• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91121408855

/کلام روز/

به چه کسانی باید نیکی و احسان کرد؟

به چه کسانی باید نیکی و احسان کرد؟

احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی و ارزش‌ها در جامعه اسلامی است. بر این اساس، خداوند در قرآن همگان را به انجام آن فرمان داده و پیامبر اکرم(ص)این آیه را جامع همه ارزش‌ها دانسته است.

احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی و ارزش‌ها در جامعه اسلامی است. بر این اساس، خداوند در قرآن همگان را به انجام آن فرمان داده و پیامبر اکرم(ص)این آیه را جامع همه ارزش‌ها دانسته است.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیامبر خدا حضرت محمد(ص) در اهمیت این عمل انسان دوستانه، فرمود: "کسی که فریاد یاری طلبی مسلمانی را بشنود و پاسخش ندهد، مسلمان نیست".

امام علی(ع) درباره این که چگونه می‌توان احسان را زنده نگه داشت؟ فرمودند: "با میراندن (و فراموش کردن) احسان خود، آن را زنده گردان1".

امام کاظم(ع) نیز در ارتباط با این‌که کامل شدن نیکی به چند چیز بستگی دارد؟ می‌فرمایند: "کسی که به مؤمن احسانی کند، جز با سه چیز آن را به کمال نرسانده باشد: کوچک شمردن آن، پوشاندن آن و شتاب ورزیدن در انجام آن؛ زیرا کسی که احسان خود را به مؤمن کوچک شمارد، برادر خویش را بزرگ داشته است و کسی که احسان خود را به مؤمن بزرگ شمارد، برادر خود را کوچک کرده است و کسی که خوبی خود را به مؤمن پوشیده دارد، کاری بزرگوارانه کرده است و هر که در انجام وعده خود شتاب ورزد، عطا را گوارا ساخته است2".

پیامبر خدا(ص) درباره این که به چه کسانی باید نیکی و احسان کرد؟ می‌فرمایند: "خوبی و احسان کن، چه به کسی که شایسته آن هست و چه به کسی که شایستگی آن را ندارد؛ زیرا اگر کسی که به او احسان کرده‏‌ای شایستگی احسان را نداشته باشد، تو به فضیلتِ احسان دست یافته‏‌ای3".

منبع:

1- غررالحکم: 2282 منتخب میزان الحکمة: 374

2- تحف‌العقول: 403 منتخب میزان‌الحکمة: 374

3- عیون أخبارالرِّضا(ع): 2 / 35 / 76 منتخب میزان‌الحکمة: 374

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha