30 سال پس از شیوع اولین موارد ابتلا به ایدز، روبان قرمز هنوز نماد آشنا و جهانی اطلاع رسانی درباره این بیماری و حمایت از افرادی است که باقی عمر خود را قرار است با این بیماری سپری کنند.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، روبان قرمز در واقع اولین روبانی بود که بعنوان نماد جهانی یک بیماری انتخاب شد و سایر روبانهای رنگی مانند روبان صورتی که نماد اطلاع رسانی درباره سرطان پستان است از آن الهام گرفتند. اما آیا تاکنون به این فکر کردهاید که ایده روبان قرمز از کجا آمده است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان روز جهانی ایدز، در سال 1991 میلادی یعنی یک دهه پس از ظهور ویروس اچ آی وی، گروهی متشکل از 12 هنرمند گردهم آمدند تا درباره پروژه جدیدی تحت عنوان «ایدز تجسمی» به بحث و تبادل نظر بپردازند. این گروه از هنرمندان که بسیاری از دوستان خود را بر اثر ابتلا به ایدز از دست داده بودند با تاسیس «گروه ایدز تجسمی» در شهر نیویورک تصمیم گرفتند با به خدمت گرفتن هنر به جنگ با این بیماری مرگبار بروند. به این ترتیب یکی از وظایف این سازمان هنری در نیویورک، اطلاع رسانی درباره ایدز و ویروس اچ آی وی شد. این هنرمندان شامل عکاسان، نقاشان، سازندگان فیلم و حتی طراحان محصولات بودند. آنها برای نخستین بار روبان قرمز را به عنوان نشان گروه خود انتخاب کردند.
این گروه به فکر استفاده از ایده ساده روبان قرمز افتادند اما همین ایده ساده پس از یک دهه به آشناترین و بارزترین نماد این بیماری و اطلاع رسانی درباره آن و حمایت از مبتلایان به آن تبدیل شد.
بی بی سی نیز در گزارشی در این باره آورده است، پاتریک اوکانل، بنیانگذار «گروه ایدز تجسمی» که خود مبتلا به ایدز است روی همه لباسهای خود یک روبان قرمز دارد. پاتریک و دوستانش در سال 1991 تنها یک هدف را دنبال میکردند و آن هم یافتن ابزاری بود که بتواند مردم را وادار به اندیشیدن درباره ایدز کند.
آلن فریم یکی از اعضای گروه ایدز تجسمی که یک عکاس است در این باره میگوید: ما باید از هنرمندان استفاده میکردیم. درست مثل این بود که ایدز یک شبه کل جامعه هنری نیویورک را میبلعد.
وی ادامه میدهد: ابتکار استفاده از روبان به سرمان زد اما سوال این بود که چه رنگی برای روبان ایدز مناسب است. پس از بحث و گفت و گو بین گروه بالاخره در مورد انتخاب رنگ قرمز به توافق رسیدیم.
آلن میگوید: ما از میان رنگهای دیگر، قرمز را انتخاب کردیم چون رنگی است که جلب توجه میکند و هم چنین القا کننده حسی پرشور است.
در آن سال، پاتریک در «براود وی» مرکز تئاتر امریکا در نیویورک دوستانی داشت و مراسم اهدای «جوایز تونی» قرار بود برگزار شود.
«گروه ایدز تجسمی» بالاخره سه هزار روبان قرمزی را که آماده کرده بودند، به محل برگزاری مراسم تحویل دادند. اما اتفاقی که افتاد هرگز برای آنها قابل تصور نبود. هنگام پخش سراسری مراسم از تلویزیون، «جرمی آیرنز» هنرپیشه معروف انگلیسی در حالی که یکی از این روبانها را بر سینه داشت، در برابر دوربینها ظاهر شد.
الن میگوید: ما از مشاهده این صحنه حیرت زده شدیم چون فکرش را هم نمیکردیم روزی بتوانیم مردم را راضی کنیم این روبانها را به سینه بزنند. در مراسم اهدای «جوایز تونی» هم آن روبانها را به سینه داشتند. به این ترتیب بود که روبان قرمز به سرعت به نمادی زیبا برای یک بیماری زشت تبدیل شد و البته «گروه ایدز تجسمی» از روبان قرمز و از هیچ روبان دیگری کسب درآمد نکرده است.
اکنون این نماد آشنای جهانی بر روی بسیاری از اجناس مختلف کاغذی، پارچهای و فلزی و به شکل سنجاق سینه در تمام سازمانهای دولتی و غیر دولتی که در عرصه اطلاع رسانی درباره ایدز و حمایت از مبتلایان به آن تلاش میکنند، به چشم میخورد و روبان قرمز هم چنان نیروی قدرتمند در جهت تلاش برای افزایش اطلاع رسانی در مورد این بیماری باقی خواهد ماند.
انتهای پیام
نظرات