• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072918785
  • خبرنگار : 71039

گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با رییس سازمان حج و زیارت در مکه

حذف هتل‌کارتن‌ها و نقل و انتقالات جان‌فرسا در مشاعر

حذف هتل‌کارتن‌ها و نقل و انتقالات جان‌فرسا در مشاعر

اداره‌ی جمعیت 75هزار نفری حجاج، یعنی اداره کردن یک شهر، آن هم در خارج از کشور که تصمیم‌گیری‌ها متمرکز نیست. خدا را شاکرم که در همه‌ی ‌جلسه‌های ستاد و حوزه و در مصاحبه‌های نماینده‌ی ولی فقیه و نیز گزارش‌های دستگاه نظارتی و بازرسی، بر رضایت نسبی حجاج و آرامش حاکم بر کاروان بزرگ حج ایران تأکید و تقدیر می‌شود.

اداره‌ی جمعیت 75هزار نفری حجاج، یعنی اداره کردن یک شهر، آن هم در خارج از کشور که تصمیم‌گیری‌ها متمرکز نیست. خدا را شاکرم که در همه‌ی ‌جلسه‌های ستاد و حوزه و در مصاحبه‌های نماینده‌ی ولی فقیه و نیز گزارش‌های دستگاه نظارتی و بازرسی، بر رضایت نسبی حجاج و آرامش حاکم بر کاروان بزرگ حج ایران تأکید و تقدیر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی – مشاور رییس‌جمهور و رییس سازمان حج و زیارت – در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مکه‌ی مکرمه، با بیان مطلب بالا، ادامه داد: به قول یکی از بزرگان پس از مراسم دعای کمیل اول در مدینه، حج امسال مثل آب روان در لابه‌لای سنگ‌ها می‌گذرد و از آن اضطراب‌ها که قبلا در چهره‌ی زوار دیده می‌شد خبری نیست. در نهایت، هدف از افزایش سطح خدمات ارائه‌شده، کاهش اضطراب و استرس حجاج و زائران ایرانی برای انجام هرچه مقبول‌تر زیارت و انجام حج است که از لطف خدا و دعاهای این مردم خوب و ولایت‌مدار شامل ما شده است.

مشاور رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که انجام هرگونه فعالیت گسترده و عظیم همچون خدمات‌رسانی به 75هزار نفر زائر ایرانی در خارج از کشور قطعا از هرگونه نقصان و مشکل به‌دور نیست، اظهار کرد: با این وجود، هدف نهایی از ارائه‌ی این خدمات، افزایش سطح رضایت زائران و حجاج جمهوری اسلامی ایران بوده است.

او با بیان این‌که انجام آخرین پرواز در ساعت 22:10 روز شنبه، یعنی انتقال تمام 75هزار نفر زائر ایرانی به عربستان سعودی، گفت: امسال بار تمام مسافران از فرودگاه‌های جده و مدینه‌ی منوره بدون دخالت زائران تا در اتاق هتل‌ها حمل و به آن‌ها تحویل داده شد.

وی با اشاره به انجام پذیرایی از تمام زائران ایرانی در فرودگاه‌های یادشده، تبیین کرد: همچنین برای افزایش رفاه و ارائه‌ی خدمات بیشتر، امسال سرو یک وعده غذای گرم به زائران در رستوران مسیر مدینه به مکه در دستور کار قرار گرفت.

ناوگان اتوبوس‌رانی مدرن در خدمت حجاج ایرانی

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این‌که با مجموعه اقدامات انجام‌شده برای حج سال جاری ناوگان اتوبوس‌رانی حجاج ایرانی به‌روزرسانی شده است، تأکید کرد: بر این اساس تصمیم بر آن بود که کلیه‌ی اتوبوس‌های به کار گرفته‌شده مدل 2007 به بالا باشند و در نهایت، تمام اتوبوس‌های زائران به مدل‌های بالای 2010 میلادی ارتقا یافته، ضمن آن‌که علاوه بر کاهش ردیف‌های صندلی در هر اتوبوس برای راحتی بیشتر زائران و حجاج، تمام اتوبوس‌ها به کولر، آب‌سردکن و آب بهداشتی مجهز شده‌اند.

او با اعلام این‌که در مسجد جحفه به‌منظور محرم شدن زائران سرزمین وحی علاوه بر روحانیان کارون‌ها، دو روحانی از سوی سازمان حج به‌صورت 24 ساعته مستقر شده‌اند، یادآوری کرد: این روحانیان علاوه بر راهنمایی حجاج کاروان‌های ایرانی در شرایط خاص، به تمام ایرانیانی که از مسیرهای دیگر به سرزمین وحی مشرف شده‌اند هم خدمات ارائه می‌کنند.

موسوی از استقرار تیم‌های پزشکی در مساجد میقات و جحفه برای رسیدگی به امور زائران مسن و جانبازان نیز خبر داد و افزود: اقداماتی هم به‌منظور سامان‌دهی حجاج مسن و سن بالای هریک از کاروان‌ها برای انجام اعمال طواف و سعی صفا و مروه انجام شده است. ما به مجموعه‌ها و مدیران کاروان‌ها در قالب بخش‌نامه‌ای تأکید کرده‌ایم که علاوه بر استقبال از کاروان‌ها، برنامه‌های زائران را طوری برنامه‌ریزی کنند که کم‌ترین فشار بر آن‌ها وارد شود.

حجاج ایرانی، ساکنان بهترین هتل‌های مکه و مدینه

مشاور رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که امسال 95 درصد زائران ایرانی در هتل اسکان داده شده‌اند، گفت: شرایط اسکان زائران در هتل‌های با استاندارد بالا نسبت به گذشته، قابل مقایسه نیست.

وی با یادآوری این‌که امسال به‌منظور افزایش سطح بهداشت با حذف ظرف‌های یک‌بار مصرف، ظرف‌های چینی برای سرو غذای زائران جایگزین شده است، تصریح کرد: در تمام هتل‌ها و محل استقرار زائران ایرانی، خدمات اینترنت و وایرلس راه‌اندازی شده است و حتا برخی هتل‌ها به کافی‌نت هم مجهز هستند.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به استفاده از پذیرایی‌کنندگان خانم بومی برای توزیع و سرو غذا برای بانوان ایرانی در رستوران‌های هتل‌ها، افزود: براساس استانداردهای ارائه‌شده توسط عربستان سعودی، برای هر زائر باید چهار مترمربع محل اسکان در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، در هر اتاق باید پنج زائر مستقر شوند؛ اما هم‌اکنون به‌طور متوسط در هر اتاق بین 2 تا 5 نفر مستقر شده‌اند. در واقع، ما استانداردهای کشور میزبان را تا جای ممکن، برای افزایش رفاه زائران، نادیده گرفته‌ایم. ضمن آن‌که همه‌ی خدمات درون هتل‌ها نیز به افراد بومی سپرده شده است.

حذف هتل‌کارتن‌ها در مشاعر مقدسه

دکتر موسوی درباره‌ی برنامه‌ی انتقال حجاج ایرانی از مکه‌ی مکرمه به مشاعر مقدسه - صحرای عرفات، مزدلفه و منا - نیز تبیین کرد: امسال با چند شرکت حمل‌ونقل قرارداد امضا شده و برای انتقال حجاج در داخل شهر مکه (نقل صلواتی) 350 دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره سامان‌دهی مطلوب برای انتقال زائران ایرانی، یادآوری کرد: نقل ترددی از صبح هشتم ذی‌الحجه برای هموطنان اهل سنت زودتر انجام می‌شود تا براساس مذاهب خود، به مستحبات‌شان برسند و زائران اهل تشیع نیز از ظهر چهارشنبه، همگی از مقابل هتل‌ها درطول مدتی منتقل خواهند شد که هم مشکل مناسک پیدا نکنند و هم به آن‌ها سخت نگذرد.

او ادامه داد: پس از استقرار حجاج در عرفات، به لطف خداوند ان‌شاءالله شاهد برگزاری باشکوه مراسم برائت از مشرکان خواهیم بود و از غروب نهم ذی‌الحجه عملیات انتقال را از جلو چادرهای عرفات به مزدلفه و منا انجام می‌دهیم. در این عملیات برای بیش از 55 درصد زائران که بانوان و افراد سالخورده هستند، وقوف اضطراری را بجا می‌آوریم، بعد نوبت زائران وقوف اختیاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با یادآوری این‌که در حج امسال برای نخستین‌بار به تمام زائران ایرانی یک زیرانداز بهداشتی داده خواهد شد، گفت: با ارائه‌ی این زیراندازها، عملا حجاج ایرانی پس از سال‌ها با کارتن و مقوا یا همان «هتل کارتن‌ها» خداحافظی می‌کنند. همچنین یک بسته‌ی غذایی، میوه، دستمال، آب آشامیدنی و خرما به حجاج ایرانی در هنگام انجام مراسم تشریق ارائه خواهد شد. ضمن آن‌که امسال زمان انتقال حجاج از عرفات به مزدلفه به 15 دقیقه و از مزدلفه به منا به 25 تا 30 دقیقه کاهش یافته و این در حالی است که در سال‌های گذشته این مسیر در زمان 4 تا 8 ساعت طی می‌شد.

راه‌اندازی یگانی برای گمشدگان ایرانی

موسوی با بیان این‌که امسال ارائه‌ی خدمات ویژه به جانبازان در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است، تصریح کرد: راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در منا و عرفات، راه‌اندازی اتوبوس‌های ویژه، سرویس مناسب بهداشتی و درمانی در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که امسال برای ارائه‌ی غذای گرم به حجاج و زائران ایرانی در هنگام انجام مراسم تشریق برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همچنین یک واحد ویژه‌ی شناسایی گمشدگان تشکیل شده که در صورت نیاز، حجاج را در روزهای 10 تا 12 ذی‌الحجه به چادرهای‌شان راهنمایی می‌کند و خانواده‌های آن‌ها در کشورمان کوچک‌ترین نگرانی‌ای نسبت به وضعیت پدران و مادرشان در مشاعر مقدسه نباید داشته باشند.

او درباره‌ی نحوه‌ی انجام مراسم قربانی در عید مبارک قربان هم توضیح داد: در این زمینه نیز علاوه بر به‌کارگیری ذابحان ایرانی، نمایندگان حجاج، روحانیان و مدیران کاروان‌ها هم بر نحوه‌ی ذبح قربانی نظارت می‌کنند.

رییس سازمان حج و زیارت با یادآوری این‌که ذبح قربانی در سالنی مجهز و پیشرفته انجام می‌شود، بیان کرد: قرار است بخشی از گوشت قربانی به کشورهای لبنان و افغانستان هدیه داده شود، چراکه از بانک توسعه‌ی اسلامی خواسته‌ایم که گوشت قربانی‌های حجاج ایرانی به کشورهای مسلمان فقیر فرستاده شود.

کاهش تأخیر ایرلاین‌های وطنی به شش دقیقه

مشاور رییس‌جمهور با تشکر از نهادهای مرتبط در امر انتقال حجاج به سرزمین وحی، از کاهش بی‌سابقه‌ی تأخیر زمان پرواز شرکت‌های هواپیمایی به شش دقیقه خبر داد و تأکید کرد: امسال علاوه بر کاهش تأخیر پروازها با استفاده از ایرلاین‌های داخلی، حدود 15میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و اشتغال‌زایی حاصل شده است.

وی با اشاره به آغاز پرواز حجاج ایرانی به 16 مقصد در ایران از 10 آبان‌ماه امسال، یادآوری کرد: آخرین پرواز برای انتقال حجاج تا 29 آبان‌ماه امسال انجام می‌شود.

انتقال سیب زنجانی به عربستان

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با تشریح نحوه‌ی ارائه‌ی غذای گرم به‌صورت سرو روی میز رستوران هتل با کیفیت غذا و دورچین مناسب و سوپ و غذای رژیمی به مقدار لازم، از نظارت دقیق تیم پزشکی و متخصصان بهداشت و تغذیه و نیز سرکشی‌های مداوم خود به آشپزخانه‌های متمرکز، از اصرار بر تهیه‌ی کلیه‌ی اقلام مورد نیاز از بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای داخلی خبر داد.

او با یادآوری این‌که امسال به‌منظور صرفه‌جویی و حمایت از تولید ملی، 50 قلم کالای اساسی مورد نیاز از داخل کشور تهیه و به عربستان منتقل شده است، گفت: به‌عنوان نمونه، امسال با هماهنگی با استاندار زنجان هرچند یک اقدام ریسکی بود، حدود 60 درصد سیب مورد نیاز حجاج از باغ‌های این استان تهیه و به عربستان منتقل شد.

رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که امسال به‌منظور افزایش تعداد زائران ایرانی، تعداد نیروهای ستادی و عملیاتی به حداقل کاهش یافته است، تأکید کرد: تعدیل نیروها موجب شد که امسال 650 نفر زائر بیشتر به سرزمین وحی انتقال داده شوند.

او در پایان با تأکید بر این‌که هم‌اکنون تمام زائران ایرانی تحت خدمات بیمه‌ی تصادف، حوادث و حتا سرقت قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: این خدمات از زمان انتقال تا 48 ساعت پس از بازگشت حجاج به کشور اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha