• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91071509695

گزارش ايسنا از تصميم عجيب اروپا براي تحريم گاز ايران

تحریم گاز جنگ تبلیغاتی است/ كشورهاي زيادي در نوبت خريد گاز ايران

تحریم گاز جنگ تبلیغاتی است/ كشورهاي زيادي در نوبت خريد گاز ايران

در حالي اتحاديه اروپا به عنوان بخشي از تدابير جديد براي افزايش فشار عليه ايران در موضوع هسته‌‌اي قصد دارد واردات گاز از ايران را ممنوع كند كه وزارت نفت كشور اين اقدام را يك جنگ تبليغاتي دانسته است؛ چراكه در حال حاضر ايران حتي يك مولكول گاز به اين اتحاديه صادر نمي‌كند.

در حالي اتحاديه اروپا به عنوان بخشي از تدابير جديد براي افزايش فشار عليه ايران در موضوع هسته‌‌اي قصد دارد واردات گاز از ايران را ممنوع كند كه وزارت نفت كشور اين اقدام را يك جنگ تبليغاتي دانسته است؛ چراكه در حال حاضر ايران حتي يك مولكول گاز به اين اتحاديه صادر نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ديپلمات‌هاي عضو اتحاديه اروپا تدوين بسته جديد تحريم‌هاعليه ايران را با هدف تصويب رسمي آن در نشست وزيران امور خارجه در تاريخ 15 اكتبر در لوكزامبورگ آغاز كرده‌اند.

بر اين اساس توافقي مقدماتي ميان دولتهاي عضو اتحاديه اروپا حاصل شده است كه واردات گاز از ايران را توسط اعضا اتحاديه ممنوع مي‌كند. همچنين در اين بسته تحريم‌هاي جديد ديگري در زمينه امور مالي و انرژي ديده شده است.

وزارت نفت: تحریم گاز ايران تنها جنگ تبلیغاتی است

سخنگوی وزارت نفت با اشاره به اين كه ایران در حال حاضر هیچ گازی به اتحادیه اروپا صادر نمی کند، تهدید جديد اين اتحاديه به تحریم واردات گاز از ايران توسط كشورهاي اروپايي را تنها یک جنگ تبلیغاتی خوانده است.

علیرضا نیکزاد رهبر درگفت‌وگو با خبرنگار انرژي ايسنا با اشاره به اين كه ايران در جايگاه دوم دارندگان گاز جهان قرار دارد تصریح کرد: ضرر تحریم گاز ایران بیشتر متوجه مردم کشورهای اتحاديه اروپاست؛ چرا که با محروم کردن خود از دسترسی به منابع سرشار گاز ایران، وابستگی خود به سایر منابع را افزایش می دهند که این موضوع قدرت چانه زنی آنها را کاهش می دهد.

سخنگوی وزارت نفت تهدید اتحادیه اروپا عليه صادرات گاز ايران را تنها یک مانور تبلیغاتی اعلام كرد و افزود: افزایش وابستگی کشورهای اتحادیه اروپا به منابع محدود گاز امنیت انرژی این قاره را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

تنها كشور اروپايي واردكننده گاز ايران خواهان افزايش صادرات است

به گزارش ايسنا، در حال حاضر ايران تنها به تركيه كه عضو اتحاديه اروپا هم نيست گاز صادر مي‌كند كه با توجه به اين كه تركيه براي كاهش وابستگي به گاز روسيه خواهان تنوع در منابع تامين گاز مورد نياز خود است، به احتمال زياد اين كشور تحريم گاز ايران را نخواهد پذيرفت.

بر همين اساس يكي از ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا اظهار كرده است كه اين خطر وجود دارد كه برنامه هاي اتحاديه براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران، تركيه را كه نقش مهمي در آرمان‌هاي كميسيون اروپايي براي متنوع ساختن منابع تامين گاز دارد، ناراحت كند.

يكي ديگر از منابع اروپايي به امكان ناديده گرفتن تحريم گازي اتحاديه اروپا عليه ايران توسط تركيه اشاره كرده و گفته دو امكان وجود دارد؛ امكان اول اين كه تركيه تحريم‌ گازي ايران را بپذيرد و ديگر اينكه در سكوت به واردات گاز از ايران ادامه دهد.

از سوي ديگر، افزايش صادرات گاز ايران به كشور تركيه است كه به دليل انفجار در خط لوله باكو-تفليس- جيحان و توقف صادارت گاز آذربايجان به اين كشور رخ داده است.

پيش از قطع صادرات گاز آذربايجان به تركيه، ايران روزانه 22 تا 23 ميليون مترمكعب گاز به تركيه صادر مي‌كرد كه در حال حاضر صادرات گاز ايران به اين كشور به 30 ميليون مترمكعب در روز افزايش يافته است و به گفته سخنگوي شركت ملي گاز ايران در صورتي كه كشور تركيه خواهان گاز بيشتري از ايران باشد، ايران محدوديتي براي صادرات گاز به اين كشور ندارد.

علاوه بر شرايط پيش آمده كه منجر به افزايش صادرات گاز ايران به تركيه شد، پيش از اين مسوولان اين كشور اعلام كرده بودند كه خواهان افزايش صادرات گاز ايران هستند و در اين زمينه نيز مذاكراتي با مسوولان ايراني داشته ‌اند.

كشورهاي زيادي در نوبت خريد گاز از ايران هستند

يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه ايران مشكلي براي فروش گاز خود به كشورهاي ديگر ندارد، اظهار كرد كه با توجه به نيازها و محدوديت‌هاي نمي‌تونيم به تمامي مشتريان ايران، گاز بدهيم. لذا به خيلي از كشورهاي متقاضي گاز ايران جواب منفي داده‌ايم.

سيد مهدي موسوي‌نژاد با بيان اين كه كشورهاي زياد ديگري در نوبت خريد گاز از ايران هستند گفت: وضعيت گاز با نفت بسيار متفاوت است و اگر آنها بخواهند گاز را به سرنوشت نفت دچار كنند كار احمقانه‌اي انجام داده‌اند؛ چراكه اين كار پايدار نيست.

براين اساس حتي با تحريم صادرات گاز ايران به اتحاديه اروپا مانند زماني كه واردات نفت ايران به كشورهاي عضو اين اتحاديه، تنها مقصد‌ صادارت گاز ايران تغيير خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۵ ۱۷:۳۷

"مرگ بر آمریکا و اروپای جنایتکار!"