• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91111710132
  • خبرنگار : 71461

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

اگر انسان منطق و خرد داشته باشد به سمت خرافات نمی‌رود

اگر انسان منطق و خرد داشته باشد به سمت خرافات نمی‌رود

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: فالگیری و رمالی از عقاید باطل است، زیرا تمامی این‌ها براساس خیالات و تصورات باطل بشری استوار شده است و پشتوانه‌ای عقلی و منطقی ندارد، انسان‌ها هر چقدر از منطق و خرد فاصله بگیرند به خرافات روی می‌آورند.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: فالگیری و رمالی از عقاید باطل است، زیرا تمامی این‌ها براساس خیالات و تصورات باطل بشری استوار شده است و پشتوانه‌ای عقلی و منطقی ندارد، انسان‌ها هر چقدر از منطق و خرد فاصله بگیرند به خرافات روی می‌آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در تفکر دینی ما سه حوزه عقاید و باورها را داریم یک حوزه احکام عملی و فردی،‌ یک حوزه اخلاقی و امور تربیتی و حوزه دیگر عقاید دینی است.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این‌که «دین مبین اسلام تاکید زیادی دارد بر این‌که انسان از نظر عقلی باید عقاید دینی را مورد بحث و بررسی قرار دهد» تصریح کرد: باورهایی که بر عقل و منطق استوار نباشد باور درستی نیست، مخصوصا مذهب تشیع که مذهبی است استوار بر منطق و عقل، بنابراین هر چیزی که برخلاف عقل بشر باشد از نظر اعتقادات دینی مورد قبول نیست.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان این‌که «دین مبین اسلام بر مبنای تفکر استوار است و تاکید دارد که از خرافات دوری کنیم» تصریح کرد: اسلام رفتار و اندیشه‌هایی را که غیرعقلانی باشد نمی‌پذیرد و در قرآن آیات شریفه بسیاری داریم که انسان‌ها را دعوت به تفکر و تعلق می‌کند و از هر چیزی که در اندیشه و فکر بشری جنبه عقلانی نداشته باشد بر حذر می‌دارد.

یوسفی‌مقدم در ادامه با اشاره به احکام عملی و دستورات فقهی دین گفت: بایدها و نبایدهای هر کاری را که به عنوان دستورالعمل زندگی انتخاب می‌کنیم از نظر احکام فقهی باید مبتنی بر روایات، سنت پیامبر و یا ائمه معصومین باشد و یا عقل، منطق و اجماع علما آن کار را مورد تایید قرار دهد در غیر این صورت از نظر شرع کار باطلی است.

وی در ادامه با اشاره به باورهایی که در حوزه اخلاق وجود دارد، افزود: در حوزه اخلاق هم یک سلسله بایدها و نبایدهای اخلاقی وجود دارد که در قرآن کریم سفارش شده برای رسیدن به بهترین اخلاق باید از منابع معتبری همچون قرآن،‌ سنت، پیامبر و روایات ائمه استفاده کنیم چرا که ما در اخلاق عملی و نظری منابع معتبری داریم با وجود اینگونه منابع دیگر جایی برای خرافه و رمالی باقی نمی‌ماند و آنها نمی‌توانند جایگاهی پیدا کنند.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در پایان گفت: اساسا رمالی و خرافه‌پرسی با اساس دین و دیانت اسلامی در تعارض است، چرا که رمالی و اینگونه مسائل هیچ جایگاه عقلانی و منطقی در اندیشه بشری ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha