• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91080302133
  • منبع : نمایندگی همدان

روز عرفه روز آمرزش انسان‌ها

هر آن کسی که قدم در راه زیارت بیت‌الله الحرام می‌گذارد و به ندای پروردگارش لبیک می‌گوید، آرزویش دیدن بیت‌الله است، اما حسین (ع) دیدار الله را به دیدار خانه‌اش ترجیح داد تا به رسالتش برسد و چه بسیار از همسفرانش که راه را از بیراه تشخیص نداده و دیدار خانه را به صاحبش برگزیدند.

هر آن کسی که قدم در راه زیارت بیت‌الله الحرام می‌گذارد و به ندای پروردگارش لبیک می‌گوید، آرزویش دیدن بیت‌الله است، اما حسین (ع) دیدار الله را به دیدار خانه‌اش ترجیح داد تا به رسالتش برسد و چه بسیار از همسفرانش که راه را از بیراه تشخیص نداده و دیدار خانه را به صاحبش برگزیدند.

نهم ذیحجه را ‏روز عرفه گویند و چون امام حسین(ع) حرکت خود بسوی کربلا را پس از مراسم حج و در این روز آغاز کرد، این روز برای شیعیان از اهمیت بسیاری برخوردار است، این اهمیت تا آنجاست که شاید بتوان از نظر بخشیده شدن آن را از اعیاد شیعیان نامید.

روز عرفه هر کسی سعی می‌کند تا به خدا نزدیک‌تر شود و از نظر مسافت نیز خود را به بارگاه امام حسین نزدیک‌تر می‌کند.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان همدان روز عرفه را روز یافتن معرفت، شناخت خدا و شناخت امامی که رابطه انسان با خدا را هدایت می‌کند، دانست.

حجت‌الاسلام علی امامی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، افزود: اهمیت این روز تا جایی است که امام صادق (ع) درباره آن می‌فرماید: اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود، آمرزیده نمی‌شود مگر در ماه رمضان آینده یا در روز عرفه.

وی ادامه داد: در روایاتی که در مورد اهمیت این روز آمده بسیار سفارش شده که مهمترین کار در این روز دعا کردن است و اگر کسی حال دعا کردن را با روزه گرفتن از دست می‌دهد روزه نگیرد تا بتواند دعا کند.

وی با اشاره به این‌که «معنای دعا کردن تنها به خواست انسان از خدا معطوف نمی‌شود» اظهار کرد: در دعا اولین رکن حمد و سپاس از خداست که مقدمه خداشناسی را مطرح می‌کند و پس از آن نیز بهترین دعا، خواست چیزهایی است که امامان ما از خدا خواسته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که «امام شناسی راهی برای خداشناسی است و از ارکان مهم عرفه نیز به شمار می‌آید» بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید که هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است، که این نشان از اهمیت امام شناسی دارد و به این نکته اشاره دارد که هر کس اگر امام زمان خود را نشناسد، خدا را نیز نشناخته است.

امامی‌فر گفت: امام حسین (ع) حج را که از ارکان دین است رها می‌کند تا اعلام کند زمانی که یزید حاکم جامعه است حج ارزشی نخواهد داشت چراکه یزید به وسیله همان حج و قرآن مردم را گمراه می‌کند.

وی تصریح کرد: نماز، روزه، حج، زکات و ولایت و امامت ارکان دین محسوب می‌شوند که اهمیت امامت از بقیه بیشتر است چون بوسیله امامت است که این فرایض به مردم معرفی و شناسانده می‌شود.

وی امامت را اساس دین خواند و خاطرنشان کرد: امامت شناسی ضعیف باعث می‌شود تا انسان نتواند به معرفت درستی برسد و آن وقت ممکن است به نام دین، در راه کفر قرار بگیرد چون نتوانسته به خدا متصل شود.

وی اضافه کرد: در جامعه امروز نیز مردم باید با توجه به سخنان ارزشمند بنیانگذار انقلاب امام خمینی(ره) و رهبر عزیز انقلاب امام خامنه‌ای بتوانند خط و خطوط سیاسی را بهتر بشناسند و بدانند از چه کسی حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اهانت اخیر که نسبت به پیامبر اسلام(ص) صورت گرفته بیان کرد: اکنون زمانی است که حمایت‌های دشمنان از این اهانت‌ها علنی شده است، و این قضیه به همان سخن امام خمینی اشاره دارد که ببینید آمریکا و اسراییل و منافقین از چه کسانی حمایت می‌کنند که آن راه راهی باطل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha