• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091205828

با انتقاد از یک برنامه ماهواره‌یی

سلیمی خطاب به مروجان بی‌دینی: حواستان باشد اینگونه ننگ‌ها به سفره ایرانی نمی‌چسبد

سلیمی خطاب به مروجان بی‌دینی: حواستان باشد اینگونه ننگ‌ها به سفره ایرانی نمی‌چسبد

یک استاد اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه‌های تهران گفت: این‌که بعضی به اسم سفره ایرانی محرمات شرعی را رواج می‌دهند، هیچ ربطی به فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد بلکه مربوط به یک فرهنگ غربی است که به خاطر این کارهایشان نهاد خانواده از هم پاشیده و دین کم رنگ شده است.

یک استاد اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه‌های تهران گفت: این‌که بعضی به اسم سفره ایرانی محرمات شرعی را رواج می‌دهند، هیچ ربطی به فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد بلکه مربوط به یک فرهنگ غربی است که به خاطر این کارهایشان نهاد خانواده از هم پاشیده و دین کم رنگ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ارزیابی از اهداف و سیاست‌هایی که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در پخش یکسری از برنامه‌های خانوادگی و استحاله فرهنگ ایرانی دارند، خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین تمدنی که در تاریخ بشریت ثابت شده تمدن ایرانی است و ایرانی‌ها از ملت‌های باهوش دنیا هستند و در هوش ایرانی‌ها همین بس که وقتی با اسلام و اهل بیت(ع) آشنا شدند، پیرو آنان گردیدند و بسیاری از بزرگان جهان اسلام از سرزمین ایران هستند.

وی با بیان این‌که «ایرانی‌ها خدمات بسیار بزرگی به اسلام کردند چون گنجی بالاتر از آن برای ملت ایران نبود» گفت: وقتی مردم ایران گنج اسلام را پیدا کرد‌ند در حفظ و تقویت آن کوشیدند و اجازه ندادند دیگران این گنج را از آنان بگیرند، لذا مهمترین ویژگی‌ ایرانی‌ها تدین آن‌ها است.

این استاد اخلاق دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های ایرانی‌ها خوش سلیقگی و سفره‌های مزین و غذاهای لذیذ و زیبا است که بهترین هرم غذایی برنامه غذایی ایرانی‌ها بود که متاسفانه این غذاهای وارداتی که در فرهنگ غذایی ما وارد شد‌ آن را تغییر داده و بیماری‌ها را بیشتر کرده است.

سلیمی با ابراز نگرانی از پخش برنامه‌هایی با عنوان سفره ایرانی،‌ شام ایرانی و ... از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که به دنبال ارائه ارزش‌های غیر اخلاقی به نام فرهنگ ایرانی هستند، گفت: سفره ایرانی از بهترین سفره‌ها است، چون سفره محبت و دوستی است در عین حال که سفره یاد خدا، شکر خدا و یادآوری نعمت‌های الهی است و چون ایرانی‌ها ملت باهوشی هستند اجازه نداده و نمی‌دهند سفره‌هایشان به حرام آلوده شود.

وی ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی بر سر سفره ربطی به فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد، در حالی که در تمام دنیا این ماده برای سلامتی انسان مضر است و ایرانی‌ها به خاطر تدین و هوششان سفره‌هایشان را آلوده به اینگونه غذاها و نوشیدنی‌های حرام نمی‌کنند.

این استاد معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این‌که «ایرانی‌ها قدر نعمت خانواده،‌ دوستی و محبت را می‌دانند و اجازه نمی‌دهند با کارهایی که خانواده را تهدید می‌کند، مهمانی‌هایشان آلوده شود» تصریح کرد: بر این اساس روبوسی و دست دادن با نامحرم،‌ شوخی با نوامیس دیگران و انواع کارهای حرام که سوء ظن‌ها را تحریک می‌کند و خانواده و محبت را از بین می‌برد در فرهنگ اسلامی ‌ایرانی جایی ندارد.

سلیمی تاکید کرد: ما هرچه حدود الهی را بیشتر رعایت کنیم و مرز محرم و نامحرم را نگه داریم، لبخندهایمان واقعی‌تر و ماندگارتر و دوستی‌هایمان پایداتر و محکم‌تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بعضی به اسم سفره ایرانی محرمات شرعی را رواج می‌دهند، هیچ ربطی به فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد بلکه مربوط به یک فرهنگ غربی است که به خاطر این کارهایشان نهاد خانواده از هم پاشیده و دین کم رنگ شده است، لذا همین کشورها به خاطر این گناهان و محرمات یاد خدا در زندگی‌شان کمرنگ شده و خانواده معنی خود را از دست داده است.

این استاد اخلاق دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که «امروز آمارهای بالایی از خودکشی و افسردگی در کشورهای غربی گزارش می‌شود» افزود: نتیجه اینگونه کارها تنها بودن و انزوا است که در زندگی آنها مونسی به نام خدا، به نام همسر خوب، فرزند، فامیل، دوست و ... از دست رفته است.

سلیمی با اشاره به آداب و ویژگی‌های سفره ایرانی، تصریح کرد: سفره ایرانی سفره‌ یاد خداست، با بسم‌الله و شکر خدا شروع می‌شود و با شکر و سبحان‌الله تمام می‌شود. سفره ایرانی سفره محبت و دوستی، عشق و علاقه، احترام متقابل،‌ لبخند و تفریح در عین حفظ مرز‌های حلال و حرام، محرم و نامحرم است.

وی ادامه داد: اگر سفره‌ها را به انواع محرمات همچون مشروبات الکلی، روابط نامشروع زن و مرد و ... آلوده کنیم مطمئن باشیم آن سفره، سفره تنهایی خواهد شد.

این استاد معارف اسلامی همچنین خطاب به دست‌اندرکاران و عوامل چنین برنامه‌هایی، گفت:‌ آن‌هایی که این برنامه‌ها را می‌سازند باید حواسشان جمع باشد که اینگونه ننگ‌ها به سفره ایرانی که برگرفته از معارف ناب و زیبای اسلامی است و برای خود آدابی دارد، نمی‌چسبد.

سلیمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهدافی که شبکه‌های بیگانه در خانواده‌های ایرانی دنبال می‌کنند، اظهار کرد: ‌اولا ‌آن‌ها ایمان مردم را نشانه رفته‌اند تا با سریال‌ها‌، مستند‌ها و اینگونه برنامه‌های خانوادگی ایمان مردم را کمرنگ کنند و آنچه مسلم است ایمان با گناه جمع نمی‌شود، هرچه گناه در جامعه رواج پیدا کند در بین مردم ایمان و یاد خدا خالی می‌گردد.

وی ادامه داد: آن‌ها از راه مخالفت با خدا می‌خواهند با ترویج محرمات شرعی توجه و ایمان مردم به خدا را کمرنگ کنند.

این استاد معارف اسلامی با بیان این‌که «هدف دوم آن‌ها این است که می‌خواهند ما را به چاهی که خودشان افتاده‌اند بکشند و خانواده‌ها را از هم بپاشند» گفت: البته تا حدودی در این هدف موفق بوده‌اند؛ چراکه اکنون شیب آمار طلاق از آمار ازدواج بسیار بیشتر شده است و متاسفانه مردم فریب این برنامه‌های جذاب ظاهری را می‌خورند و فکر می‌کنند اگر آن را الگوی خود قرار دهند شادتر هستند، در صورتی که اگر در جامعه‌ای ازدواج از بین برود و طلاق زیاد شود شادی، تفریح و نشاط هم از بین می‌رود.

سلیمی افزود: بهترین تفریحات ما زمانی است که با هم باشیم، با هم بگوییم و با هم بخندیم، اما در کشورهای غربی این محبت و دوستی خیلی کمرنگ شده است با این‌که از رفاه بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان این‌که «آن‌ها برای ضربه زدن به انقلاب و نظام ما حاضر شدند به دین مردم ضربه بزنند تا انگیزه دینی برای دفاع از انقلاب و نظام را از بین ببرند» تصریح کرد: این هدف را در قالب فیلم‌های مبتذل،‌ برنامه‌های مستند و شخصیت‌هایی که دعوت می‌شوند یا با برنامه‌هایی همچون شام ایرانی،‌ دنبال می‌کنند که باز تاکید می‌کنیم که هیچ وقت این سفره‌ها، سفره ایرانی نبوده است، اگر در برخی هم بوده دودش به چشمشان رفته است.

این استاد اخلاق دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که ما در مقابل این برنامه‌ها تا چه حد توانسته‌ایم سفره اسلامی ‌ایرانی و آداب معاشرت را معرفی کنیم؟ گفت: متاسفانه تبلیغات ما در این بخش‌ها خیلی ضعیف بوده است. ما در معرفی آداب سفره، مهمانی، غذا خوردن و... در سیره و سنت پیامبر خدا و ائمه (ع) خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم.

سلیمی خاطرنشان کرد: ما در روایات داریم هر سفره‌ای که دست بیشتر در آن باشد برکتش بیشتر است. این سخن نشان دهنده جایگاه محبت است که به غذا لذت می‌دهد وگرنه انسان تنها حتی بهترین غذاها را نیز بخورد از آن لذت نمی‌برد، در حالی که ساده‌ترین غذا در یک جمع دوستانه لذت بخش‌تر است.

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی ما، غذا را باید با نام خدا شروع و با شکر خدا تمام کرد، همه این‌ها در روحیه انسان تاثیرگذار است از سوی دیگر باید آداب اسلامی را در سفره‌ها و مهمانی‌هایمان رعایت کنیم که فرهنگ اسلامی ما فرهنگ یاد خدا،‌ خدمت و محبت به دیگران است که اگر این‌ها را رعایت کنیم سفره‌هایمان نورانی می‌شود و لذتی که از غذا خوردن و دور هم بودنمان می‌بریم بسیار بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۱۲ ۱۱:۰۱

درود بر استاد سلیمی که از بهترین‌هاست و درود بر ایسنا به خاطر این گفت‌وگوی خوب.