• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91111005835
  • منبع : نمایندگی زنجان

حسینی‌زنجانی: محکمات قرآن بهترین ملاک برای وحدت اسلامی است

یک مدرس حوزه علمیه گفت: اگر از سر اخلاص قرآن کریم را به عنوان کتاب نجات‌بخش هر دو گروه شیعه و سنی تلقی کنیم، ملاک وحدت ما محکمات است، این آیات بهترین ندای قرآنی است که برای همه مسلمانان حجت را تمام می‌کند.

یک مدرس حوزه علمیه گفت: اگر از سر اخلاص قرآن کریم را به عنوان کتاب نجات‌بخش هر دو گروه شیعه و سنی تلقی کنیم، ملاک وحدت ما محکمات است، این آیات بهترین ندای قرآنی است که برای همه مسلمانان حجت را تمام می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمد حسینی‌زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان قرآن کریم را عامل وحدت بین شیعه و سنی قرار داد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه هفتم سوره آل عمران می‌فرماید: «هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ... او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد که قسمتی از آن، آیات محکم است و اساس این کتاب می‌باشد و قسمتی از آن، متشابه است.» خداوند در این آیه، آیات محکمات را ریشه کتاب الهی دانسته که به آیات متشابه جهت داده و آنها را تفسیر می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه متذکر شد: متأسفانه چون مسلمانان بر اثر تفرقه دچار افکار و عقاید گوناگونی شده‌اند، نوعا در تمسک به آیات الهی از آیات متشابه استفاده می‌کنند.

فرزند آیت‌الله حسینی‌زنجانی ادامه داد: به نظر می‌رسد با عنایت به این‌که قرآن کریم کتابی آسمانی بوده و مورد اجماع تمامی فرقه‌های اسلامی است، می‌تواند بهترین سرمایه وحدت اسلامی محسوب شود به شرط آن‌که تمامی گروه‌ها مقید باشند که آیات متشابه را با محکمات تفسیر کرده و آن‌را مدرک عمل قرار دهند.

حسینی‌زنجانی تأکید کرد: اگر بخواهیم قرآن را به عنوان کتابی الهی بپذیریم باید دستورات کتاب خداوند متعال را نیز لازم‌الاجرا بدانیم. وقتی خداوند در آیه 103 سوره آل عمران فرمان می‌دهد که « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ، همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و از هم پراکنده نشوید»، مسلماً این دستور بدون پایه‌های اعتقادی و دستوری معنا نخواهد داشت.

وی گفت: خداوند متعال در آیه 7 سوره آل عمران می‌فرماید: «مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ .... اما آنها که در قلوب‌شان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‌انگیزی کنند.» یعنی این‌که همه به قرآن یک شکل نگاه نمی‌کنند، برخی هستند که خواسته‌هایی را در نزد خود پذیرفته‌اند و در کنار پذیرش آن، قرآن را مطالعه کرده تا شاهدی از آن را بیابند.

وی خاطر‌نشان کرد: ما نباید در شرایط فعلی درصدد ایجاد وحدت اسلامی به معنای ایجاد یک مذهب واحد باشیم، زیرا چنین چیزی در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست و چیزی که امکان‌پذیر نباشد دنبال کردن آن امری بیهوده است.

تولیت مسجد جامع زنجان با بیان این‌که «ایجاد وحدت اسلامی شعار اصلی جمهوری اسلامی ایران است» اظهار کرد: ما در پاره‌ای از عقاید و احکام با هم مشترک هستیم باید مشترکات را بزرگ کرده و با دشمن مشترک مبارزه کنیم.

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: مراد از وحدت اسلامی وحدت مذاهب نیست تا یک مذهب را جایگزین مذاهب مختلف کنیم؛ لذا تعبیر بدی از این وحدت اسلامی می‌شود که فکر کنیم مراد از این وحدت اسلامی این است که فرقه‌ها از اعتقادات خود دست بردارند و به یک اعتقاد واحد برسند.

وی همچنین با اشاره به ایجاد وحدت بین اهل کتاب یادآور شد: ما کفار را به دو دسته تقسیم می‌کنیم؛ یکی کفار اهل کتاب و دیگری کفار غیر اهل کتاب. چون کفار اهل کتاب موحدند؛ لذا پاره‌ای از فقها آنها را از کفار غیر اهل کتاب جدا کرده و پاک می‌دانند به طوری‌که برخی ازدواج موقت و حتی دائم با آنان را خارج از اشکال می‌دانند.

حسینی‌زنجانی در پایان گفت: ما می‌توانیم با ایجاد وحدت در سایه توحید حتی با مسیحی‌ها، توراتی‌ها و زرتشتی‌ها ارتباط برقرار کرده و در قبال مکاتب الحادی صف مشترکی را تشکیل دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha