• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91121308113
  • خبرنگار : 71461

39 مورد انفاقی که فراموش شده است

39 مورد انفاقی که فراموش شده است

رییس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: حدود 40 نوع احسان و انفاق داریم که 39 مورد آن فراموش شده است.

رییس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: حدود 40 نوع احسان و انفاق داریم که 39 مورد آن فراموش شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آیه "اِن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لِاَنفُسِکُم" اظهار کرد: ما در جامعه ابتدا باید فرآیند و ابعاد احسان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، چرا که خیلی از افراد جامعه ما فکر می‌کنند که احسان فقط شامل احسان مادی می‌شود در صورتی که ما احسان عاطفی هم داریم.

این استاد علوم تربیتی و روانشناسی ادامه داد: تبسمی که در چهره داریم و استفاده از واژه‌های مودبانه، شامل نوعی از احسان است. گاهی با یک صحبت مودبانه می‌توانیم اندازه هزاران مبلغ تاثیر روانی مثبت روی افراد بگذاریم.

وی گفت: گاهی احسان به شکل حل مشکل و اختلافات افراد جامعه است. ما حتی از نظر فقهی داریم که می‌توان از منابع بیت‌المال برای حل اختلاف مومن استفاده کنیم که این جزء بهترین احسان‌هاست.

حق‌جو تصریح کرد: ما حتی می‌توانیم از علمی که داریم انفاق کنیم. گاهی افراد پول ندارند ولی دانش زیادی دارند که می‌توانند از این دانش خود ببخشند و یا جوانی که وضع مالی خوبی ندارد، ولی از انرژی زیادی برخوردار است می‌تواند با نوع رفتار و شادابی خود به دیگران احسان و انفاق داشته باشد.

رییس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که «اگر چیزی را انفاق کنیم صدها برابر آن برمی‌گردد» گفت: در قرآن کریم داریم که با احسان کردن چیزی را از دست نمی‌دهید، بلکه صدها برابر آن را به دست می‌آورید. اگر یک ریال و یا به مقدار ناچیزی خرج کنیم یک پاداش بی‌حساب برای ما برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: انسان وقتی احسان می‌کند قبل از اینکه فایده آن به دیگران برسد به خودش برمی‌گردد، چرا که یکی از خصوصیات مهم انسان این است که جمع‌گرا و مدنی‌الطبع است و همواره با احسان می‌توان توجه جمع را به خود جلب کند.

حق‌جو ادامه داد: انسان با انفاق از نظر روانی احساس آرامش و نشاط می‌کند. ما در روایات داریم که با احسان، مال و عمر انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند و نشاطی به وجود می آورد. انفاق باعث دفع بلا و جلوگیری از مرض، ضرر و زیان ناگهانی می‌شود. گاهی با 10 تومان انفاق و یا یک لبخند ده‌ها میلیارد سود به ما بر می‌گردد.

رییس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) با بیان این‌که «ائمه به عنوان بخشنده‌ترین افراد همواره الگوی ما هستند» گفت: این کلام ائمه و قرآن است که اگر کسی از پول، مقام و یا اعتبار خود برای دیگران خرج کند باعث می‌شود که به مقام او افزوده شود.

وی با اشاره به این‌که «مصداق احسان و نیکی کردن زیاد است» گفت: احسان فقط مسائل مادی را بر نمی‌گیرد یکی از نشانه‌های انسان مومن این است که اهل احسان و انفاق باشد، کسانی که این توانایی را دارند اهل تقوا هستند. در آیه 2 سوره بقره آمده است کسانی که انفاق می‌کنند جزء متقین هستند پس با احسان و نیکی ما ضرر نمی‌کنیم، حتی در مورد لبخند اگر ما کسی را شاد کنیم ابتدا آن لبخند در چهره خودمان نمایان می‌شود.

حق‌جو گفت: در جامعه ما باید روی این امر کار شود،‌ ما حدود 40 نوع احسان و انفاق داریم که یکی از موارد آن پول دادن است و 39 مورد آن فراموش شده است. اگر 39 مورد آن در جامعه اجرا شود مورد چهلم که پول است خودش تامین می‌شود و جامعه به ثبات و آرامش روحی و روانی و اقتصادی می‌رسد.

رییس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) در پایان گفت: یکی از انفاق‌هایی که ائمه ما در طول زندگی خود داشته‌اند دعا کردن بوده است. اگر کاری از ما برنمی‌آِید حداقل می‌توانیم برای موفقیت و آرامش جامعه و مردم دعا کنیم و این فرهنگ‌سازی باید توسط مبلغین و رسانه‌ها و نشریات مکتوب و مجلات ما صورت بگیرد چرا که ما زمینه‌های زیادی برای احسان و انفاق در جامعه داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha