• یکشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91120603675
  • خبرنگار : 71191

هلال احمر یا میراث فرهنگی؛ کدام دلسوز موزه‌ی استاد صنعتی‌اند؟

هلال احمر یا میراث فرهنگی؛ کدام دلسوز موزه‌ی استاد صنعتی‌اند؟

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی بعد از تعطیل شدن در دو سال پیش به‌دلیل سست بودن پی‌های ساختمان و عبور مترویی که هر بار با گذشتن از زیر موزه، لرزه بر اندام آن می‌اندازد، نیازمند نوازشی محبت‌آمیز از سوی متولیان است.

موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی بعد از تعطیل شدن در دو سال پیش به‌دلیل سست بودن پی‌های ساختمان و عبور مترویی که هر بار با گذشتن از زیر موزه، لرزه بر اندام آن می‌اندازد، نیازمند نوازشی محبت‌آمیز از سوی متولیان است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دست نوازشی که سه سازمان متولی یعنی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران باید بر سر این بنای تاریخی بکشند. در این میان، سازمان‌های میراث فرهنگی و هلال احمر معتقدند تا کنون توجه‌های لازم را به این بنا کرده‌اند و حالا نوبت بخش‌های دیگر است تا به موزه‌ی صنعتی و آثار منحصربه‌فردش توجه نشان دهند.

یکم اسفندماه مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور - پویا حاجیان - به خبرنگار ایسنا گفت که پیگیری‌هایی توسط جمعیت هلال احمر در دوره‌ی روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد و موضوع به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برگشت خورد؛ اما متأسفانه به‌دلیل تغییرات زیادی که در این سازمان رخ می‌دهد هنوز به هیچ نتیجه‌ی عملی نرسیده‌ایم.

او شهرداری تهران را یکی دیگر از نهادهای متولی سامان‌دهی وضعیت موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی دانست و تأکید کرد: بعد از عبور تونل مترو از زیر ساختمان موزه و تبدیل حیاط موزه به ورودی مترو و رعایت نشدن حریم این بنای ثبتی‌، اکنون ساختمان موزه در شرایط بدتری قرار گرفته است و به‌دلیل لرزش‌هایی که با هر بار عبور مترو از زیر ساختمان به بدنه‌ی آن وارد می‌شود، سقف و دیوارهای بنا در حال ریزش است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - محمدحسین فرمهینی فراهانی - نیز یک روز بعد، اظهار کرد که بیش از یک سال است از جمعیت هلال احمر کشور می‌خواهد موزه‌ی استاد صنعتی را به اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران واگذار یا اجازه‌ی مرمت آن را صادر کند؛ ولی آن‌ها تا کنون هیچ پاسخی نداده‌اند و حتا اجازه‌ی مرمت هم نمی‌دهند.

او همچنین گفت: کافی است جمعیت هلال احمر به من یک اشاره کند تا کار مرمت موزه‌ی صنعتی را تمام کنم.

درپی چنین اظهاراتی، اداره کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور در نامه‌ای که اصل آن به دفتر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران فرستاده شده و نسخه‌ای نیز در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار گرفته،‌ به پیگیری‌های جمعیت هلال احمر برای بهبود شرایط موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی اشاره کرده است.

در این نامه‌ای که با امضای پویا حاجیان - مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران منتشر شده، آمده است:

احتراما، پیرو مصاحبه جنابعالی در مورخ 2 / 12 / 91 با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درخصوص وضعیت موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی و اظهارات جنابعالی مبنی بر این‌که: «بیش از یک سال است که از جمعیت هلال احمر کشور می‌خواهم موزه‌ی استاد صنعتی را به اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران واگذار یا اجازه‌ی مرمت آن را صادر کند؛ ولی آن‌ها تا کنون به من هیچ پاسخی نداده‌اند و حتی اجازه‌ی مرمت هم نمی‌دهند» به استحضار می‌رساند، با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی جمعیت هلال احمر در تیرماه 1390 پس از بازدید قائم‌مقام وقت ادارهکل میراث فرهنگی استان تهران از موزه‌ی «سیزده آبان» نسبت به اعزام گروه کارشناسی جهت بررسی وضعیت این بنا اقدام شد که نتایج بررسی‌ها مؤید شرایط نامناسب ساختمان موزه و آثار استاد صنعتی بوده است که بر همین اساس طی نامه‌هایی به شماره 24031 / 21 / 90 مورخ 3 / 10 / 90 و شماره 7218 / 21 / 91 مورخ 30 / 3 / 91 از سوی رییس محترم جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران خطاب به رؤسای محترم وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرح مفصلی از وضعیت به‌وجود آمده درخصوص موزه‌ی «سیزده آبان» جمعیت هلال احمر که حاصل دسترنج استاد علی‌اکبر صنعتی است ارائه گردیده و در این مکاتبات ضمن اشاره به ثبت ملی اثر مذکور و مسئولیت سازمان میراث فرهنگی در قبال آن، آمادگی کامل خود جهت بررسی راه‌های برون رفت از این موقعیت و آغاز بازسازی و بهسازی فضای موجود را اعلام کرده است. با پیگیری‌های صورت‌پذیرفته از سازمان میراث فرهنگی، نامه مذکور جهت اقدام لازم به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ارجاع گردید و در ادامه، اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر در پاسخ به نامه شماره 8949 / 126 / 912 مورخ 31 / 4 / 91 جنابعالی، نسبت به معرفی نماینده مطلع و تام الاختیار خود جهت پیگیری امور مربوط به بازسازی و تهیه تفاهم‌نامه فی‌مابین اقدام کرده است.

با عنایت به موارد فوق‌الاشاره، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از همکاری آن اداره کل محترم به‌منظور بازسازی این اثر ملی، بار دیگر آمادگی کامل خویش را جهت هرگونه همکاری با نهادهای مسئول در این امر از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری تهران به‌منظور حفظ و صیانت از این بخش از آثار فاخر استاد علی‌اکبر صنعتی که از نخستین مجسمه‌سازان و نقاشان واقع‌گرای دوران معاصر هستند و همچنین بنای تاریخی آن اعلام می‌کند و بی‌صبرانه منتظر خواهیم ماند تا نسبت به مرمت این آثار اقدام لازم صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۱۳ ۱۴:۰۰

متاسفانه خیلی وقته که ما شاهد از بین رفتن آثار باستانی و هنریمون در کشور هستیم! واقعا باید دید مشکل اساسی از کجاست؟ مدیرت و اهمیت ندادن به هنر، آثار هنری و کمبود بودجه، همه اینها باعث از بین رفتن آثار هنری شدند. کاش می‌تونستید ببینید که کشورهای اروپایی چه اهمیتی به هنر کشورشون می‌دن و چه منابع درآمدی دارند از همین نمایش آثار هنریشون. کشور سوئيس یه مجسمه‌ساز بزرگ داره به نام جیاکومتی. یک موزه بزرگ در زوریخ فقط نمایش کارهای این هنرمنده. عکسش روی ۱۰۰ فرانکی چاپ شده تا نشون بدن چقدر برای هنرمنداشون ارزش قایلند. تا کی باید شاهد اینگونه موارد باشیم؟