• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91082113212
  • منبع : نمایندگی زنجان

فضای معنوی هیات‌های مذهبی، پشتوانه امر به معروف است

معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: هیات‌های مذهبی فضای مساعدی را برای پیاده‌سازی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) پدید آورده و با پشتوانه این فضای معنوی می‌توان این هدف را محکم‌تر و با مخاطب بیشتر بیان کرد.

معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: هیات‌های مذهبی فضای مساعدی را برای پیاده‌سازی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) پدید آورده و با پشتوانه این فضای معنوی می‌توان این هدف را محکم‌تر و با مخاطب بیشتر بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، سردار مصطفی متولیان در ششمین دوره همایش «علمداران» که با حضور مسوولان و فعالان هیات‌های مذهبی شهرستان زنجان در حسینیه اعظم این شهر برگزار شد، با اشاره به این‌که «نافرمانی اهل مدینه از فرمان پیامبر(ص) پس از واقعه غدیر، سبب اتفاقاتی همچون واقعه عظیم کربلا شد» اظهار کرد: در سال بعد از واقعه غدیر، یزید دستور داد تا لشکرش به مدینه حمله کند و همه دارایی اهل مدینه و حتی ناموس آنان بر لشکر یزید حلال اعلام شد.

وی افزود: تنها کسانی‌ که از این حمله یزیدیان در مدینه در امان ماندند، افرادی بودند که به خانه حضرت زین‎‌العابدین(ع) پناه برده و اهل مدینه اثر بی‌تفاوتی خود نسبت به فرمان پیامبر اکرم(ص) را در این واقعه به عینه مشاهده کردند؛ از این‌رو فرمایش علی(ع) مصداق پیدا می‌کند که فرمود:«یا امر به معروف و نهی از منکر کنید و یا اشرار بر شما مسلط خواهند شد».

معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران ثابت کردند که نه مثل اهل مدینه هستند و نه اهل کوفه و نتیجه تبعیت آنان از ولایت این است که کشورهای دیگر نیز با الگو قرار دادن آنان طعم مقاومت را چشیدند.

متولیان، با تأکید بر این‌که «دشمن با انواع و اقسام مفاسد جهت تهی کردن جوانان از دین، غیرت و حمیّت در حال فعالیت است» اظهار کرد: هیات‌های مذهبی فضای مساعدی را برای پیاده‎سازی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اصلی قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) پدید آورده و با پشتوانه این فضای معنوی می‎‌توان این هدف را محکم‌تر و با مخاطب بیشتری بیان کرد.

وی با اشاره به این‌که «برخی بدون توجه به حرمت و اهمیت هیات‎های مذهبی وارد مجالس عزای حسینی می‌شوند» خاطرنشان کرد: بیان معروف با زبان خوش به افراد هنجارشکن در هیات‌های مذهبی، مغایرتی با وظیفه فعالان مذهبی که جذب افراد به اصول دینی است، نداشته و سبب حفظ حرمت عزاداری خواهد شد.

این مقام مسوول یادآور شد: شورای امر به معروف و نهی از منکر در هیئات مذهبی به ریاست روحانی هیات تشکیل شده و با نصب بنر و تذکرات مهربانانه، این وظیفه را در هیئت‌های مذهبی پیاده خواهند کرد.

معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور تأکید کرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، هیچ سلاحی برنده‌تر از زبان نیست و امر به معروف و نهی از منکر نیاز به سلاح دیگری ندارد؛ بنابراین با این تذکرات زبانی، می‌توان جلوی بی‌محتوا کردن جوانان را گرفته و جامعه را سالم خواهد کرد.

حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی، مدیرعامل بنیاد علوم و معارف اسلامی دانش‌پژوهان، در ادامه این همایش، تأکید کرد: نه تنها واقعه عاشورا سبب زنده شدن اسلام در زمان وقوع خود شده است، بلکه هر ساله محرم و صفر باعث زنده شدن احکام از یاد رفته اسلام می‌شود.

وی افزود: عزاداری در محرم و صفر سبب ایجاد نور در قلب انسان می‌شود و لطافت روحی افرادی که در مراسم عزاداری حسینی اشک می‌ریزند بسیار بیشتر از افراد دیگر است؛ چرا که زنگاری که از طریق آلودگی‌های دنیوی بر دل می‌نشیند با اشک ریختن بر مصیبت‎های اباعبدالله از بین خواهد رفت.

مدیر‌عامل بنیاد علوم و معارف اسلامی دانش‌پژوهان تصریح کرد: الگو شدن عزاداری مردم زنجان در محرم و صفر، عظمت واقعه کربلا را پس از هزاران سال در جهان متجلی کرده و این امر تلنگری در اذهان مردم ایجاد می‌کند تا به مصائب اهل بیت(ع) بی‌اندیشند.

شاه‌آبادی با اشاره به این‌که «ثواب بر پا کردن مجالس مذهبی، از شرکت در آن بیشتر است» اظهار کرد: برگزار‌کنندگان مجالس عزاداری نعمتی است که شکر آن وظیفه افراد است و با این شکر نعمت، دوام و ادامه آن ایجاد خواهد شد.

وی حد اعلای بهره‌براری از عزاداری‎ها را انتقال معارف حسینی به افراد دانست و گفت: از آن‌جایی‌که عاشورا فقط یک حادثه نبوده و درسی برای امروز است، مجالس عزاداری اباعبدالله باید با استفاده از فضای معنوی، همراه با سخنرانی کارشناسان دینی بیان مفاهیم عاشورا برگزار شود.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: ریا در کارهای مقدس و معنوی، یکی از وسوسه‌های شیطان است که درجه اخلاص آن را پایین می‌آورد و خودپسندی نیز آفت دیگری از این اعمال خیر است و مسوولان هیئات مذهبی باید از این دو وسوسه دوری کنند.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، با اشاره به این‌که «تاریخ هر ملتی، هویت آن ملت تلقی می‌شود» گفت: تاریخ اسلام، هویتی نورانی، درخشان‎ و عمیق به مسلمانان می‎دهد و تاریخ شیعه به برکت قرآن‌کریم و ایثار اهل‌بیت(ع)، درخشان‌ترین بخش تاریخ اسلام است.

وی ادامه داد: تاریخ عاشورا، به عنوان نورانی‎ترین بخش تاریخ شیعه دارای عظمت انسانیت، ایثار و تمام نیکی‌های زیبنده خلیفه الهی بوده و به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) درخصوص شخصیت والای امام حسین(ع) می‌فرماید: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینةالنجاة»

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تصریح کرد: همین که ملت ایران پرچم تشیع و اسلام را برافراشته است، نشان می‌دهد که سوار بر کشتی نجات مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) است.

دشتکی، با اشاره به این‌که «حرکت کشتی نجات‌بخش شیعه هر لحظه از سوی دشمنان مورد هجوم قرار می‌گیرد» خاطرنشان کرد: ولی فقیه به عنوان ناخدای این کشتی به دشمنان اجازه کند کردن حرکت را نداده و با قدرت آن را به پیش می‎راند.

وی، با تأکید بر این‌که «حضور مسجدی‎ها و هیاتی‌ها در دفاع مقدس سبب شکسته شدن صف آهنین دشمن شد» عنوان کرد: امروز دشمن در جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی قد علم کرده است و اگر محرم زنده نگه داشته شود، مثل همیشه در مقابل شیعیان قد خم خواهد کرد.

این مقام مسوول یادآور شد: هدف عاشورا و سیدالشهدا(ع) امر به معروف و نهی از منکر است و امیدواریم با تذکر لسانی به عنوان جلوه بارز این امر در هیئات مذهبی، به این هدف نزدیک شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha