• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91071006447
  • خبرنگار : 71191

ماسوله به گردشگر فرهنگي نياز دارد

ماسوله به گردشگر فرهنگي نياز دارد

يكي از اعضاي مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله گفت: در 10 سال گذشته، فقط 20 درصد گردشگران ورودي به اين روستاي تاريخي گردشگر فرهنگي بوده‌اند.

يكي از اعضاي مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله گفت: در 10 سال گذشته، فقط 20 درصد گردشگران ورودي به اين روستاي تاريخي گردشگر فرهنگي بوده‌اند.

همايون معراجي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: ماسوله تا يك مقطعي، گردشگر فرهنگي داشت. متأسفانه از مدتي به بعد تا كنون، 80 درصد گردشگران ورودي به اين روستا «گردشگران غيرفرهنگي» هستند كه همراه خود، منقل و سيخ مي‌آورند و در واقع، تنها سوغات و فايده‌اي كه براي ماسوله دارند آلودگي هوا، صدا و از بين بردن محيط زيست است.

وي شهر تاريخي ماسوله را داراي جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي فراوان دانست و گفت: ماسوله از نظر اقتصادي به گردشگري وابسته است. حضور گردشگر در اين روستا، حكم يك شمشير دولبه را دارد كه از يك طرف به اقتصاد جامعه‌ي بومي كمك مي‌كند و از سوي ديگر، باعث وارد شدن آسيب‌هاي زيادي، بخصوص در حوزه‌ي محيط زيست مي‌شود.

او با اشاره به ورود درصد بسيار كم گردشگران خارجي به ماسوله در طول سال‌هاي گذشته، اظهار كرد: اگر بحث تخريب‌ها را ناديده بگيريم حضور گردشگر در ماسوله به توسعه‌ي صنعت گردشگري كمك قابل توجهي مي‌كند، چون ورود گردشگر به اين منطقه‌ي تاريخي، به‌شكل فصلي است و فقط در شش‌ماه از سال گردشگر مي‌تواند به ماسوله وارد شود. اين موضوع به‌نوعي روند تخريب ماسوله را تندتر كرده است. در فصلي كه ايام پيك حضور گردشگر در اين روستاست، به‌دليل بي‌كار بودن اهالي بومي در شش‌ماه قبل از آن، مردم بومي معمولا همه‌ي توان خود را براي گرفتن بهره‌ي بيشتر از حضور گردشگران به كار مي‌گيرند، به همين دليل، استانداردها در حد قابل توجهي پايين مي‌آيد.

معراجي نبودن زيرساخت‌هاي صنعت و گردشگري را يكي از مهم‌ترين مشكلات در شهر تاريخي ماسوله دانست و ادامه داد: متأسفانه زيرساخت‌هاي لازم مانند جاده، اماكن عمومي و اقامتي و پاركينگ هنوز در ماسوله تعريف نشده است. نبودن اين زيرساخت‌ها به حدي است كه گاهي، بخصوص در ايام پيك سفر، حدود 50 درصد گردشگران به‌دليل نبود پاركينگ در ترافيك ماشين‌ها از ميانه‌ي راه برمي‌گردند. اين در حالي است كه با يك سياست‌گذاري مناسب مي‌توان از فرصت‌ها استفاده‌ي مناسب را كرد.

اين عضو مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازي مناسب بين اهالي بومي براي حضور گردشگران فرهنگي در ماسوله، افزود: بايد ارتباط صحيح و منطقي در اين حوزه با جامعه‌ي بومي ماسوله برقرار باشد تا با انجام كارهاي فرهنگي بيشتر، استانداردها براي ورود گردشگران كيفي‌تر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۱ ۰۹:۳۷

با عرض سلام.والا راست میگن آقای معراجی.دوستان واقعیت اینه که با توجه به حجم عظیم تحریمهای وضع شده واصرار دولت بر نادیده گرفتن فشار ناشی از این تحریمها براقتصاد کشور نمود این فشارها را در مسایل اقتصادی از جمله گردشگری جامعه هم میبینیم.اما نکته ی مهم عدم تمایل مسئولین امر به حل بحرانهای حیطه ی گردشگری می باشد.چرا که این بودجه ها میبایست صرف حل معضلات دیگر در ابعاد اقتصادی اجتماعی کشور گردد.مسولین استان گیلان هم فقط به فکر درامد زایی از مقاصد گردشگری هستند چون افکار آرامی دارند من باب اینکه مردم به هر حال نیاز به گردش و تفریح دارند پس اگر ما کاری نیز صورت ندهیم باز هم درآمد زایی امان را داریم...