• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91070402715
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

براساس تحقيقات؛

افرادی با گرایش‌های روانی، حس بویایی مختل و ضعیفی دارند

پژوهش دانشمندان مک کواری استرالیا نشان می‌دهد افرادی با گرایش‌های روانی، حس بویایی مختل و ضعیفی دارند.

پژوهش دانشمندان مک کواری استرالیا نشان می‌دهد افرادی با گرایش‌های روانی، حس بویایی مختل و ضعیفی دارند.

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، "اختلالات روانی" اصطلاحی گسترده است که اختلال شخصیتی مزمنی را با مشخصه‌هایی مانند سنگدلی، رفتارهای جامعه ستیز، دستکاری و جلب توجه در بر می‌گیرد که البته این ویژگی‌ها ممکن است در افراد سالم نیز مشاهده شود.

تحقیقات نشان داده است که افرادی با خصوصیت‌های روانی، عملکرد مختلی را در قسمت جلویی مغزشان از خود نشان می‌دهند. این منطقه به‌طور گسترده مسؤول عملکردهایی نظیر برنامه‌ریزی، کنترل تکانه (کنترل برای مقاومت در مقابل یک تکانه که برای خود یا دیگران خطرناک بوده و با احساس لذت پس از تحقق آن همراه است) و انجام فعالیت‌ها مطابق با هنجارهای اجتماعی است. علاوه بر این، اختلال در نواحی قسمت جلویی مغز با احساس مختل بویایی همراه است.

محققان به نام‌های دکتر "محمود" و دکتر "استیونسون"، 79 روانی غیر مجرم 19 تا 21 ساله را که مانند سایر افراد در جامعه زندگی می‌کردند به‌منظور مطالعه رابطه احتمالی بین حس ضعیف بویایی و گرایش‌های روانی مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدا محققان توانایی بویایی و میزان حساسیت سیستم بویایی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند. علاوه بر این شدت اختلالات روانی افراد نیز بر اساس مولفه‌هایی مانند بی‌رحمی و سنگدلی، دستکاری، سبک زندگی نامنظم و سرگردان و گرایش‌های جنایی اندازه‌گیری شد.

سپس محققان 16خودکار آغشته به بوهای متفاوت نظیر پرتقال، قهوه و چرم را برای تعیین میزان حساسیت آنها به بو استفاده کردند.

پژوهشگران متوجه شدند اشخاصی که بالاترین امتیاز را در آزمایشات تشخیص صفات روانی به دست آورده بودند در تشخیص و تمایز بین بوهای متفاوت دچار مشکل بودند.

این نتایج نشان می‌دهد مناطق مغزی که در کنترل فرآیندهای بویایی نقش دارد، در افرادی با گرایش‌های روانی، ناکارآمد عمل می‌کند.

نویسندگان این پژوهش چنین نتیجه گرفته‌اند که یافته‌‌های به دست آمده از این فرضیه پشتیبانی می‌کند که اختلال در قسمت جلویی مغز، می‌تواند خصیصه‌ای برای روانی‌های غیرمجرم در نظر گرفته شود.

این پژوهش در مجله "Chemo-sensory Perception" منتشر شده است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha