• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91111005898
  • خبرنگار : 71214

دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با ایسنا:

حذف ارز مرجع بازار برنج را آشفته‌تر می‌کند/ دیگر نیازی به واردات برنج نیست

حذف ارز مرجع بازار برنج را آشفته‌تر می‌کند/ دیگر نیازی به واردات برنج نیست

دبیر انجمن برنج مشکل اصلی در بازار برنج کشور را خلاء نظارتی و کنترلی عنوان و تاکید کرد: حذف ارز مرجع برای واردات برنج تنها بازار را آشفته‌تر می‌کند.

دبیر انجمن برنج مشکل اصلی در بازار برنج کشور را خلاء نظارتی و کنترلی عنوان و تاکید کرد: حذف ارز مرجع برای واردات برنج تنها بازار را آشفته‌تر می‌کند.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی برنج در سال جاری اظهار کرد: در هشت ماهه‌ امسال 820 هزار تن برنج به کشور وارد شد که این میزان برای تامین نیاز کشور کافی است و پس از آبان‌ماه دیگر نیازی به واردات برنج نبود.

وی افزود: اگر کشور به واردات برنج نیاز دارد، باید ارز آن تأمین شود تا مشکلی برای مصرف‌کننده به وجود نیاید اما اگر برنج به قدر کافی در بازار وجود دارد پس دیگر نیازی به واردات آن نیست که بخواهیم برای آن ارز تامین کنیم.

دبیر انجمن برنج گفت: حذف ارز مرجع برای واردات برنج سبب ناپدید شدن ناگهانی برنج‌های وارداتی و کمبود کاذب برنج در بازار می‌شود چراکه نظارتی بر قیمت، عرضه و میزان واردات برنج وجود ندارد.

علیزاده شایق با بیان این پرسش که برنج‌های وارد شده کجا هستند؟ گفت: باید برای ساماندهی اوضاع برنج نظارت و ثبات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد تا مانع آسیب‌زدن به بازار برنج شود.

وی گفت: آشفتگی در بازار برنج سبب شده تا برنج‌های وارداتی که حداکثر کیلویی 2000 تومان برای وارد‌کنندگان تمام می‌شود حدود 3000 تومان در بازار عرضه شود.

در 9 ماهه امسال 897 هزار تن برنج به ارزش 884 میلیون دلار با ارز مرجع وارد کشور شده که طبق اعلام محمدحسین برخوردار - رییس مجمع واردات - ارز مرجع برای واردات برنج از هشتم بهمن ماه حذف شده و از این پس این محصول با ارز صادراتی و مبادله‌ای وارد می‌شود.

هرساله همزمان با فصل برداشت برنج داخلی، تعرفه واردات برنج به منظور حمایت از کشاورزان دو برابر می‌شد و تا 90 درصد افزایش می یافت اما امسال به منظور تنظیم بازار تعرفه واردات در فصل برداشت هیچ‌گونه تغییری نداشت و هنگامی که کشاورزان در شالیزارها مشغول برداشت برنج بودند بر میزان برنج‌های خارجی انباشته در انبارها اضافه می‌شد.

این درحالی است که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال دو میلیون و 400 هزار تن برنج تولید شده و کسری تولید برنج کشور 500 هزار تن است اما تاکنون بیش از 900 هزار تن برنج وارد شده که با احتساب تولید داخل سه میلیون و 297 هزار تن برنج در کشور موجود است اما با وجود اینکه این محصول بیش از نیاز مصرف جامعه بوده قیمت آن هم افزایش یافته است.

سرانه مصرف برنج در کشور که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود با آنچه وزارت تجارت اعلام می‌کند متفاوت است؛ از نظر وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف برنج 36 کیلوگرم است اما این میزان در وزارت تجارت بالاتر محاسبه می‌شود.

اگر میانگین مصرف را 40 کیلوگرم کارشناسان در نظر بگیریم سه میلیون تن برنج پاسخگوی نیاز جامعه و تنظیم بازار است اما نه تنها تاکنون بیش از این میزان برنج وارد شده بلکه طی 9 ماهه امسال واردات چهار و نیم میلیون تن برنج ثبت سفارش شده است که وزیر جهاد کشاورزی پاسخگویی به علت واردات مازاد برنج و ادامه ثبت سفارش آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha