• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91090100111
  • خبرنگار : 71214

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران هشدار داد: افت کیفیت سیب‌زمینی

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران هشدار داد: افت کیفیت سیب‌زمینی

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از افت کیفی سیب‌زمینی خبر داد و گفت: با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی، این محصول از سوی واسطه‌ها از کشاورز جمع‌آوری می‌شود و با 600 تومان افزایش قیمت در هر کیلو در بازار مصرف عرضه می‌شود.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از افت کیفی سیب‌زمینی خبر داد و گفت: با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی، این محصول از سوی واسطه‌ها از کشاورز جمع‌آوری می‌شود و با 600 تومان افزایش قیمت در هر کیلو در بازار مصرف عرضه می‌شود.

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: حدود 180 هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور تحت کشت سیب‌زمینی هستند که به طور متوسط از هر هکتار 22.5 تن محصول برداشت می‌شود اما با توجه به کاهش کیفیت و افت بازارپسندی محصول پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با کمبود این محصول مواجه شده و دست به دامن واردات شویم.

وی افزود: سیب‌زمینی باکیفیت، کیلویی 330 تومان از کشاورز خریداری شده اما کیلویی 900 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد که در این میان مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو متضرر می‌شوند.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران درباره وضعیت این محصول در کشور گفت: کشاورزان امسال مجبور به نگهداری سیب‌زمینی برای کاشت مجدد به عنوان غده شدند و همین موضوع افزایش فسادپذیری انبارهای سیب‌زمینی، افت کیفیت و بازار پسندی این محصول را سبب شد.

محمدی با اشاره به احتمال کمبود سیب‌زمینی و نیاز به واردات آن برای تأمین نیاز داخلی در سال جاری عنوان کرد: سیب‌زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی که ارتزاق قشر آسیب‌پذیر قلمداد می‌شود، رها شده و برنامه‌ای برای ساماندهی آن وجود ندارد. این درحالیست که بر اساس بند 6 و 7 قانون افزایش بهره وری باید تولی‌گری در این حوزه به بخش خصوصی واگذار شود.

به اعتقاد وی بی‌برنامه‌گی در تولید با کاهش کیفیت و بازارپسندی همراه شده لذا محصولی که برای هر کیلوی آن 400 لیتر آب شیر مصرف می‌شود خوراک دام و طیور و مصرف صنایع شده است.

محمدی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی امسال برای هر کیلو سیب‌زمینی 154 تومان بوده است گفت: قیمت خرید تضمینی سال آینده سیب‌زمینی 192 تومان پیشنهاد شد که این موضوع سبب شده تا سیب‌زمینی تولیدی توسط دلالان و واسطه‌ها جمع‌آوری شود.

رییس اتحادیه سیب‌زمینی کاران با بیان اینکه در حال حاضر امکان صادرات سیب‌زمینی وجود ندارد گفت: بر اساس اعلام آمادگی قبلی باید هزار تن سیب‌زمینی با بسته‌بندی‌های 15 کیلویی و غده‌های با وزن 200 تا 400 گرمی کیلویی 1000 تومان به سوریه صادر می‌شد اما با توجه به افت کیفیت محصول امکان چنین صادراتی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha