10 تهيهكننده و كارگردان در يك نشست مشترك در اعتراض به سياستهاي حوزه هنري مبني بر عدم اكران فيلمهايشان، نقطهنظراتشان را مطرح كردند.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نشست ـ اول مهر ماه ـ با حضور سيدغلامرضا موسوي و فريدون جيراني تهيهكننده و كارگردان فيلم «من مادر هستم»، مرتضي و مصطفي شايسته تهيهكننده و كارگردان «من همسرش هستم»، عبدالرضا كاهاني تهيهكننده و كارگردان «بيخود و بيجهت» ، علي سرتيپي و مهدي كرمپور تهيهكننده و كارگردان «پل چوبي»، ماني حقيقي تهيه كننده و كارگردان «پذيرايي ساده» و سيد جمال ساداتيان و پيمان معادي تهيهكننده و كارگردان «برف روي كاجها» برگزار شد.
موسوي: اين نشست غيرسياسي و كاملا صنفي است
در ابتداي اين نشست، سيد غلامرضا موسوي با اشاره به نشست برگزار شده آن را غيرسياسي و كاملا صنفي دانست و گفت: ما زماني اقداماتمان را آغاز كرديم كه بين وزارت ارشاد و حوزه هنري صلح كامل برقرار بود تا متهم به طرفداري يكي از اين دو نشويم.
سپس سيدجمال ساداتيان تهيهكننده «برف روي كاجها» با بيان اينكه بحثاش بيشتر سينماي اجتماعي است ادامه داد: فيلم ما در جشنواره به نمايش درآمد و با مردم ارتباط برقرار كرد اما اينكه برخي جريانات فراقانوني پيدا شوند و خود را عقل كل بدانند درست نيست.
وي تصريح كرد: حوزه هنري دو وظيفه دارد؛ يكي فيلمسازي و ديگري سينماداري. سينماهايي كه در اختيار آن ها است در واقع به عموم مردم تعلق دارد و رفتار حوزه هنري با فيلمهايي كه مكانيزم پروانه وزارت ارشاد را طي كردهاند، دور از انصاف است.
ساداتيان به وجود آمدن اين بحثها را شبيه به فضاي فئوداليسم اروپا در 70 سال پيش خواند و گفت: اين راه را آنها اصلاح كردند و متاسفانه ما با 70 سال فاصله وارد آن راه ميشويم.
تهيهكننده «برف روي كاجها» با بيان اينكه همه اين دعواها تنها براي اكران يك فيلم به وجود آمد اظهار كرد: جشنواره نشان داد اين فيلمهايي كه امروز مورد اعتراض حوزه هنري هستند چه جايگاهي در ميان مخاطبانشان ميتوانند داشته باشند و حتما رونق خوبي هم به سالنهاي سينما خواهند داد.
مهديكرمپور: اين نشست صنفيترين اتفاق چند سال گذشته است
مهدي كرمپور كارگردان «پل چوبي» نيز حضور اين تعداد افراد را در اين جلسه، صنفيترين اتفاق چند سال گذشته برشمرد و گفت: همه براي حمايت هم در اينجا حضور داريم، متاسفانه حوزه هنري سعي ميكند با آدرس اشتباه دادن اين جريان را منكوب كند و با كمر به قتل سينما بستن، بايد ديد چه كساني سود ميبرند؟!
وي افزود: بودجه زيادي در اختيار سازمان تبليغات اسلامي است و فكر ميكنم اين سازمان براي سينما كاري نكند بهتر است و بودجهاش را در جاهاي ديگر صرف كند تا شايد حداقل براي سينما چيزي باقي بماند.
جيراني: ما به جايي وابستگي نداريم
در ادامه فريدون جيراني كارگردان «من مادر هستم» با اظهار تاسف از به وجود آمدن اين اعتراضها به حوزه هنري گفت: در شرايطي كه حوزه هنري با چند كارگردان خوب مانند همايون اسعديان، هنرمند و مازيار ميري در حال كار كردن است و در چند ماه گذشته با تهيهكنندگاني كه عضو خانه سينما بودند، همدلي داشته است بنابراين اين كه ما اينجا هستيم و اعتراض ميكنيم تاسفآور است و همه اين مشكلات از سينمايي به نام سينما «آزادي» شروع شد.
وي افزود: اين دعواها دامنگير ما شده در حاليكه كارگردانهايي كه پشت اين ميز هستند به جايي وابستگي ندارند و از بخش خصوصي سرمايهشان را فراهم كردهاند. اين عده كه اينجا نشستهاند، بسيار خوشحال ميشدند تا درعيد نوروز «بوسيدن روي ماه» اكران ميشد اما دعواهاي شوراي صنفي نمايش بر سر ما خراب شد و چوب آن را داريم ميخوريم.
انتقادهاي كاهاني از رفتارهاي دوگانه در حوزه هنري
اما عبدالرضا كاهاني مشكلات موجود را متوجه مديران سينمايي دانست و گفت: به نوبه خودم به جايي اجازه نميدهم از اين جريان سوء استفاده كند و معتقدم همه مانند هم هستند و مديريت بلد نيستند و از كاري كه انجام ميدهند اطلاعات ندارند.
وي افزود: من در اين شرايط با همان پروانه وزارت ارشاد هم مشكل دارم، چه برسد به حوزه هنري كه بخواهد دخالت كند. ما متهم هستيم فيلمهايمان ضد خانواده و اخلاق است، اما ميتوانم ثابت كنم رفتار مديران حوزه هنري و ارشاد بسيار غيراخلاقيتر است.
كارگردان «بيخود و بيجهت» ادامه داد: همين كه اينجا جمع شدهايم نشان ميدهد خانواده داريم. چرا فكر ميكنند اين چيزها را نميفهميم؟! فقط دوست داريم واقعي حرف بزنيم.
وي با انتقاد از رفتارهاي دوگانهاي كه در حوزه هنري صورت ميگيرد، گفت: به طور مثال رفتاري كه علمالهدي در داخل حوزه هنري و خارج از حوزه انجام ميدهد با هم متفاوت است. آيا اين غيراخلاقي است يا كار ما؟ متاسفانه جاي متهم و شاكي عوض شده است.
كاهاني افزود: حتي الان حوزه هنري به من بگويد فيلمم در سينماهايش اكران شود قبول نميكنم. الان حالت درويشي را دارم كه به فقري كه دارد عادت كرده است و اگر فيلمم اكران شود دوست دارم در همان سينماهاي محدود باشد. اما مساله به جايي رسيده كه ديگر مشكل ما نيست و مساله سينماست و بايد خوب و بد از هم جدا شوند.
شايسته و گلايه از پروسه پروانه ساخت
مرتضي شايسته تهيهكننده «من همسرش هستم» در ادامه پروسه گرفتن پروانه ساخت از وزارت ارشاد را بسيار مشكل دانست و گفت: چهار ماه طول ميكشد و در نهايت اصلاحات زيادي هم به فيلم وارد ميشود و اينكه فيلمي با اين وضعيت جاي ديگري هم مورد بازبيني قرار بگيرد كار سختتر ميشود.
وي با اشاره به صحبتهاي اخير معاون هنري حوزه هنري در برنامهي «هفت» اظهار كرد: ايشان گفتند كه با سازندگان اين فيلمها صحبت كردهايم و ما از ايشان تشكر هم كرديم اما اصلا چنين اتفاقي نيفتاده است.
تهيهكننده «من همسرش هستم» ادامه داد: چرا آقاي حسيني (وزير ارشاد) بايد با حوزه هنري توافقنامه امضا كند؟ يعني شما (وزارت ارشاد) با سينمادار بايد توافقنامه امضا كنيد؟ من خواهش ميكنم آقاي شمقدري اين توافقنامه را منتشر كنند.
مصطفي شايسته هم وضعيت به وجود آمده را بسيار زشت و غيرقابل تامل عنوان كرد و گفت: بعد از سير قانوني گرفتن پروانه نمايش آقايان دوباره اصلاحيه و مميزي ميدهند و با افتخار هم در تلويزيون اعلام ميكنند.
وي افزود: ما شش كارگردان و شش تهيهكننده هستيم كه براي اين مناسبات ساخته نشدهايم و به جاي اينكه الان درباره فيلمهايمان صحبت كنيم از كار اصليمان كه ساخت فيلم است دور شديم و ما را به بيانيه دادن و جواب دادن وادار كردند.
شايسته تصريح كرد: اگر فكر ميكردم يك روز كار سينمايي، شُبههاي غير از كار هنري ايجاد كند، وارد آن نميشدم. دوستان در پي زدن جريان ديگري هستند كه به ما ربطي ندارد و تا به هدف سياسيشان هم نرسند دست بر نخواهند داشت.
كارگردان «من همسرش هستم» اظهار كرد: حوزه هنري 70 ـ 80 سينما دارد ولي ما تنها سينما «آزادي» را ميخواهيم؛ جايي كه نه سازندهاش بودهاند و نه اداره كنندهاش!
ماني حقيقي: كدام قانون گفته فيلم نااميدكننده نسازم؟!
ماني حقيقي ادعاي حوزه هنري را مبني بر اينكه بر اساس يك كار ارزشي اين كار را انجام ميدهد كاملا نادرست دانست و گفت: آقاي حمزهزاده شب گذشته مطرح كرد كه جلسهاي با فيلمسازان معترض داشتند و در نهايت از ايشان تشكر هم شده است كه اين موضوع به من برميگردد. من با ايشان جلسهاي داشتم و به لحاظ ادب خانوادگيام اس ام اس تشكري هم بعد جلسه به ايشان دادم، بعد از جلسه فضا را بسيار بدتر از آنچه كه فكر ميكردم ديدم.
اين كارگردان اتفاق به وجود آمده را بزرگترين آبروريزي در سالهاي اخير عنوان كرد و ادامه داد: گروهي فكر ميكنند اخلاق را بهتر از ما ميفهمند و معلوم نيست خودشان از كجا آمدهاند كه بدون توضيح درست و مشخصي، شش فيلم را قلع و قمع ميكنند و وقتي قانون و جايگاه فيلمسازان را ناديده ميگيرند خودشان راسا تصميم ميگيرند، كارشان را هم ارزشي جلوه ميكنند.
كارگردان و تهيهكننده « پذيرايي ساده» با اعتقاد بر غير اخلاقي بودن اين روش حوزه هنري تصريح كرد: دوستان بر خلاف ادعايشان مميزي دادهاند و گفتند اگر فلان سكانس حذف شود، مشكل حل خواهد شد. به من ميگويند فيلم من اميدواركننده نيست و به خاطر همين در اين ليست آمده است . سوال من اين است كدام قانون چنين چيزي را به من گفته است كه فيلم نااميد كننده نسازم؟ و مانع از ساخت چنين فيلمي شده است؟!
سرتيپي: مساله اصلي سياسي كردن سينماست
به گزارش ايسنا، علي سرتيپي در ادامه با بيان اينكه اين اختلاف سليقه نبايد سدي در برابر سينماي كشور شود، گفت: اصليترين مساله سياسيكردن سينما است و تمام هم و غم حوزه هنري اين است كه سينما را سياسي كند و ما چوب سياستبازي را ميخوريم.
وي افزود: يك تعداد فيلم خوب قرباني سياستبازيهاي موجود ميشوند. با من تهيهكننده هم حتي حرف نميزنند كه بگويند كجاي فيلم بياخلاقي است و فضاي گفتوگويي فراهم نميكنند.
تهيهكننده «پل چوبي» با بيان اين كه در كميته سه نفرهاي كه فيلمها را براي نمايش در حوزه هنري بازبيني ميكند، راي يك نفر بر بقيه غالب است، گفت: فيلمهاي ما مهم نيستند، بلكه مهم راه انداختن يك جريان است. معتقدم فيلمهايي كه ساختيم بسيار خوب است و پاي تكتك سكانسهايش هستيم. در واقع آثاري هستند كه جامعه را نقد ميكنند بنابراين ظلم است كه تنها به قاضي ميروند و درباره اين آثار حكم صادر ميكنند.
پيمان معادي: حوزه هنري با مردم طرف است
پيمان معادي ديگر كارگردان حاضر در اين جمع هم اتفاقات اخير را يك بازي خواند و گفت: يك سري فيلم هم فداي اين بازي ميشوند. فيلم خود من از 22 بهمن به مردم تعلق پيدا كرد و بيشترين آراي تماشاگران را در جشنواره فيلم فجر به دست آورد و در حال حاضر حوزه هنري با مردم طرف است. فيلمهاي ديگر دوستانم هم آبروي جشنواره فجر در دور گذشته بودند.
كارگردان «برف روي كاجها» تصريح كرد: اي كاش اين فيلم به خودم تعلق داشت و ميگفتم حوزه هنري خيلي هم دلش بخواهد فيلم من را اكران كند. من معتقدم از تك تك مديران حوزه اخلاقيتريم و ناموس برايمان مهم است و اين مسايلي را كه مطرح كردهاند، به حساب شيطنت و نداشتن شناختشان از سينما ميگذارم.
وي ادامه داد: وقتي چهار سال براي نگارش يك فيلم خانوادگي وقت ميگذارم، يعني اينكه خانواده دارم. فيلمهايي را كه حوزه هنري دوست دارد اكران كند، يك هفتهاي ميتوانم بنويسم و نوشتن آنها كاري ندارد.
معادي با بيان اينكه به خاطر لجبازي عدهاي، فيلمها در حال آسيب ديدن هستند، گفت: با اين اتفاق سنگ روي سنگ بند نميشود و اين رفتار به نفع مملكت نيست.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، سيد غلامرضا موسوي با خطاب قرار دادن محمدباقر قاليباف ـ شهردار تهران - اظهار كرد: ايشان بايد به وضعيت سينما «آزادي» رسيدگي كند و اين موضوعي كه به وجود آمده اتفاق خوبي نيست. خواهش ميكنم شرايط سينما «آزادي» را مانند پرديس «ملت» از حوزه هنري جدا كنيد تا از اين سينما به عنوان يك اهرم فشار استفاده نشود.
وي افزود: اين شش فيلم با سرمايه بخش خصوصي ساخته شده و سينماي اجتماعي را ترويج ميدهد و اگر ميخواستيد شوكي وارد كنيد، وارد كرديد و بيش از اين به صلاح نيست.
تهيهكننده فيلم « من مادر هستم» خطاب به خبرنگاران حاضر در اين جلسه گفت: براي اينكه سينماي اجتماعي و بخش خصوصي را نجات دهيم به كمك شما و تماشاگران احتياج داريم و اميدواريم با كمك شما اين روند به نتيجه برسد.
هوشنگ گلمكاني سردبير ماهنامه «فيلم» هم كه در ميان حاضران بود به درخواست سيد غلامرضا موسوي جملاتي را مطرح كرد و گفت: اين مساله كل سينماي ايران است و ممكن است پس فردا افراد ديگري دچار اين مشكل شوند و كمكم به جايي برسيم كه بگويند اصلا نيازي به سينما نيست و بعضي از كشورها سينما ندارند و ما هم نداشته باشيم.
وي تاكيد كرد: اين سرنوشت نصيب همه فيلمسازان بخش خصوصي خواهد شد.
موسوي: اين روند ادامه پيدا خواهد كرد حتي اگر اكران شش فيلم تمام شود
در ادامه پرسشهاي خبرنگاران مطرح شد و موسوي درباره جلسهاي كه در اين خصوص با محمدمهدي عسگرپور داشتند گفت: از ايشان و همكارانمان خواستيم به لحاظ ديداري كه با مومني داشتيم ما را كمك كنند و بعد از اطلاعيه اول اين جلسه برگزار شد و در نهايت به ما پيغام داده شد كه مسائل در حال حل شدن است اما بعد از چند روز ديديم جريان ادامه دارد و تصميم گرفتيم اين نشست را برگزار كنيم. قطعا اين جريان ادامه پيدا خواهد كرد حتي اگر اكران شش فيلم تمام شود.
وي افزود: در حال حاضر ديگر مساله اين شش فيلم نيست بلكه ميخواهند ريشه سينماي اجتماعي را بزنند.
موسوي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره مشكلاتي كه كميسيون فرهنگي مجلس به موازات حوزه هنري براي سينماگران به وجود آورده اظهار كرد: به نظر من اگر كميسيون فرهنگي ميخواهد مشكلي را حل كند، مشكل فيلم «لاله» را حل كند. آنها تمام انرژيشان را گذاشتهاند تا جلو ساخت اين فيلم را بگيرند اما نتوانستهاند.
در ادامه ساداتيان اظهار كرد: طي 20 روز گذشته جايزه اروپايي به من تعلق گرفته اما من از گرفتنش انصراف دادم، از فكر اينكه بعد از آن چه انگي به من زده ميشود. چرا فضاي فرهنگي به اين سمت رفته كه از چنين چيزهايي واهمه داشته باشيم؟!
وي افزود: قبل از پيش آمدن اين جريان حوزه هنري براي اكران فيلمهاي ما و ديگران رقابت ميكرد و حتي بعد از اكران فيلم «برف روي كاجها» در جشنوارهي فيلم فجر سينما «آزادي» فيلم را براي اكران انتخاب كرد.
ماني حقيقي هم اظهار كرد: حوزه هنري ميتواند فيلمهاي ما را اكران نكند اما اينكه بگويند فيلم ما ضدارزشي است، اين تهمت به سازندگان اين فيلمها است و ما هم از آنها ميتوانيم بپرسيم كه شما كه هستيد و مشروعيت شما از كجا آمده است؟
جيراني در پاسخ به سوالي با بيان اينكه دعواهاي سياسي وارد سينما شده است اظهار كرد: متاسفانه در داخل سينما دوستان ما تكهتكه شدهاند و همين باعث به وجود آمدن مشكلات بيشتري شده است. و گروههاي افراطي هم با روي كار آمدن تيم سينمايي انتظاراتشان برآورده نشد، دعواهاي وزارت ارشاد و خانه سينما، سينما را تكهتكه كرد و اين دعواي خانگي ريشه بسياري از چيزها شد.
وي افزود: به نظر من تنها راه به وجود آمدن اين اتحاد تنها در خانه سينما خواهد بود وگرنه مشكلات حل نخواهد شد.
مرتضي شايسته هم درباره اينكه چرا بعد از به وجود آمدن مشكلات براي دو فيلم «گشت ارشاد» و «خصوصي» اين اعتراضات مطرح نشد، گفت: سرگذشت آن دو فيلم نمونهاي بود تا دوستان ببينند اين جريان ادامه پيدا ميكند يا نه و شايد درست بود در همان زمان اعتراض ميكرديم. چرا كه به جاي شش فيلم الان براي 12 فيلم معترض بوديم.
وي افزود: اما حركت اخيري كه از سوي آقاي سيد غلامرضا موسوي اعلام شد، حركتي شد تا براي آيندگان بماند.
موسوي هم پاسخ داد: ما بعد از مشكلاتي كه در ابتداي سال براي آن دو فيلم به وجود آمد، اميدوار بوديم با تعامل و گفتوگو اين مشكلات حل شود كه نشد.
ماني حقيقي در ادامه در پاسخ به سوالي كه محرك اصلي اين اتفاقات در حوزه هنري و شخص اصلي كه مانع اكران اين فيلمها ميشود چه كسي است؟ اظهار كرد: من به دنبال جلسهاي با كسي كه اصل اين ماجرا است بودم و آقاي علمالهدي برپايي جلسهاي را با آقاي حمزهزاده ترتيب دادند و فكر ميكنم ايشان نفر اصلي هستند.
پيمان معادي هم در پاسخ به سوالي درباره اينكه با اين روند به فيلمسازي ادامه خواهد داد، گفت: تمام دغدغهام اين است كه فيلم بعديام را بسازم و امروز هم درخواست پروانه ساخت دادم. دغدغه اصلي ما ديده شدن فيلممان است و فرق نميكند كجا ديده شود اما قرار نيست انگيزههاي ما كمرنگ شود و هنوز انگيزههاي زيادي براي ارتباط با مردم داريم.
در اين نشست كه در «بشرا فيلم» دفتر جمال ساداتيان برگزار شد، تعداد زيادي از خبرنگاران حضور داشتند.
انتهاي پيام
نظرات