فرمانده سپاه قدس گفت: عشایر و طوایف ما پادگانهای بالقوه جمهوری اسلامی ایران در همه زمانها هستند. اینها ایل نیستند بلکه پادگان و عسکرات کشورمان به حساب میآیند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی که امروز در «کنگره سردار شهید احمد سلیمانی و بزرگداشت شهدای جامعه عشایر کشور» در «تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران» سخن میگفت، ضمن تشکر از سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج عشایر و خانواده شهید احمد سلیمانی با بیان مقدمهای به نقش عشایر و تاریخ عشایر در طول تاریخ ایران پرداخت.
وی ادامه داد: پیوسته در مجموعه تهاجماتی که در تاریخ علیه ایران شده است، عشایر مهمترین تکیهگاه و حامی این کشور بودند و نقش اول را در دفاع از آن به عهده داشتهاند. اگر تهاجمات دوره قاجار و قبل و بعد آن را که به ایران شده است، بررسی کنیم میبینیم که این قشرهای مختلف عشایر بودند که برای دفاع از خاک میهنشان بسیج شدند.
سرلشکر سلیمانی با بیان این مطلب که نزدیکترین قشر به روحانیت عشایر هستند، یادآور شد: در جمهوری اسلامی ایران نظام اسلامی برپا کردیم و کشوری به معنای حقیقی در خدمت اسلام و روحانیت قرار گرفت؛ این در حالی است که در گذشته اینگونه نبود. هنگامی که قبل از برپایی نظام اسلامی در کشورمان علما و روحانیون فتوا صادر میکردند مهمترین حامی آنها عشایر بودند. این تنها منحصر به خاک کشور ما نیست. عشایر حتی در عراق نیز آن زمان که میرزای شیرازی علیه انگلیس فتوا صادر کرد از او حمایت کردند. همچنین هنگامی که انگلیسها به ایران هجوم آوردند عشایر به مقابله با آنها پرداختند و حتی از زنانشان نیز به شهادت رسیدند.
وی خاطرنشان کرد: ارتباط بین دین و عشایر ارتباطی بسیار ارزشمند، طولانی و عمیق است. آن زمان که امکاناتی از قبیل رادیو، تلویزیون و راه نبوده، رابطه عشایر و دین نیز بسیار عمیق بود. آنها علاوه بر دین به واجبات دین اسلام مانند زکات که مهمترین رکن دین است، اهتمام ورزیدهاند و همواره این رکن دینی جزو ساری و جاریترین الزام آنها بوده است. این مساله تنها به زمان انقلاب منحصر نمیشود. رابطهای که بین عشایر وجود دارد با فرهنگ دینی و شیعی تطبیق بسیاری دارد و در بخشی از ابعاد و موضوعات روح دینی در رسوم عشایر موجود است. در دوران پیروزی انقلاب نیز این مساله وسعت بیشتری یافت و نمونه بارز آن دفاع از انقلاب اسلامی بود.
فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: خالصانه میگویم در بین همه اقشار مختلف جامعه ما سرسپردهترین قشر به انقلاب و جمهوری اسلامی، عشایر هستند.نابترین دلها، افکار و دلهای پاک نسبت به مقام ولایت در عشایر وجود دارد. آنها به رغم تمام محرومیتها،قشری هستند که خود را مدیون انقلاب میدانند و در درون این ایلات و عشیرهها سربازان حقیقی دین و ایران وجود دارند.
وی همچنین اظهار کرد:امروز یک کشور «عباس» در اختیار «حسین» زمان است. همچنین حضرت عباس روز عاشورا نیز یک جامعه به وسعت تاریخ برای همه دورانها است.
سردار سلیمانی درباره شهید احمد سلیمانی،جانشین رئیس ستاد «لشکر41 ثارالله و برادرش» نیز گفت:همواره تحولهای روحی و معنوی نیازمند وقت است. البته ممکن است کسی در مکانی مذهبی قرار گیرد و در یک لحظه متحول شود و شاید این تحول طولانی نباشد. اگر اینگونه تحولها پایدار باشد در علم تربیتی به آن القا میگوییم. در جبهه،این تحول عمیق و در عین حال،آنی و سریع بود. کسی که وارد جبهه میشد این تحول به سرعت در او حادث میشد و تمام وجود، ظاهر و باطن او را دربرمیگرفت. این در حالی بود که ما خیلی هم در دوره جنگ تبلیغ تقدسات را نمیکردیم. بدین معنی که بگوییم ما حق هستیم و آنها باطل. اما بر مقوله جهاد و مساله ولایت تاکید داشتیم و یکی از عوامل اساسی آن در واقع، رهبران و فرماندهان شهید در جنگ بودند.
فرمانده سپاه قدس در ادامه گفت: امام (ره) بر روی تکتک مردم ایران تاثیر عمیق و سریعی گذاشتند. امام با خطابههای عمومی منشا تحول روحی، معنوی، سیاسی و اجتماعی شدند و همین تحول موجب شد جنگ تقدس پیدا کند. رزمندگانی که در جنگ حضور داشتند تحت تأثیر تابش نور امام و در مدار مغناطیسی ایشان قرار گرفتند لذا این فرماندهان و شهدا بیش از هر دوره آموزشی و توصیههای عقیدتی منشا تحول بودند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که شهدا و فرماندهان در زمان جنگ، قله بودهاند و اکنون الگو هستند، خاطرنشان کرد: شهید احمد سلیمانی نیز یکی از این قلهها بود. من از دوران طفولیت که تنها چند ماه فاصله سنی داشتیم با او همراه بودم. حتی در زمان شهادت نیز او نزدیک من بود. اگر بخواهم کلمهای اختصاصی و حقیقی به عنوان بارزترین مشخصه شهید احمد سلیمانی بیان کنم چیزی جز «انسان صالح و پاک» نیست. تنها برخی از مردم بعد از معصومین به این درجه میرسند.
وی درباره فعالیتهای سیاسی شهید احمد سلیمانی نیز گفت: او در دوران انقلاب اسلامی به مسجد قائم شهر کرمان میرفت و در آنجا با مرحوم آیتالله حقیقی آشنا شد و با ورود شهید کامیاب،فعالیتهای انقلابی او در همین مسجد جامعتر شد.
وی افزود: احمد بعد از پیروزی انقلاب جزو اولین کسانی بود که از عشیره سلیمانی به کردستان رفت و سپس وارد جنگ شد. در خود دوران دفاع مقدس نیز از مهمترین و موثرترین فرماندهان لشکر 41 ثارالله بود. یادم میآید در «عملیات طریقالقدس» سه تن از دوستانم به نام بهرام فرجی، تاجعلی سلیمانی و برادرم نیز همراهم بودند. هنگامی که احمد من را دید به پشت بوتهای رفت. یک لحظه احساس کردم که به خاطر دشمن این کار را انجام داده است. وقتی علت را از او پرسیدم، گفت: احساس کردم که آمدهای من را به عقب برگردانی.
سردار سلیمانی با اشاره به نحوه شهادت برادرش توضیح داد: یکی از زیباترین تصاویر شهادت مربوط به احمد بود. او در حالی که نصفی از صورتش در خون غلطیده بود، طرف دیگر صورتش نورانی بود و آرامش خاصی در آن دیده میشود. کسی از رزمندگان چه در داخل جبهه و چه در داخل شهر متوجه نشد که او جانشین لشکر 41 ثارالله بوده است و یا در جبهه مسئولیتی دارد. او همواره یک موتورسیکلت داشت و به دنبال این بود که در خط مقدم جبهه حضور یابد.
وی با بیان اینکه شهید احمد سلیمانی از نظر سجایای اخلاقی مقام بالایی داشت، بیان کرد: او قبل از سن تکلیف به واجبات دینی اهتمام داشت و مستحبات و نماز نافلهاش از سال 52 تا 63 ترک نشد. او در همه زمینهها الگو بود. اگرچه در هنگام عملیاتها سلحشور بود اما در زمانهای عادی نیز انسانی افتاده و فروتن بود.
قرائت دیکلمه توسط دختر شهید احمد سلیمانی هم از دیگر بخشهای این کنگره بود.
در این کنگره از خانوادههای شهدای عشایر با حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، سردار علی فضلی، سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و سردار جمشیدی مسئول بسیج جامعه عشایر کشور با اهدای لوح تقدیر شد.
انتهای پیام
نظرات