• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91111106275
  • خبرنگار : 71461

معاون سازمان تبلیغات در گفت‌وگو با ایسنا: محور وحدت در ایجاد اعتدال سیاسی مهم است

معاون سازمان تبلیغات در گفت‌وگو با ایسنا: محور وحدت در ایجاد اعتدال سیاسی مهم است

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مساله اعتدال و مبنای آن از نظر دین ما و فطرت انسانی به عدالت برمی‌گردد، عدالتی که محور تمام هستی است و خدای متعال هر چیزی را بر مبنای عقل قرار داده است و جایگاه اعتدال در همه نظامات عالم به چشم می‌خورد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مساله اعتدال و مبنای آن از نظر دین ما و فطرت انسانی به عدالت برمی‌گردد، عدالتی که محور تمام هستی است و خدای متعال هر چیزی را بر مبنای عقل قرار داده است و جایگاه اعتدال در همه نظامات عالم به چشم می‌خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «خداوند تمام عالم را بر مبنای اعتدال آفریده است» اظهار کرد: خداوند از انسان‌ها و تمام پیامبرانی که برای هدایت انسان‌ها آمدند خواسته که در جامعه به دنبال عدل و قسط باشند و مردم را به گونه‌ای تربیت کنند که آنها هم به دنبال عدل و قسط بروند.

وی گفت: اعتدال و عدل در معنا متفاوتند، ولی خیلی به هم نزدیک هستند. اعتدال در مبنای کلامش به عدل برمی‌گردد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: انسان معتدل انسانی است که به دور از افراط و تفریط‌ها باشد، در تمامی زمینه‌های مختلف زندگی‌اش همواره به دنبال فرمان الهی باشد و اینکه در کارها رضایت الهی را در نظر بگیرد.

موسوی تصریح کرد: انسان دو سلسله عملیات دارد، یک سلسله عملیات درونی،‌ فکری و اعتقادی با باورها و ارزش‌ها و یک سلسله عملیات بیرونی و جوارحی که با اعضا و جوارح خودش عملی را انجام می‌دهد "اعم از دیدن، شنیدن، سخن گفتن، رفتن یا نرفتن" و در تمامی این سلسله مراتب باید اعتدال در نظر گرفته شود و اعتدالی باشد که برگرفته از عدالت و عدل است.

وی ادامه داد: جایگاه اعتدال آنجایی است که حرف خداوند باشد چه از لحاظ فکری و اعتقادی و چه در ابعاد رفتاری و عملی که انجام می‌دهیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم اعتدال و عدالت را یک محور بزرگ در روح و زندگی افراد در نظر بگیریم تعریف بسیار گسترده‌ای دارد و تمام ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، امنیتی و حتی نظامی را در بر می‌گیرد.

موسوی با بیان این‌که « باید مساله اعتدال را از منظر روانشناسی، اجتماعی، جامعه‌شناسی و سیاسی نگاه کنیم» افزود: باید بدانیم چه کاری انجام بدهیم که جامعه از اعتدال خارج نشود. اعتدال یک محور می‌خواهد، عدم افراط و تفریط باید روی یک محوری استوار باشد و انسان‌ها با ارزش‌ها و عقاید مختلفی که دارند در مسائل سیاسی و اجتماعی محور اعتدال را از نظر خود تعریف می‌کنند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تهاجم غربی که در کشور ما رخ داده و باعث بر هم خوردن اعتدال شده است، گفت: اگر به کشورهای غربی دقت کنیم متوجه می‌شویم که در فرازهای مختلف زندگی و حیات انسانی یا در افراط به سر می‌برند یا در تفریط، در هیچ جایی خط اعتدال وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مبنای ما در اسلام و جامعه این است که باید اعتدال داشته باشیم و اعتدال در آرمان‌های ما به عنوان یک امت اسلامی تعریف شده است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که «اگر ما می‌خواهیم در جامعه به اعتدال برسیم تمام دستگاه‌ها و مسوولان باید تا دقایق آخر به کار خود ادامه دهند» گفت: محور بزرگ جامعه ما "رهبری" است زیرا ایران بر محور ولایت فقیه می‌گردد.

وی ادامه داد: رسانه‌های ما گاه دچار افراط و تفریط می‌شوند یا بزرگنمایی می‌کنند یا هر چیزی را از حد خودش کمتر نشان می‌دهند و باید بدانیم که این افراط و تفریط‌ها ضربه می‌زند و ذهن مردم را مخدوش می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: اعتدال باعث آرامش در جامعه می‌شود و مسوولان ما نقاط مشترکی زیادی با هم دارند. بهتر است با رعایت اعتدال بر حرف‌های دشمنان دامن نزنند و وقتی مردم این اعتدال را در مسوولان مشاهده کنند آنها هم به سمت اعتدال می‌روند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: محور وحدت در ایجاد اعتدال سیاسی خیلی مهم است. ما باید با اعتدال به خط اسلامی و ایرانی نزدیک شویم تا به آن ثمره بزرگی که انتظار داریم، برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha