• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91071509588
  • خبرنگار : 71132

تحريم گازي ايران، تقابل سياسي كوركورانه اروپا

تحريم گازي ايران، تقابل سياسي كوركورانه اروپا

يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصميم اخير اتحاديه اروپا براي تحريم گاز ايران را تقابل سياسي كوركورانه عنوان كرد و گفت كه ايران به راحتي مي‌تواند خريداران گاز را جايگزين كند.

يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصميم اخير اتحاديه اروپا براي تحريم گاز ايران را تقابل سياسي كوركورانه عنوان كرد و گفت كه ايران به راحتي مي‌تواند خريداران گاز را جايگزين كند.

جواد سعدون‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تحريم‌هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران، گفت: ميزان خريد نفت اروپا از ايران چيزي حدود 20 درصد بود كه قطعا تاثير بسزايي در وضعيت خريد نفت نداشت و ايران به راحتي با قدرت انتخابي كه داشت، آن را جايگزين كرد، اين اتفاق در مورد گاز هم خواهد افتاد.

وي افزود: ميزان خريد گاز توسط اتحاديه اروپا از ايران به مراتب از رقم خريد نفت پايين‌تر است و توقف خريد نفت از ايران نمي‌تواند چالشي براي بازار گاز ايران ايجاد كند اما از منظر روابط بين‌المللي، اروپا در واقع با تبعيت بي‌چون و چرا از آمريكا، شخصي حقوقي خود را بي‌اعتبار مي‌كند.

نماينده مردم آبادان در مجلس تاكيد كرد: ايران به عنوان يك كشور تاثيرگذار در منطقه با داشتن ذخاير گازي بسيار غني و جزء كشورهاي اول صادركننده گاز و همچنين از نظر منابع غني انرژي به ويژه منابع انرژي فسيلي فرصت بسيار مغتنمي براي كشورهاي پيشرفته و صنعتي است تا بتوانند با تعامل مثبت و عقلاني از توان اقتصادي و ظرفيت‌هاي بالاي انرژي جمهوري اسلامي استفاده كنند.

سعدون‌زاده اقدام اخير اتحاديه اروپا را تقابل كوركورانه سياسي دانست و افزود: اين تصميمات مبتني بر منطق اقتصادي و حقوقي نيست و بيشتر خريداران و مشتريان را متضرر مي‌كند تا توليدكننده را، چرا كه ايران كشوري سوق‌الجيشي و با اهميت بسيار بالا در منطقه و جهان است كه مشتريان انرژي متنوع و متعددي دارد و بر اساس منافع و حفظ كرامت‌ خود، مشتريانش را انتخاب مي‌كند.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس با ابيان اينكه كشورهايي كه خود را از فرصت استفاده از انرژي ايران محروم مي‌كنند، به منافع ملي خود لطمه مي‌زنند، يادآور شد: البته اين فشارها هميشه بوده اما شدت ضعف داشته چرا كه نظام سلطه احساس مي‌كند كه از نظر سياسي دچار چالش اساسي شده و لذا متوسل به حربه‌هاي اقتصادي شده است، اين بدترين منطق سياسي حاكم بر رفتار دولت‌ها و كشورهاست و ما آنها را نصيحت مي‌كنيم كه به جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور مستقل و داراي ثبات اراده سياسي و با منطق سياسي محكم و مبتني بر عزت، حكمت و تدبير نگاه كنند.

نماينده مردم آبادان در مجلس تصريح كرد: اگر اين كشورها معتقد باشند كه حقوق بين‌الملل يك حقوق برابر و يكسان است قطعا در رفتار نابخردانه و غيراصولي خود تجديدنظر خواهند كرد و دوباره دست همكاري را به طرف جمهوري اسلامي دراز مي‌كنند زيرا اين غرب است كه براي پيشرفت، رفاه اجتماعي و چرخاندن چرخ‌هاي صنعتي‌اش نياز به انرژي پايدار و مطمئن دارد كه اين انرژي در نظام باثبات جمهوري اسلامي تامين مي‌شود.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس در پايان گفت: در بحث استفاده از انرژي ايران در واقع نياز از آنهاست و ناز از ماست و متاسفانه آنها اين رابطه‌ي ناز و نياز را بد تعبير و تفسير كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha