رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه سوابق رانندگی باید در واگذاری مسوولیتها و پستهای سازمانی مد نظر قرار گیرد، از اجرای دو طرح ویژه خبر داد و گفت: بر این اساس تمامی رانندگان تا اوایل سال آینده میتوانند بدون مراجعه به پلیس، خلافی خود را دریافت و پرداخت کنند. از سوی دیگر همه رانندگان مورد بازآموزی و طی دورههای آموزشی قرار میگیرند.
به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار دکتر اسکندر مومنی روز دوشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه هشت تن از معاونین و روسای ادارات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با تاکید بر اینکه امروزه دیگر امکان مدیریت ترافیک بدون روشهای علمی امکانپذیر نیست، گفت: دیگر با شعار و تهدید و اقدامات پسرویدادی و روزمرگی نمیتوانیم به جایی برسیم.
وی به تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی و ظرفیتهای آن که حقوق و تکلیف مردم را با هم دیده است، اشاره کرد و گفت: بزرگترین دستاورد این قانون، کاهش 20 درصدی کشتههای تصادفات در کنار کاهش 30 درصدی اعمال قانون و انجام تخلفات رانندگی بوده است.
سوابق رانندگی در انتصابهای مسوولان باید مدنظر قرار گیرد
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه بازدارندگی در خصوص دستگاهها در قانون جدید لحاظ شده است، گفت: در عین حال باید میزان این بازدارندگی افزایش یابد.
مومنی با اشاره به اینکه باید سوابق رانندگی در واگذاری مسوولیتها و پستهای سازمانی در تمامی بخشها مد نظر قرار گیرد، گفت: قطعا کسی که جان خود و دیگران را با تخلفات رانندگی به خطر میاندازد، شایسته مسوولیت بزرگ نیست.
وی با اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 7.5 نفر و در آسیا 10.9 نفر کشته میشوند، گفت: این در حالی است که این رقم در ایران 8.1 نفر است که تلاش خواهیم کرد در سال آینده این رقم را به میانگین دنیا رسانده و پس از آن نیز به میانگین اتحادیه اروپا برسیم.
مومنی استانداردسازی رفتار پلیس را یکی دیگر از اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: قطعا اجرای قانون منافاتی با رعایت ادب و احترام ندارد.
راهاندازی سامانه امکان نظارت مردمی بر تخلفات رانندگی تا پایان سال
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به اقدامات زیرساختی در حوزه راهور، اشاره کرد و افزود: طرح ملی تعویض پلاک موتورسیکلتها، اجرای طرح گواهینامه هوشمند که مقدمات اجرای آن فراهم شده و باید هر چه سریعتر توسعه یابد و بکارگیری سیستمهای کنترل الکترونیکی، بخشی از اقدامات پلیس در این مبحث است که تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال سامانه امکان نظارت مردمی بر تخلفات رانندگی را فراهم کنیم.
وی با تاکید بر اینکه رانندگان باید احساس کنند جایی که پلیس و دوربین نیست، نظارت مردم است، گفت: امیدواریم با تلاشهایی که صورت خواهد گرفت، تا پایان امسال این سامانه راهاندازی شود.
مومنی در ادامه به تحول بنیادین یاد شده در بحث گواهینامههای رانندگی اشاره و خاطر نشان کرد: قطعا تا پایان سال این تحولات بنیادین اجرایی خواهد شد، چرا که داشتن گواهینامه یک امتیاز است و تنها افرادی که مهارت، دانش و آمادگی روحی و روانی داشته باشند، اجازه دارند از این امتیاز استفاده کنند.
وی یکی دیگر از برنامههای پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی را سهولت ارائه خدمات بدون منت به شهروندان خصوصا در بحث صدور گواهینامه، تعویض پلاک و اجراییات عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد حداکثر تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده مردم بتوانند بدون مراجعه به پلیس و حتی از منازل خود پرینت خلافی گرفته و آن را پرداخت کنند. از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد، مراجعه مردم به پلیس به حداقل ممکن برسد و تنها در مواردی که هیچ امکان دیگری برای آن فراهم نیست، مردم به پلیس یا زیرمجموعههای آن مراجعه داشته باشند.
برگزاری دورههای بازآموزی برای رانندگان
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بازآموزی رانندگان را یکی از رویکردهای جدید پلیس راهور ناجا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازآموزی رانندگان متخلف ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام است که در نظر داریم همه رانندگان تحت بازآموزی قرار گیرند.
مومنی با اشاره به اینکه 30 میلیون جلد گواهینامه در کشور صادر شده است، در حالی که حدود 16 میلیون خودرو داریم، گفت: این امر نشان میدهد خیلی از افرادی که گواهینامه دارند، رانندگی نمیکنند و بدین ترتیب باید بگوییم آنها در زمان دریافت گواهینامه شاید صلاحیت رانندگی داشتهاند، اما اکنون با گذشت چند سال از صدور گواهینامهشان خیلی چیزها را فراموش کردهاند که قطعا باید مورد بازآموزی قرار گیرند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قطعا تا پایان سال تلاش خواهیم کرد تمامی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در فاز اول مورد بازآموزی قرار گیرند، گفت: در فازهای بعدی قطعا سایر رانندگان حمل و نقل شخصی نیز باید مورد بازآموزی قرار گیرد.
انگشت اشاره مومنی به خودروسازان که همپای سایر مولفههای کاهش تصادفات پیش نرفتهاند
پلیس در بحث ایمنی خودرو قاطع است و به هیچ وجه کوتاه نمیآید
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایمنی خودرو را یکی از دغدغههای اصلی پلیس عنوان کرد و گفت: هر چند اقدامات صورت گرفته در بحث ایمنی خودروها خوب بوده است، اما هنوز گلایه داریم که خودروسازان همپای سایر مولفههای کاهش تصادفات پیش نرفتهاند، هر چند در زمینه ترمز ضد قفل موفقیت خوبی داشتهایم و در زمینه کیسه هوا نیز به جز یک خودرو که آن هم تا پایان سال مجهز به کیسه هوا خواهد شد، از موضوع کیسه هوا نیز عبور خواهیم کرد، اما همچنان در بحث کاتالیست و سایر تجهیزات ایمنی خودرو، با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
مومنی با بیان اینکه پلیس حدود یک ماه شمارهگذاری پرتیراژترین خودروی کشور را به دلیل عدم نصب کاتالیست و کنیستر در سال 88 متوقف کرد، گفت: این در حالی است که چند میلیون خودروی تولید شده همچنان بدون کاتالیست و کنیستراند و هیچ نهادی نیز تولیگری این امر را بر عهده نمیگیرد.
وی با اشاره به اینکه نداشتن کاتالیست و کنیستر میتواند آلایندگی خودرو را چند برابر کند، گفت: در عین حال خودروهایی که هماکنون با کاتالیست تولید میشوند نیز پس از چند سال به دلیل پر شدن کاتالیست آنها و موجود نبودن آن در بازار برای تعویض و کاهش شتاب خودرو به دلیل از رده خارج شدن کاتالیست آن، مجبورند تا کلا این وسیله کاهش آلایندگی را از روی خودروهای خود بردارند که در این خصوص بارها به مسوولان و خودروسازان تذکر داده شده است، اما هیچ اقدام عملی را شاهد نیستیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه امسال باید کلیه خودروها و سوخت توزیعی در کشور بر اساس استاندارد یورو 4 باشد که این امر محقق نشده است، گفت: متاسفانه نهادهای نظارتی در خصوص آلایندگی خودروها نظارت لازم را انجام نمیدهند از سوی دیگر صرفا نمیشود خودروی آلاینده تولید کنیم و همه فشار را بعد از آن بر روی مردم بگذاریم.
مومنی خاطر نشان کرد: متاسفانه هنوز در بحث خودرو، چه در ایمنی و چه آلایندگی به دلیل عدم رضایت و رقابت، خود خودروساز تصمیمگیرنده است.
وی در عین حال از اجرای قاطع قوانین در خصوص ایمنی و آلایندگی توسط پلیس خبر داد و گفت: گذشت آن زمانی که قانون تصویب شود، اما پلیس آن را اجرا نکند، اما در عین حال انتظار داریم دستگاههای ذیربط نیز مجوز ادامه اهمال برخی خودروسازان را ندهند، چرا که پلیس در بحث ایمنی خودرو قاطع است و به هیچ وجه کوتاه نمیآید.
به گزارش ایسنا، وی همچنین در حاشیه این مراسم در خصوص آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها، گفت: آلودگی هوا موضوع مقطعی و لحظهای نیست که یک لحظه تصمیم بگیریم و قطعا باید کارهای بلندمدت برای رفع آلودگی هوا صورت گیرد.
مومنی به محدودیتهای تعیین شده ترافیکی در تهران و برخی کلانشهرهای آلوده طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در تهران محدوده طرح ترافیک به مرز محدوده زوج و فرد منتقل شده و تنها خودروهای دارای مجوز تردد در طرح ترافیک تا پایان روز سهشنبه اجازه تردد در این محدوده دارند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه پلیس همه توان خود را برای اجرای این طرح و برخورد با خودروها و موتورسیکلتهای دودزا در راستای حفظ جان شهروندان به کار گرفته است، گفت: در عین حال خود پلیس نیز به دلیل حضور طولانی مدت در معابر، یکی از آسیبپذیرترین اقشار شده است.
وی با تاکید بر اینکه توصیه میکنیم شهروندان در روزهای آلوده از خودروهای شخصی استفاده نکنند و تک سرنشین تردد نداشته باشند، گفت: در عین حال پلیس هم تصمیمی را که کمیته اضطرار آلودگی هوا بگیرد، اجرا میکند، اما قطعا بسیاری از مسائل مانند آلایندگی صنایع و سایر اقدامات در جهت کاهش آلودگی هوا باید توسط مسوولان ذیربط اجرایی شود.
خودروهای تولیدی در کشور باید به جای مصرف 18 لیتر، 8 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف کنند
خروج خودروهای فرسوده امسال 30 درصد کاهش داشت
مومنی با اشاره به اینکه هماکنون خودروهای تولیدی در کشور به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، 18 لیتر مصرف بنزین دارند، گفت: این در حالی است که باید این رقم به هشت لیتر کاهش یابد که قطعا این امر میتواند در کاهش میزان آلودگی هوای تهران موثر باشد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به بحث خودروهای فرسوده و ضرورت خروج آنها اشاره کرد و گفت: قطعا دستگاههای متولی باید در این خصوص با جدیت بیشتری وارد عمل شده و موضوع را پیگیری کنند، از سوی دیگر خودروها نیز باید با استاندارد آلایندگی یورو4 برابر مصوبه دولت تولید شوند که در این خصوص نقش دستگاههای متولی مشخص است.
وی با اشاره به کاهش 30 درصدی خروج خودروهای فرسوده در سال جاری، گفت: قطعا اگر موضوع آلودگی هوا برای مسوولان مربوطه اهمیت دارد، باید گرههای این چنینی را رفع کنند.
جانشین سابق رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی:
سازمان بهداشت جهانی از ایران برای کاهش کشتههای تصادفات قدردانی کرده است
به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری – جانشین سابق رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز با ارائه گزارش عملکردی از سه سال فعالیت خود در این سمت، گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب صورت گرفته، سازمان بهداشت جهانی از ایران برای کاهش کشتههای تصادفات قدردانی کرده است.
وی ایجاد مرکز مانیتورینگ در پلیس راهور، توجه به سه اصل، ارتباط، اعتماد و مشارکت، تدوین برنامه منسجم در پلیس راهنمایی و رانندگی، بکارگیری همیاران پلیس، فرهنگیاران و راهوران محله و پیگیری در نصب ترمز ضد قفل و کیسه هوا بر روی خودروها را از برنامههای اصلی پلیس طی چند سال گذشته عنوان کرد.
در پایان این مراسم، سرهنگ موسی امیری به عنوان جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، سرهنگ رحیم رمضان آقایی به عنوان معاون هماهنگکننده پلیس راهور ناجا، سرهنگ احمد رستمی به عنوان معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا، سرهنگ هویدا تزار به عنوان رییس مرکز صدور گواهینامه، سرهنگ محمدرضا یونسی به عنوان معاون طرح و برنامه پلیس راهور ناجا، سرهنگ سعید روحی به عنوان رییس مرکز شمارهگذاری پلیس راهور ناجا، سرهنگ شهرام محبی به عنوان فرماندهی پشتیبانی قرارگاه پلیس راهور ناجا و سرهنگ نورالدین دلفانیان به عنوان رییس اداره نیروی انسانی پلیس راهور ناجا منصوب شدند و از خدمات و تلاشهای سرهنگ غلامی، معاون سابق طرح و برنامه پلیس راهور ناجا و سرهنگ آزادی، فرماندهی سابق پشتیبانی قرارگاه پلیس راهور ناجا که بازنشسته شدند، تقدیر و تشکر شد.
انتهای پیام
نظرات