• شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91080603614

بازگشت کپسول دراگون از ایستگاه فضایی با محموله خون و خیار

بازگشت کپسول دراگون از ایستگاه فضایی با محموله خون و خیار

کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس فردا یکشنبه پس از یک اقامت کوتاه مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سوی زمین بازخواهد گشت که نشانگر پایان اولین ماموریت انتقال محموله یک شرکت خصوصی برای ناسا خواهد بود.

کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس فردا یکشنبه پس از یک اقامت کوتاه مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سوی زمین بازخواهد گشت که نشانگر پایان اولین ماموریت انتقال محموله یک شرکت خصوصی برای ناسا خواهد بود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این بازگشت همچنین حامل محموله‌های تجربیات علمی و دیگر ابزار به زمین خواهد بود که شامل نمونه‌های ادار و خون ساکنان ایستگاه برای نظارت بر سلامت آنهاست.

دیگر دستاورد این سفر شامل تجربه‌هایی برای بررسی چگونگی تغییر ویژگی‌های ضد انگل باکتری باسیلوس سوبتیلیس و شیوه‌های حمله عنکبوت جهنده در فضا و همچنین چگونگی رشد گیاه خیار در فضاست که می‌تواند یک گام رو به جلو در جهت کشت گیاه در فضا به شمار برود.

محققان در زمین بر زیست شیمی ادار و خون فضانوردان برای سالهای متمادی نظارت داشته‌اند که حاوی نشانگرهای زیستی برای نمایش تغییرات در تراکم استخوان و بافت چشم آنهاست.

پس از شاتل، ناسا یک فریزر را در ایستگاه نصب کرده تا این نمونه‌های خون و ادرار در آن نگهداری شود.

فضاپیمای دراگون در مرحله کنونی تنها قادر به انتقال محموله از زمین به ایستگاه و بالعکس بوده و مسافران ایستگاه اکنون از فضاپیماهای سرنشین دار روسیه برای سفر به آن استفاده می‌کنند.

دیگر فضاپیمای بدون سرنشین روسیه، ژاپن و اروپا نیز برای انتقال محموله به ایستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در راه بازگشت تنها قادر به حمل ضایعات و سوختن در جو زمین هستند.

پیش از این تنها شاتلهای ناسا قادر به بازگرداندن تجربیات علمی از ایستگاه به زمین بودند اما پس از پایان کار آنها در سال گذشته، اکنون ناسا بر شرکت اسپیس‌ایکس برای انجام این امر تکیه دارد.

اولین سفر این فضاپیما به ایستگاه فضایی در ماه مه انجام شد که در حقیقت بطور آزمایشی بود.

دراگون پس از آزادسازی در روز یکشنبه به زمین بازگشته و در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد. در این سفر، این کپسول با خود 900 کیلوگرم تجربه علمی، نمونه‌های زیستی و تجهیزات آسیب‌دیده را حمل می‌کند.

این تجهیزات شامل سیستمهای پشتیبانی از حیات و مراقبت بهداشتی مصرف شده به همراه دستکش‌های مورد استفاده در پیاده‌روی‌های فضایی متعلق به اعضای سابق ایستگاه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha