• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91122616612
  • خبرنگار : 71342

ایسنا بررسی کرد:

موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت در حد یک نام یا وعده‌ی محقق شده؟!

موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت در حد یک نام یا وعده‌ی محقق شده؟!

«موسسه هنرمندان پیشکسوت» جایی است که طبق اعلام مسوولان آن هنوز بودجه تعریف‌شده‌ای ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده اما مدیر آن برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری دارد و در اساسنامه آن آمده است که «مدت فعالیت موسسه نامحدود» می‌باشد.

«موسسه هنرمندان پیشکسوت» جایی است که طبق اعلام مسوولان آن هنوز بودجه تعریف‌شده‌ای ندارد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده اما مدیر آن برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری دارد و در اساسنامه آن آمده است که «مدت فعالیت موسسه نامحدود» می‌باشد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «موسسه هنرمندان پیشکسوت» قرار است، یک موسسه فرابخشی باشد. این موسسه با اهداف زیادی تاسیس شده اما یکی از مهمترین هدف‌هایش این است تا کمک‌رسانی به هنرمندان باسابقه، سازماندهی شود و از شکل صدقه‌ای که یا حرکت‌های خودجوش و انفرادی بیرون بیاید.

سید عباس عظیمی که پیش از این مشاورمعاونت هنری بود، مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت است، موسسه‌ای که در آغاز راه است.

اما آنچه از فعالیت این موسسه اطلاع‌رسانی می‌شود، این است که تقریبا هر چند هفته یک‌بار خبر می‌رسد مبنی بر اینکه ناهاری دوستانه با هنرمندی صرف شد تا این موسسه معرفی شود. در برخی از این قرارها خبرنگاران هم دعوت می‌شوند.

در یکی از این نشست‌ها عزت‌الله انتظامی ‌ رییس هیات مدیره خانه تئاتر با همراهی ایرج راد مدیر عامل این تشکل صنفی میهمان این موسسه بودند. در این بازدید انتظامی آرزو کرد: «موسسه هنرمندان پیشکسوت در حد یک نام نباشد.»

ایرج راد هم گفت: «ما امیدواریم تاسیس این خانه در حد یک سروصدای بیهوده نباشد و اگر به صورت باری به هر جهتی فعالیت کند، نمی‌تواند به اهدافش برسد اما اگر به شکل درستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند همه فعالیت‌های مربوط به پیشکسوتان را متمرکز کند.»

به اعتقاد این هنرمند تئاتر، چنین تشکیلاتی با یک بودجه ناچیز و چند کارمند نمی‌تواند فعالیت کند.

او همچنین به عظیمی گفت: «ای کاش موارد مربوط به این موسسه به صورت توافق نامه تایید شود و شکل تفاهم‌نامه نداشته باشد چون تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی ندارد.»

به گزارش ایسنا، «موسسه هنرمندان پیشکسوت» یک ساختمان استیجاری است که پیش از این در اختیار مرکز هنرهای نمایشی بوده و دو اتاقش را به این موسسه اختصاص داده‌اند، این خانه به گفته سیدعباس عظیمی که مدیریت آن را بر عهده دارد هنوز بودجه و اعتباری ندارد اما قرار است، فعالیت‌های زیادی را انجام بدهد، فعالیتهایی که انجام هر یک از آنها نیازمند اعتبارات است.

فعالیتهایی مانند ارایه خدمات توان بخشی، درمانی و بهداشتی، تا خدماتی دیگر مانند کمک به باز آفرینی تجربه هنرمندان، ایجاد فضا برای تعاملات بیشتر میان آنان، انتشار نشریه برای انتقال نظرات و دیدگاه‌هایشان، ایجاد محیط‌های آرام و با نشاط برای استراحتشان، تشکیل کلاس‌های آموزشی برای انتقال دانسته‌هایشان، ارایه خدمات تفریحی و رفاهی، برگزاری جلسات پژوهشی و هم‌اندیشی، نشست‌های معنوی و سفرهای زیارتی و سیاحتی تا ارتباط با هنرمندان پیشکسوت دیگر کشورها و ... و همه این فعالیت‌ها با بودجه‌ای ناچیز!

این موسسه نه تنها اهداف و آمال بزرگی دارد که افراد بسیاری در هیات امنای آن حضور دارند، نمایندگانی از وزارت ارشاد مانند شخص معاون هنری تا وزارت علوم، فرهنگستان هنر، وزارت رفاه تا سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و مدیرعامل بنیاد رودکی و ...در کنار همه اینها دو هنرمند به انتخاب معاون هنری که در این دوره ، حمید شاه آبادی؛ محمود فرهنگ و اسماعیل سلطانیان را به عنوان نمایندگان تئاتر و سینما انتخاب کرده است و البته در نشستی مدیر موسسه عکس سلطانیان را برای معرفی او به انتظامی و راد نشان داد.

موسسه هنرمندان پیشکسوت در کنار هیات امنای خود، هیات مدیره‌ای هم دارد و بازرسی و البته مدیر عاملی که به انتخاب معاون هنری منصوب می‌شود.

اما نباید از یاد ببریم عنوان «موسسه هنرمندان پیشکسوت» نام جدیدی نیست. چند سال پیش بود که شهره لرستانی زیر نظر شهرداری تهران موسسه‌ای با نامی مشابه تاسیس کرد، کار آن موسسه بیشتر گرد هم آوردن هنرمندان مسن بود تا در کنار یکدیگر باشند. علاوه براین سفرهای زیارتی و سیاحتی هم پیش‌بینی شده بود و لرستانی تعدادی از هنرمندان را برای زیارت به مشهد برده بود. آن موسسه برنامه‌های دیگری مانند برگزاری روز زن و .. داشت اما عمر آن خیلی دیرپا نبود. چندی پیش که خبر تاسیس موسسه منتشر شد، شهره لرستانی از آن بی خبر بود.

در اسا‌سنامه موسسه آمده است: «مدت زمان فعالیت این موسسه «نامحدود» و با تغییر دولت‌ها خدشه‌ای به فعالیت آن وارد نمی‌آید اما این موسسه‌ هنوز در مجلس تصویب نشده و بودجه مشخصی هم ندارد.

معاون هنری ارشاد در جدیدترین گفت‌وگویش با ایسنا درباره‌ی بودجه این موسسه گفت: در این راستا رییس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا بودجه‌ای به صورت مستقل برای این حوزه اختصاص داده شود اما اگر همان 6 سال پیش که طرح این موسسه داده شده بود، این کار آغاز می‌َشد، بخشی از کارهایمان جلو رفته بود.

او یادآور شد: نکته دوم هم اینکه هیئت‌امنای این موسسه که دارای اعتبارات هستند و می‌توانند از منابع خود استفاده کنند، بهتر است به این موسسه کمک کنند.خوشبختانه معاون سینمایی هم گفته در این زمینه کمک‌هایی می‌کند چرا که تعدادی از هنرمندان این عرصه زیر نظر موسسه هنرمندان پیشکسوت هستند اما به زعم بنده مشکلات هنرمندان تنها مباحث مالی نیست، هنرمندان در درجه اول می‌خواهند به آنها احترام گذاشته شود و شان‌شان حفظ شود.

شاه‌آبادی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر قصد داریم برای این عزیزان کارت‌هایی صادر کنیم تا بتوانیم از این طریق خدماتی را به آنها ارائه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha