• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91080301944
  • خبرنگار : 71039

رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد:

نورافکن‌ها را در زمینه سهمیه‌های حج روشن کنیم/احتمال تعطیلی چندماهه سفرهای عمره

نورافکن‌ها را در زمینه سهمیه‌های حج روشن کنیم/احتمال تعطیلی چندماهه سفرهای عمره

به‌عنوان رییس سازمان حج و زیارت آمادگی خود را اعلام می‌کنم که نورافکن را روشن کنیم تا همه‌ی زوایای حج روشن شود؛ اما از دیگران هم خواهش می‌کنم رنگ سیاسی به موضوعات ندهند و در زمینه‌ی کارها و مسائلی که مطرح می‌شود تسویه‌حساب جناحی نکنند تا بتوانیم یک مورد را اصلاح کنیم.

به‌عنوان رییس سازمان حج و زیارت آمادگی خود را اعلام می‌کنم که نورافکن را روشن کنیم تا همه‌ی زوایای حج روشن شود؛ اما از دیگران هم خواهش می‌کنم رنگ سیاسی به موضوعات ندهند و در زمینه‌ی کارها و مسائلی که مطرح می‌شود تسویه‌حساب جناحی نکنند تا بتوانیم یک مورد را اصلاح کنیم.

حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی – مشاور رییس‌جمهور و رییس سازمان حج و زیارت – با بیان این مطلب در پاسخ به پرسش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مکه‌ی مکرمه، درباره‌ی اظهارات مطرح‌شده در زمینه‌ی سفرهای عمره‌ی مفرده به سرزمین وحی، ادامه داد: برخی اظهار نظرها در زمینه‌ی شرایط عمره و سهمیه‌ها، متأسفانه بجا نبودند و کاش انجام نمی‌شدند. آنچه قول دادیم این بود که می‌خواهیم سهمیه‌های عمره را هدفمند کنیم و به آن‌ها جهت دهیم. متأسفانه برخی سایت‌ها آن را با موضوع حج تمتع یکی دانستند، در حالی که شخصا در این‌باره اظهار نظری نکرده بودم، چراکه در این زمینه تصمیم‌گیر اول و آخر ما نیستیم.

او مباحث مختلف در زمینه‌ی سفرهای عمره را از جمله عمره‌ی دانشجویی و دانشگاهی و نیز تبلیغات کارت‌های اعتباری سفرهای زیارتی دانست، همچنین بیان کرد: درباره‌ی عمره دو سه ماه بعد وارد مذاکره می‌شویم. در آن زمان، با توجه به شرایط حاکم بر کشور میزبان مشخص می‌شود که آیا سهمیه را تقلیل می‌دهند یا خیر. یک بحث هم از سوی وزیر حج عربستان مطرح شده است مبنی بر این‌که شاید برای توسعه‌ی حرمین، چند ماهی سفرها را کلا تعطیل کنند تا طرح توسعه به سرانجام برسد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که شش‌میلیون نفر متقاضی در صف عمره داریم، ادامه داد: بعد از آن‌که جلسه‌ای خدمت عزیزان مسئول در زمینه‌ی سهمیه‌ی دانشجویی داشتیم، گفتیم که موسم حج تمام شود تا جلسه‌ای با مقامات کشور میزبان داشته باشیم، روشن شود که چقدر زائر می‌توانیم جابه‌جا کنیم، بعد تعیین می‌کنیم که دانشجویان و دانشگاهیان وضع‌شان چگونه خواهد بود.

موسوی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی بحث‌های مطرح‌شده در مجلس شورای اسلامی در زمینه‌ی تفاهم‌نامه‌ی حج امسال بین طرف ایرانی و سعودی، تصریح کرد: این یک خط است که احساسم نشان می‌دهد از چه ناحیه نشأت می‌گیرد؛ اما سوالم این است که چرا اضطراب ایجاد می‌کنید تا مردم گمان کنند مثل ماجرای حج سال 66 می‌خواهد بشود. پس با موضعی که گرفتند حالا باید بگویند آفرین که دعای کمیل را برگزار کردید، وگرنه دعای کمیل که از اول بوده و اگر بوده چرا آن بحث‌ها را مطرح کردند، اگر نبوده است چرا احسنت نمی گویند؟!

او ادامه داد: اتفاقا امسال باشکوه‌ترین و بانظم‌ترین دعای کمیل را که تا کنون اجرا شده است، داشتیم. این حرف را بر مبنای نظر بازرسان، مسئولان بعثه‌ی مقام معظم رهبری، شرکت‌کنندگان و بعثه‌های مراجع و اقشار مختلف مردم می‌گویم که همین نظر را داشتند. به شما قول خواهم داد، مراسم برائت از مشرکان را هم این‌گونه خواهیم داشت.

رییس سازمان حج و زیارت در عین حال گفت: بحثی که در مجلس مطرح شده، در ارتباط با قرارداد، قبل از من بوده است و مربوط به این دوره نمی‌شود. یقینا مطرح‌کنندگان بحث، اطلاعات‌شان درست نیست. در این زمینه، معمولا قرارداد بعد از موسم حج بسته می‌شود که یک هیأت بلندپایه 13-12 نفره می‌آید و تفاهم نامه را منعقد می‌کند که هنوز در زمان مسئولیت من این مورد انجام نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha