جشنواره فجر

  • یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91101710121
  • منبع : صدا و سیما

در سالروز کشف حجاب

نگاهی به نظرات مخاطبان «کلاه پهلوی»/«اینقدر گیر ندیم!»

نگاهی به نظرات مخاطبان «کلاه پهلوی»/«اینقدر گیر ندیم!»

امروز هفدهم دی ماه سالروز صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان است. 77 سال از آن روز می‌گذرد و این روزها سریالی در حال پخش از تلویزیون است که «کشف حجاب» مهم‌ترین موضوع آن است.

امروز هفدهم دی ماه سالروز صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان است. 77 سال از آن روز می‌گذرد و این روزها سریالی در حال پخش از تلویزیون است که «کشف حجاب» مهم‌ترین موضوع آن است.

سریال «کلاه پهلوی» محصول شبکه یک سیماست که بر اساس فیلمنامه‌ای از سید ضیاءالدین دری به کارگردانی وی و به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان ساخته شده است. این سریال داستان زندگی جوانی به نام «فرخ باستانی» را روایت می‌کند که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون تهران، برای ادامه تحصیل به پاریس می‌رود. او پس از آشنایی با دختری به نام «بلانش» و ازدواج با وی به ایران می‌آید و طی ماجراهایی به عنوان فرماندار یک شهرستان کوچک کویری با نام «سامان» انتخاب و وارد این شهر می‌شود. فرخ و بلانش ماموریت دارند به مرور سبک زندگی مردم شهر را تغییر دهند. چندی بعد هم با صدور فرمان کشف اجباری حجاب بانوان، اتفاق‌های تازه‌ای در شهر سامان رخ می دهد.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، تاکنون 16 قسمت از این سریال 54 قسمتی پخش شده و هنوز داستان به مقطع نمایش «کشف حجاب» نرسیده است. «کشف حجاب» مساله‌ای است که تاکنون در فیلم‌ها، نمایش‌ها، تله‌تئاترها و ... مختلفی دستمایه‌ی کار سازندگان آثار تصویری قرار گرفته است. نکته مهم درخصوص این مساله این است که سازندگان این آثار همواره به موضوعی پرداخته‌اند که امکان نمایش جنبه‌های ظاهری آن وجود نداشته و برای همین جهت نمایش زنان بدحجاب، طبق عرف پذیرفته شده در سینما و سیما، زنان بی‌حجاب با گذاشتن «کلاهی بر سر» از زنان عادی متمایز می‌شوند. این عرف در 33 سال گذشته از سوی مخاطبان سیما نیز پذیرفته شده است اما این روزها مطالعه دیدگاه‌های مخاطبان سریال «کلاه پهلوی» که بر روس سایت این سریال به نشانی http://www.kolahpahlavi.tv منتشر می‌شود، نشان می‌دهد همچنان مخاطبان سریال‌های اینچنینی درخصوص چنین مسائلی ابهام دارند و نیاز است تا پیش از پخش چنین آثاری و یا همزمان با پخش آنها، نکات مختلف در این خصوص برای مخاطبان تبیین شود. این اتفاقی است که این روزها در سایت کلاه پهلوی رخ می دهد و مسوولان سایت ضمن انتشار سوال ها و ابهام های مخاطبان، به آنها پاسخ می دهند.

*** تفاوت حجاب و آرایش

کلاه پهلوی

بخش عمده‌ای از سوال‌های مطرح شده درباره سریال «کلاه پهلوی»، به نحوه‌ی چهره‌پردازی بازیگران این سریال می‌پردازد. مخاطبی می‌گوید: « ممنون که رسانه ملی به موضوع مهم حجاب بعد از سال‌ها پرداخت. فقط ای کاش خانم‌های مثلا بی‌حجاب فیلم آنقدر آرایش نمی‌شدن به ناخن‌هاشون لاک نمی‌زدن»!

چنین انتقادی در شرایطی مطرح می شود که طبق گفته عوامل سازنده این سریال، میانگین سنی اغلب نقش های زن سریال زیر 30 سال است حال آنکه اغلب بازیگران حداقل 10 سال با سن نقش خود اختلاف دارند و بدیهی است طراح چهره پردازی باید بتواند با «جوان سازی چهره بازیگران» آنها را به نقش نزیک کند.

در سریال «کلاه پهلوی» دو نقش «عالیه» با بازی سارا خوئینی‌ها و «مه لقا» با بازی شقایق فراهانی زنانی شهرستانی هستند که به تقلید از بلانش، سعی می‌کنند ظاهری غربی به خود بگیرند و به همین دلیل به آرایش‌هایی اغراق‌آمیز متوسل می شوند. از سوی دیگر به نظر می رسد به دلیل عدم امکان نمایش موی بازیگران زن بی حجاب (ولو با کلاه گیس) بخش عمده ای از تلاش چهره پردازان در چنین آثاری برای نزدیک کردن بازیگر به نقش، کار روی چهره بازیگر است. این مشکلی است که حتی در مورد بازیگران نقش زنان سالخورده نیز وجود دارد و به دلیل عدم امکان نمایش موی آنها به عنوان یک نشانه پیر شدن و سفید کردن مو چهره پردازها اغلب مجبور می شوند به نحو اغراق آمیزی چهره بازیگران زن را به چین و چروک مزین کنند تا تفاوت چهره آن ها با دیگر بازیگران محسوس باشد.

*** کدام بازیگرها لاک زدند؟

کلاه پهلوی

بخش دیگری از انتقادهای مخاطبان سریال کلاه پهلوی معطوف به «لاک زدن خانم ها» است. موضوعی که از سوی بینندگان به کل بازیگران تعمیم داده شده است؛ اما در واقع صرفا محدود به چهار شخصیت بلانش، شادی، سیمسون و زرین تاج است که زنانی خارج رفته‌اند و هر چهار نفر جزو ضدقهرمان‌های داستان محسوب می‌شوند و قاعدتا باید با زنان عادی و شهرستانی سریال تفاوت داشته باشند تا منطق الگوپذیری زنان سامان از آنها جور دربیاید.

*** حدود حجاب بازیگران

«حدود حجاب بازیگران» نیز از مسائل مهمی است که مخاطبان سایت «کلاه پهلوی» درباره‌ی آن اختلاف نظر جدی دارند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد بیش از آنکه تابع قاعده خاصی باشد، تابع سلیقه مخاطبان مختلف است. در سریال‌های صدا و سیما تلاش می‌شود تا به نوعی حجاب رعایت شود که صرفا گردی صورت و دست بازیگران زن تا مچ در تصویر دیده شود. این مساله مشکلات فراوانی را هم برای شخصیت‌پردازی بازیگران ایجاد می‌کند؛ مثلا اگر قرار باشد دختری خلافکار نمایش داده شود، معمولا پوشش او تفاوتی با نقش مثبت سریال ندارد! در سریال «کلاه پهلوی» تلاش شده تا با ایجاد تنوع در رنگ لباس‌ها و نیز مُدل خاص لباس‌ها تفاوت میان بازیگران لحاظ شود اما ظاهرا این تنوع هم با انتقاد برخی مخاطبان مواجه شده است و آنها از جذاب‌تر بودن لباس‌های زنانی مانند «بلانش» گلایه کرده‌اند؛ حال آنکه دقت در پلان‌هایی که زنان محجبه در مدرسه فروغ هستند نشان می‌دهد در این قسمت‌ها پوشش متنوع و زیبایی برای بازیگران زن انتخاب شده تا حجاب اسلامی آن دوره زنان نیز زیبا و متنوع به تصویر کشیده شود.

***مخاطبانی که از تماشای کلاه پهلوی عذاب می‌کشند!

کلاه پهلوی 1

یکی از جالب‌ترین انتقادها درباره «کلاه پهلوی»، مطلبی است که یکی از مخاطبان نوشته و می‌گوید: «چرا کارگردانان سعی نمی‌کنند در ساخته‌هایشان گناه نکنند و فیلمی کاملا اسلامی بسازند. من یادم است در کیف انگلیسی هم خیلی از خانوم‌ها بدشان می‌آمد شوهرانشان پای گیرنده تلویزیون بشینند ... آن زمان توی هر خانه‌ای می‌رفتم خانم‌ها از پخش سریال کیف انگلیسی معذب بودند»!

این هم نکته ای است که ظاهرا باید سازندگان سریال‌های تلویزیونی به آن توجه کنند و با درجه‌بندی سریال‌ها، هشدارهای لازم به مخاطبان داده شود.

*** تقابل شخصیت‌های مثبت و منفی

از دیگر مباحث مورد توجه مخاطبان در سریال «کلاه پهلوی» مناظره میان بلانش و فروع بر سر مساله حجاب بود. هرچند در پایان این بلانش بود که مغلوب میرضا رضا و همسرش شد و با چادر سامان را ترک کرد، اما نگاهی به نظرهای مخاطبان نشان می دهد اختلاف نظرهای فراوانی بر سر این شخصیت‌ها میان مخاطبان وجود دارد؛ مثلا مخاطبی می‌نویسد: «شخصیت میرزا به عنوان یک مذهبی واقعی و شخصیت صمصام با یک مذهبی پوشالی و شخصیت بلانش را غیر مسلمان و شادی به عنوان یک دین گریز را خوب تصویر کشیدید» ولی مخاطبی دیگر از مناظره بلانش و فرخ انتقاد و آن را تصنعی می داند.

*** در پایان

کلاه پهلوی

از پخش سریال «کلاه پهلوی» 38 قسمت مانده و به نظر می رسد انتقادها و نکات مطرح درخصوص این سریال بیش از آنکه شامل نکات کلی و محتوایی باشد، معطوف به جزئیاتی است که به مرور و در طول داستان حل خواهد شد. شاید مطالعه این اظهار نظر یکی از مخاطبان بد نباشد که می‌نویسد: «به جای اینکه الکی این همه نکته‌گیری کنیم و ثانیه به ثانیه‌ی فیلم رو ببُریم، زیر سوال اصل قضیه و مطلب را بگیریم و اینقدر گیر ندیم».

«اصل مطلب»ی که به نظر می رسد «چادر و حجاب» تنها یکی از بخش های آن است و بیشتر سریال تلاش دارد تا تغییر ایران از جامعه‌ای سنتی به مدرن و تاثیر فرهنگ غربی و اروپایی بر فرهنگ سنتی و بومی ایرانی را به تصویر بکشد. اقدامی که هدفش تبدیل ایران به یک بازار مصرف بزرگ برای محصولات خارجی بوده و متاسفانه همواره تداوم داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۲۲ ۱۳:۰۴

سلام، در مورد اینکه گفته شده، به‌دلیل اینکه پیری را با مو نمی‌توانیم نشان دهیم، مجبور به آرایش هستیم، باید گفته شود که مو اصلا ملاکی برای نشان دادن پیری نیست. زیرا به‌طور مثال نقش خانوم خیراندیش اگر پیر باشد، مسلما با توجه به شخصیت نقش، موهایش را رنگ می‌کرد و این ملاک نیست. در واقع چهره و دستها ملاک اصلی در دنیاست که با گریم نشان داده می‌شود، اما اینجا در این مطلب عدم نمایش مو برای توجیح{توجيه} آرایش آورده شده که به نظر، توجیح{توجيه} بی‌ربطی است.

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۲۲ ۱۳:۰۷

مربوط به بخشی می‌شه که گفته شده آرایش برای جوان‌سازی بازیگران است که به سن نقش بخورند. باید متذکر شوم که برای جوان‌سازی در همه جای دنیا از گریم استفاده می‌شود نه آرایش. حال آنکه ما در این سریال شاهد آرایش هستیم بجای گریم. این حرف ضعف گریم را در ایران نشان می‌دهد که متاسفانه وجود دارد. نکته‌ی بعدی اینکه در بعضی قسمتها شاهد دامنهای تنگ هستیم که از نظر تاریخی مربوط به اون دوره نیست و با توجه به عکسهای آن دوره می‌توان فهمید که بعضی لباسها کاملا نزدیک نشده و حتی با توجه به عکسها لباسهای روز اروپا هم به این سبک نبوده. در اون دوران دامنها حالت فون داشته، یعنی لباسهای دوره‌ی پهلوی با توجه به عکسها بعضا ساده‌تر و با حجاب سازگارتر(بلندتر و گشادتر) بوده است. انگار طراح لباس فراموش کرده که دوران پهلوی، ابتدای کشف حجاب است نه زمان محمدرضا پهلوی. در مورد آرایش، زنان تجددخواه سریال پهلوی باید کمی آرایش داشته باشند برای نشان دادن تفاوت، اما به اندازه و متناسب با آن زمان اما گاها ما شاهد آرایش‌هایی با سبک امروزی یا خیلی بیشتر از نیاز سریال هستیم.