یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: علی (ع) پیوسته به همسری با حضرت فاطمه (س) افتخار میکرد چنان که در دیوان منسوب به آن حضرت، در ضمن اشعاری به وجود همسری با فاطمه (س) و قرابت با رسول خدا(ص) مباهات نموده است.
حجتالاسلام صالحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، شان و شخصیت حضرت فاطمه (س) را از برجستگیهای بارز ایشان عنوان کرد و گفت: ازدواجی که عقدش در ملکوت آسمان بسته شد، کمالات فوق العاده فاطمه (س) از یکسو و انتسابش به شخص پیامبر از سوی دیگر، شرافت خانوادگی او نیز از سوی دیگر، سبب شد که مردان زیادی از بزرگان و یاران پیامبر (ص) به خواستگاری او بیایند اما همه جواب رد شنیدند. و جالب اینکه غالباً پیامبر در پاسخ آنها میفرمود: امرها الی ربها یعنی «کار فاطمه به دست پروردگار فاطمه است»!
صالحی سادگی و بیآلایشی مولا علی در خواستگاری از فاطمه (س) را اینگونه عنوان کرد: روایت شده علی بن ابیطالب دستش از مال و ثروت دنیا کوتاه بود و از معیارهای عصر جاهلی چیزی نداشت، اما وجودش از فرق سر تا قدم، مملو از ایمان و ارزشهای اصیل اسلامی بود. پیامبر خواستگاران زیادی را به خانه خود راه نداند و برای هر خواستگار دلیلی بر عدم پذیرش او میآورد و میفرمودند: "کار فاطمه به دست پروردگار فاطمه است".
وی افزود: هنگامی که اصحاب اینگونه دیدند تحقیق کردند و معلوم شد رهنمون پیامبر (ص) در این ازدواج مبارک و تاریخی وحی آسمانی بوده است، زیرا خودشان فرمودند: «اتانی ملک فقال یا محمد ان اللّه یقرأ علیک السلام و یقول لک: انی قد زوجت فاطمه ابنتک من علی بن ابی طالب فی الملاءِ الاعلی، فزوجها منه فی الارض»: «فرشتهای از سوی خدا آمد و به من گفت: خداوند بر تو سلام میفرستد و میگوید من دخترت فاطمه را در آسمانها به همسری علی بن ابیطالب درآوردم تو نیز در زمین او را به ازدواج علی درآور»
این کارشناس مسایل مذهبی گفت: درست است که این ازدواج آسمانی است و باید بشود، اما شخصیت فاطمه (س) خصوصاً، و احترام و آزادی زنان در انتخاب همسر عموماً، ایجاب میکند که پیامبر (ص) بدون مشورت با فاطمه (س) اقدام به این کار نکند. هنگامی که پیامبر (ص) فضائل امیر مؤمنان علی (ع) را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: میخواهم تو را به همسری بهترین خلق خدا در آورم، نظر تو چیست؟ فاطمه با شرم و حیا سر به زیر انداخت و سکوت کرد. پیامبر (ص) سربرداشت و این جمله تاریخی را که سندی است برای فقهاء در مورد ازدواج دختران باکره بیان فرمود: «اللّه اکبر! سکوتها اقرارها»: «خداوند بزرگ است، سکوت او دلیل بر اقرار او است». و در پی این ماجرا عقد ازدواج به وسیله پیامبر (ص) بسته شد.
صالحی در خصوص جهیزه حضرت زهرا (س) گفت: در تاریخ آمده است که 18 قلم جهیزیه، با پول زره مولا علی تهیه شد که قلمهای مهم آن چنین بود: یک عدد روسری بزرگ، یک قواره پارچه، یک تخت که با چوب و برگ خرما تهیه شده بود. چهار عدد بالش از پوست گوسفند که از گیاه خوشبوی «اذخر» پر شده بود. یک پرده پشمی. یک قطعه حصیر. یک عدد دستاس «آسیاب کوچک دستی». یک مشک چرمی. یک تشت مسی. یک ظرف بزرگ برای دوشیدن شیر. یک سبوی گلی سبزرنگ... و مانند اینها.
وی مراسم ازدواج مولا علی (ع) و فاطمه (س) را بسیار ساده عنوان کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) در مراسمی که برای تشکیل خانواده آنچنان برنامهای اجرا نمود که دشمنان را خشمگین و دوستان را سربلند و دور افتادگان را وادار به تفکر کرد. خلاف آنچه در میان مردم تجمل گرا معمول است که از ماهها قبل دست به کار این برنامهها میشوند پیامبر(ص) با خوشحالی فرمود: همین امشب یا فردا شب مراسم را برپا خواهم کرد و همانجا دستور فراهم ساختن مقدمات جشن بسیار سادهای که مملو از روحانیت و معنویت بود صادر فرمود. این جشن ملکوتی و مراسم مربوط به آن، آنقدر بی تکلف و ساده برگزار شد که شنیدنش در چنین زمانهای تعجبآور است.
انتهای پیام
نظرات