• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91092514220
  • خبرنگار : 71214

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرد:

همه سیب‌زمینی‌های مازاد قابلیت صادرات به سوریه را ندارند

همه سیب‌زمینی‌های مازاد قابلیت صادرات به سوریه را ندارند

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرد: با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات 200 هزار تنی سیب‌زمینی به سوریه مقدار کمی از این محصول استانداردهای لازم برای صادرات را دارند.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرد: با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات 200 هزار تنی سیب‌زمینی به سوریه مقدار کمی از این محصول استانداردهای لازم برای صادرات را دارند.

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر مازاد تولید 600 هزار تنی سیب‌زمینی و صادرات 200 هزار تنی این محصول به سوریه اظهارکرد: با شرایط و استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان برای صادرات سیب‌زمینی به سوریه درصد کمی از مازاد تولید این محصول دارای این ویژگی‌ها است و هزینه‌ی تمام شده آن نیز برای تولیدکننده بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: در شرایطی‌که در تولید بذور مینی‌تیوبر سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده‌ایم استفاده از این بذور برای کشاورزان به دلیل بالا بودن قیمت اقتصادی نیست لذا باید برای متعادل‌ کردن قیمت بذر سیب‌زمینی چاره‌ای اندیشید.

محمدی اظهار کرد: در گذشته نیازمند واردات بذر سیب‌زمینی از کشور‌هایی همچون هلند بودیم اما در حال حاضر با وجود ورود تکنولوژی تولید بذر مینی‌تیوبر سیب‌زمینی به کشور و خودکفایی در تولید این نوع بذر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که استفاده از این بذر را برای کشاورزان غیر اقتصادی کرده است.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران افزود: از آنجاکه شرکت‌های تولید‌کننده مینی‌تیوبر با تکنولوژی‌های پیشرفته و هزینه‌های بالا برای تولید این بذر‌ها مواجه هستند، از آنها حمایت نمی‌شود لذا قیمت تمام‌شده تولید بذر مینی‌تیوبر سیب‌زمینی بالا بوده و خرید آن برای کشاورز صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

محمدی گفت: بذر‌ور مینی‌تیوبر توسط دستگاه‌هایی کشت و تولید می‌شود که هزینه‌ی بالایی برای تولید‌کننده دارد به‌گونه‌ای که هر غده 20 گرمی بذر حدود 200 تومان برای کشاورز تمام می‌شود.

وی عنوان کرد: برای استفاده از بذر‌های مینی‌تیوبر سیب‌زمینی با قیمت متعادل‌تر باید تسهیلات به کشاورزان پرداخت شود یا حمایت‌هایی از تولید این بذور صورت گیرد تا قیمت آن کاهش یابد.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران ادامه داد: استفاده از بذر‌های مینی‌تیوبر برای کشاورزان مشکلاتی دیگری در مکانیسم کشت، آبیاری و عملکرد نیز ایجاد می‌کند اما با توجه به این‌که تکنولوژی تولید بذور مینی‌تیوبر به کشور انتقال یافته، ضروریست برای حفظ منافع ملی کشور از این بذر‌ها استفاده شود لذا باید برای متعادل‌ کردن قیمت آن چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha