• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91110805057
  • خبرنگار : 71214

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج:

حذف ارز مرجع برنج فرصت طلایی برای تولید داخلی است

حذف ارز مرجع برنج فرصت طلایی برای تولید داخلی است

حذف ارز مرجع برای واردات برنج فرصت طلایی برای حمایت از محصول داخلی و ارتقای تولید است.

حذف ارز مرجع برای واردات برنج فرصت طلایی برای حمایت از محصول داخلی و ارتقای تولید است.

غلامرضا خانکشی‌پور - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برنج جزو محصولات استراتژیک کشاورزی به‌شمار می‌رود که باید با برنامه‌ریزی درست در تامین نیاز داخلی به خودکفایی در تولید این محصول دست یابیم.

وی افزود: اگر در تامین بازار داخلی مشکلی وجود دارد باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود تا تولید‌کنندگان برنج با ضرر و زیان مواجه نشوند و ضروریست نظام برنامه‌ریزی با سیاست‌گذاری درست، واردات این محصول به کشور را کنترل کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج با اشاره به حذف ارز مرجع برای واردات برنج گفت: استفاده از ارز مبادلاتی برای واردات برنج، می‌تواند قیمت این محصول را در بازار داخلی افزایش دهد و این به نفع تولید داخلی و کشاورزان خواهد بود.

خانکشی‌پور ادامه داد: برای رشد تولید داخلی باید از این فرصت طلایی استفاده شود در غیر این صورت گران‌تر شدن برنج خارجی سودی به غیر از ضرر و زیان مصرف‌کنندگان ندارد.

وی تاکید کرد: پس از حذف ارز مرجع نباید اجازه داده شود تا برنج‌های وارد‌شده قبلی با نرخ ارز مبادله‌ای به فروخته شوند و عده‌ای سوداگر مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه ‌کنند.

در 9 ماهه امسال 897 هزار تن برنج به ارزش 884 میلیون دلار با ارز مرجع وارد کشور شده که محمدحسین برخوردار - رییس مجمع واردات امروز اعلام کرده ارز مرجع برای واردات برنج حذف شده و از این پس این محصول با ارز صادراتی و مبادله‌ای وارد می‌شود.

هرساله همزمان با فصل برداشت برنج داخلی، تعرفه واردات برنج به منظور حمایت از کشاورزان دو برابر می‌شد و تا 90 درصد افزایش می یافت اما امسال به منظور تنظیم بازار تعرفه واردات در فصل برداشت هیچ‌گونه تغییری نداشت و هنگامی که کشاورزان در شالیزارها مشغول برداشت برنج بودند بر میزان برنج‌های خارجی انباشته در انبارها اضافه می‌شد.

این درحالیست که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال دو میلیون و 400 هزار تن برنج تولید شده و کسری تولید برنج کشور 500 هزار تن است اما تاکنون بیش از 900 هزار تن برنج وارد شده که با احتساب تولید داخل سه میلیون و 297 هزار تن برنج در کشور موجود است اما با وجود اینکه این محصول بیش از نیاز مصرف جامعه بوده قیمت آن هم افزایش یافته است.

سرانه مصرف برنج در کشور که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود با آنچه وزارت تجارت اعلام می‌کند متفاوت است؛ از نظر وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف برنج 36 کیلوگرم است اما این میزان در وزارت تجارت بالاتر محاسبه می‌شود.

اگر میانگین مصرف را 40 کیلوگرم کارشناسان در نظر بگیریم سه میلیون تن برنج پاسخگوی نیاز جامعه و تنظیم بازار است اما نه تنها تاکنون بیش از این میزان برنج وارد شده بلکه طی 9 ماهه امسال واردات چهار و نیم میلیون تن برنج ثبت سفارش شده است که وزیر جهاد کشاورزی پاسخگویی به علت واردات مازاد برنج و ادامه ثبت سفارش آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha