن تنابنده بوده و هست.
همچنین او با توصیف شخصیت «جیگر» در برنامه «کلاهقرمزی» اظهار کرد: انتظار میرفت شخصیت «جیگر» که همه او را دوست دارند و بامزهتر از سایر شخصیتهاست، تغییری در قصه ایجاد کند اما متاسفانه خیلی نتوانست مخاطب خردسال و بزرگسال را به خود جذب کند.
هوشنگ صدفی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعتقاد بر اینکه «پایتخت(2)» پختهتر از سری اول بود، خاطرنشان کرد: میان سریالهای نوروزی امسال، بیشتر «پایتخت» را تماشا کردم و گریزی هم به سریال «آب پریا»ی مرضیه برومند و کمی هم «هفتسین» شبکه تهران زدم که چندان تعریفی نداشتند.
او ادامه داد: قصه سریال «پایتخت(1)» به نسبت سری دوم بکرتر بود، اما سری دوم با روایت داستانهایی که داشت، پختهتر از سری اول به نظر میآمد و به نوعی میتوان طنز این مجموعه را شکرپنیر دانست که به نظرم بخشی از موفقیت این مجموعهی طنز، مدیون تواناییهای محسن تنابنده و سیروس مقدم است؛ چرا که توانستند به خوبی گرهگاههای جذب مخاطب را شناسایی کنند؛ بنابراین «پایتخت(2)» توانست مثل سری اول به خوبی از عهدهی قصهاش برآید و مخاطبان بیشماری را جذب خود کند.
*** سیروس مقدم برای حفظ مخاطبانش گرههای خوبی طراحی کرد
وی دربارهی جذابیت حضور بازیگران سریال «پایتخت» و توانایی آنها در ایفای نقشهایشان اینگونه گفت: قطعا روایت قصه توسط بازیگران تاثیر خیلی خوبی خواهد گذاشت اما طبعا برخی رفتارها در ایفای نقشهای بازیگران با توجه به شیوه بازی محسن تنابنده گاهی برای مخاطب لو میرفت؛ ضمن اینکه در سری دوم مجموعه «پایتخت»، کارگردان و نویسنده به جهت اینکه بتوانند همچنان مخاطب را با خود حفظ کنند، گرههای خوبی طراحی کردند و مخاطب را به حال خود نگذاشتند که این از توانایی آنهاست.
او اضافه کرد: به عنوان مثال در سکانسی که مربوط به رستوران بین راه هنگام برگشت خانواده نقی به تهران میشد، نقی به همراه ارسطو و باباپنجعلی پشت درهای بسته رستوران ماندند و همین به چالش کشیدنها نشاندهندهی هوشیاری نویسنده و کارگردان کار است که توانستند به خوبی از عهدهی کارشان برآیند.
*** تکه کلام «روبهرشد» نقی خیلی خوب کار شد
همچنین این منتقد از تکه کلامهای بازیگران در سری دوم مجموعه «پایتخت» یاد کرد و گفت: برخی تکهکلامهای سابق بازیگران، مثل حساس شدن و ... همچنان در سری جدید مجموعه دیده میشد، در حالی که به نظرم باید تکهکلامهای جدیدتری جایگزین میشد و شیوه بازی بازیگران کمی تغییر میکرد؛ ضمن اینکه تکه کلام «روبهرشد» نقی خیلی خوب بود و خوب کار شد، در عین حال احمد مهرانفر و محسن تنابنده خیلی خوب توانستند از عهده نقششان مقابل هم بربیایند که همین حس موجب انتقال شادی به مخاطب میشد.
وی ادامه داد: کَلکَل کردن و بحثهای زن و شوهری ریما رامینفر و تنابنده در سری دوم «پایتخت» کهنه شده است و دیگر خیلی جذابیت نداشت اما در عوض اختلافنظرها و بحثهای ارسطو و نقی خوب بود و مثل سری قبل توانستند در نقششان جا بیفتند.
*** دست «پسرخاله» و «آقای همساده» رو شده است
صدفی در ادامهی صحبتهای خود، نظرش دربارهی برنامهی «کلاه قرمزی» در نوروز 92 را اینگونه عنوان کرد: احساس میکنم امسال، سال قربانی شدن «کلاهقرمزی» بود؛ چرا که نسبت به سالهای گذشته افت کرد و فکر میکنم این افت به تنوع شخصیتها برگردد به دلیل اینکه با وجود شخصیتهای زیاد نتوانسته محبوبیت و مقبولیت لازم گذشته خود را پیدا کند.
وی افزود: البته شاید بخشی از جذاب نبودن «کلاهقرمزی» جدید به کمبود وقت مربوط شود چرا که سال گذشته این برنامه تا حدودی توانسته بود جذاب باشد اما امسال به نظر میآمد شتاب زدگی در آن حاکم است، بنابراین علاوه بر شتابزدگی، آقای طهماسب و جبلی و سایر دستاندرکاران این برنامه باید روشهای دیگری را برای جذابیت «کلاهقرمزی» به کار گیرند چون این برنامه خیلی پرطرفدار است و شاید بهتر است برخی از شخصیتها مثل «پسرخاله» و «آقای همساده» که دستشان رو شده است، حذف شوند.
او با بیان اینکه تمامی رفتارها در سری جدید «کلاهقرمزی» یک خطی شدهاند، خاطرنشان کرد: به نظر میآید اگر چند وجهی بودن به شخصیتهای جدید «کلاهقرمزی» تزریق شود قطعا مثل سابق جذابتر خواهد شد در غیر این صورت برای مخاطبان دلزدگی ایجاد میکند؛ ضمن اینکه در سری جدید گاهی کل صحنه به عروسکها واگذار میشد و احساس میشد آقای طهماسب خودش را به عنوان مجری اضافه میدید و ترجیح میداد صحنه را به عروسکها واگذار کند.
*** «جیگر» هم نتوانست امسال «کلاهقرمزی» را جذاب کند!
صدفی در پی گفتوگویی که با ایسنا داشت، با اشاره به ارزیابیاش از سایر سریالهای نوروزی امسال تلویزیون یادآور شد: سایر سریالها را تماشا نکردم به غیر از «پایتخت» که کامل آن را دنبال کردم البته گریزی هم به سریال «آبپریا»ی مرضیه برومند زدم که علیرغم تیزرهای تبلیغاتیاش که پیش از نوروز پخش شد، آنچنان تعریفی نداشت؛ بنابراین با توجه به شناختی که از خانم برومند دارم، انتظارم از ایشان بیشتر بود چرا که فکر میکنم «آبپریا» یک روایت خطی را دنبال میکند که خیلی کشش خاصی را به همراه ندارد و چنگی به دل نمیزند.
*** سیروس گرجستانی نتوانست جایگاهی کسب کند
وی با اشاره کوتاهی به ایفای نقش سیروس گرجستانی در سریال «هفت سین» شبکه تهران، بیان کرد: حقیقتا من خیلی سریال «هفت سین» را تماشا نکردم، اما باید بگویم آقای گرجستانی یکی از بازیگران طناز و خیلی خوب تلویزیون بود، ولی امسال نتوانست جایگاهی برای خودش کسب کند.
این منتقد در پایان صحبتهای خود با اشاره به زیرنویس تلویزیون در ایام عید با موضوعیت انتخاب بازیگران برتر سال 91 به ایسنا اعلام کرد: تلویزیون نوروز امسال با زیرنویسهایی که درباره انتخاب بازیگران مطرح میکرد تلاش داشت تا برنامههای خودش را ارزیابی کند و به شکل غیرمستقیم از نظر مخاطبان راجع به بازیگران مطلع شود و این اتفاق نشاندهندهی این است که تلویزیون به نوعی قصد دارد از این فرصت برای ارزیابی برنامههای خودش استفاده کند، در حالی که سالهای گذشته خیلی به این شکل این اتفاق نمیافتاد.
انتهای پیام
نظرات