• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91070402304
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/كلام روز/

ازخودگذشتگي، برترين صفت عالي انساني

ازخودگذشتگي، برترين صفت عالي انساني

سوره حشر آيه 9:«... و آن‌ها را بر خود مقدم مي‌دارند هر چند خودشان بسيار نيازمند باشند».

سوره حشر آيه 9:«... و آن‌ها را بر خود مقدم مي‌دارند هر چند خودشان بسيار نيازمند باشند».

به گزارش سرويس دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ايثار كه به معناي از خود گذشتگي و ترجيح و برتري است، در اخلاق اسلامي به معناي گذشت از خود به نفع ديگران است و اين‌كه درباره چيزهايي كه خود به آن نيازمنديم، ديگران را بر خود ترجيح دهيم.

اگر بخشي از مال خود را به ديگران بدهيم و براي خود هم نگه داريم،‌ «انفاق» كرده‌ايم، ولي «ايثار» اين است كه مال خود را به ديگري ببخشيم، ‌در حالي كه خود به آن نياز داريم.

در ادامه به بخشي از آيات قرآني و روايات در اين زمينه مي‌پردازيم:

امام علي (ع) فرموده‌اند: ايثار،‌ برترين صفت عالي انساني است.

سوره صافات آيه 111 ـ 109: سلام بر ابراهيم، اينگونه نيكوكاران را پاداش مي‌دهيم، او از بندگان با ايمان ماست.

خداوند با بيان اين آيات، حضرت ابراهيم (ع) را مي‌ستايد كه از خدايان و بت‌هاي مشركان بيزاري جسته، ‌ترسي به خود راه نداد و جان بر كف، بت‌ها را در هم شكست و جان خود را در راه خدا به معناي كلمه، ‌ايثار كرد.

امام صادق (ع): فاطمه (س) مقداري جو در خانه داشت و از آن كاچي تهيه كرد. چون آماده شد و آن را در برابر خود نهادند (تا تناول كنند) بينوايي از راه رسيد و گفت: خداوند شما را رحمت كند. پس،‌ علي(ع) برخاست و يك سوم غذا را به او داد. مدتي نگذشت كه يتيمي آمد و گفت: خدايتان رحمت كند. پس علي (ع) برخاست و يك سوم ديگر را به او داد. سپس اسيري از راه رسيد و گفت: رحمت خدا بر شما باد. علي (ع) يك سوم باقي‌مانده را نيز به او داد و خود هيچ از آن نچشيدند.

امام علي (ع): ايثار برترين عبادت و بزرگترين سروري است.

سوره بقره آيه 207: بعضي از مردم با ايمان و فداكار، (همچون امام علي (ع) در ليلة‌المبيت به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر (ص) جان خود را به خاطر خشنودي خدا مي‌فروشند ‌و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.

امام علي (ع): برترين بخشندگي ايثار است.

حكايت

در روز عاشورا حضرت ابوالفضل (ع) پس از آنكه در طول سه شبانه روز كه آب را براي امام حسين (ع) و اصحابش،‌ ممنوع كرده بودند، يكي دو بار،‌ از جمله شب عاشورا آب تهيه نمود، در حالي كه چهار هزار نفر از سپاهيان دشمن دور آب را محاصره كرده بودند مجددا براي آوردن آب اعلام آمادگي كرد و پس از رسيدن به رودخانه فرات بخاطر تشنگي امام حسين (ع) و يارانش از آب ننوشيد و در مسير انتقال مشك آب به خيمه‌ها، به شهادت رسيدند و جان خود را در مسير حضرت حق، ايثار كردند.

امام علي (ع): ايثار نيكوترين نيكوكاري و بالاترين مرتبه ايمان است.

حكايت

از حذيفه عدوي چنين نقل شده است: روز جنگ يرموك با خود آبي برداشتم تا پسرعمويم را كه در بيابان تشنه افتاده بود، ‌سيراب سازم. هنگامي كه به او رسيدم وي با وجود تشنگي شديد ناشي از نبرد و خونريزي زياد و حالت احتضار به جاي نوشيدن آب، اشاره كرد كه آب را براي مجروح ديگري ببرم. خواستم به او آب بدهم ناله ديگري برآمد و او نيز اشاره به مجروح سوم كرد. چون نزد سومين مجروح رسيدم، جان داده بود،‌ به سوي دومين مجروح برگشتم اما ديدم او نيز جان سپرده است. به سوي پسرعمويم بازگشتم اما ديدم او هم از دنيا رفته است، گفتم سبحان الله از اين ايثار.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha