• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91061810402
  • خبرنگار : 71091

در آستانه‌ي روز سينما

فرهاد توحيدي: ساختار معيوب سينما از متخصصانش بهره نمي‌برد

فرهاد توحيدي: ساختار معيوب سينما از متخصصانش بهره نمي‌برد

فرهاد توحيدي وضعيت فيلم‌نامه‌نويسي در سينماي ايران را نامناسب ارزيابي مي‌كند و اميدوار است با به نتيجه رسيدن آيين‌نامه امنيت شغلي اين وضعيت بهبود پيدا كند.

فرهاد توحيدي وضعيت فيلم‌نامه‌نويسي در سينماي ايران را نامناسب ارزيابي مي‌كند و اميدوار است با به نتيجه رسيدن آيين‌نامه امنيت شغلي اين وضعيت بهبود پيدا كند.

اين فيلم‌نامه‌نويس عضو شوراي مركزي كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران در آستانه‌ي روز ملي سينما در گفت‌‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با يادآوري بحث امنيت شغلي توضيح داد: طبق نظرسنجي كه براي تعيين اولويت‌هاي اصناف در سال 88 از 29صنف خانه سينما داشتيم اغلب اصناف بحث امنيت شغلي را با يك فاصله معنادار از مسكن مطرح كردند و پيرو همين نظرسنجي اصناف، هيات مديره يازدهم عمده فعاليت‌هايش را بر تامين امنيت شغلي گذاشت.

وي تصريح كرد: مطابق برنامه پنج ساله چهارم، دولت بايد لايحه امنيت شغلي را به مجلس تقديم مي‌كرد در همين راستا ما هم يك پيش نويس براي اين لايحه به مسوولان سينمايي تقديم كرديم واميدوار بوديم براساس اين پيش‌نويس، بحث‌هاي تازه‌اي گسترش پيدا كند اما اين اتفاق به هر دليلي نيفتاد.

توحيدي با بيان اينكه در سطح كلان پيگير تاسيس صندوق بيمه بيكاري بوده‌اند در عين حال گفت: اما كاري كه ما مي‌توانستيم انجام دهيم، تدوين آيين‌نامه امنيت و حراست شغلي بود كه براساس آن اصنافي كه پيمان نامه را امضا مي‌كردند بايد از اعضاء صنوف در فيلم‌هايشان استفاده مي‌كردند، مثلا اگر تهيه‌كننده‌اي قرار است فيلمي را توليد كند بايد از فيلم بردار، تدوين‌گر و فيلم‌نامه‌نويس عضو صنف استفاده كنند. البته آيين‌نامه‌اي كه ما تهيه كرديم پيش از آن صنوفي چون تدوين‌گردان، كارگردان‌ها چنين پيمان‌نامه‌اي را بين خودشان امضاء كرده بودند.

وي در ادامه همچنين خاطرنشان كرد: اواخر سال 89، شوراي عالي تهيه‌كنندگان موافقت كرد كه اين اتفاق بيفتد و اين نقطه عطفي بود كه اگر به خوبي پيش مي‌رفت امنيت واقعي شغلي به وجود مي‌آمد به هر حال بحث امنيت شغلي بخشي عمده‌اي از آن وابسته به خود اهالي سينما است.

توحيدي توضيح داد: طبق آن پيمان‌نامه وقتي تهيه‌كننده‌اي پروانه ساخت مي‌گرفت براي بستن قرارداد با عواملش، بايد متن قرارداد را از خانه سينما دريافت مي‌كرد و با عوامل با ذكر شماره نظام صنفي خود قرارداد مي‌بست. در همين راستا در مقطع هيات مديره يازدهم، بيش از چهار هزار نفر از اصناف سينمايي، شماره نظام صنفي گرفتند و كارت‌هاي نظام صنفي آنها هم صادر شد.

وي تصريح كرد: در اين شرايط وقتي قراردادي منعقد مي‌شد در مركز بانك اطلاعاتي كه در خانه سينما وجود داشت مشخص مي‌كرد هر كسي در كدام پروژه فعال است و اين كارت‌هاي نظام صنفي مي‌توانست تسهيلاتي كه به هر يك از اعضاء تعلق مي‌‌گرفت را مشخص كند.

وي ادامه داد: سامانه‌‌ي طراحي شده از چهار هزار نفر از صنوف سينمايي را در ديداري كه آقاي شمقدري در دي ماه 89 در خانه سينما با هيات مديره داشتند به ايشان تقديم كرديم اما هيچ‌گونه اقدام عملياتي از سوي وزارت ارشاد انجام نشد.

عضو شوراي مركز كانون فيلم‌‌نامه‌نويسان همچنين از تبصره‌ي موجود در آن پيمان‌نامه امنيت شغلي نام برد و گفت: البته آن پيمان‌نامه تبصره‌اي داشت كه تهيه‌كنندگان از نيروهاي خارج صنف مي‌توانستند استفاده كنند اما به شرطي كه درصدي از دستمزدشان را به صندوق بيمه بيكاري بدهند، بدين شكل ساختار امنيت شغلي شكل مي‌گرفت و طبيعتا صندوق بيمه بيكاري براي دوره‌اي كه اعضاء بيكار مي‌شدند، مي‌توانست مورد بهره‌برداري قرار بگيرد.

فرهاد توحيدي در بخش ديگري از اين گفت‌‌وگو با اشاره به وضعيت فيلم‌‌نامه‌نويس در سينماي ايران به ايسنا گفت: فيلم‌نامه‌نويسان جزو محروم‌ترين هنرمندان شاغل در سينما هستند كه بحث امنيت شغلي براي آنها خيلي مهم است. همان طور كه شاهديم به طور تقريبي در طول سال در سينماي ايران 15 تا 20 درصد فيلم نامه‌نويسان حرفه‌اي فعال هستند و بقيه فيلم‌نامه‌ها توسط فيلم‌نويس ـ كارگردان يا فيلم‌نامه‌نويساني كه يك‌بار كار مي‌كنند، شكل مي‌گيرد. البته از بين آن 15 تا 20 درصد به نظرم پنج تا هفت درصد از اعضاء كانون فيلم‌نامه‌نويسان هستند و به اين ترتيب 95 درصد از فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران در چرخه‌ي توليد سينماي ايران قرار نمي‌گيرند يا به ندرت قرار مي‌گيرند و عملا جذب تلويزيون و كارهاي سفارشي مي‌شوند.

وي دليل اصلي اين اتفاق را ساختار معيوب سينماي ايران دانست كه نمي‌تواند از متخصصانش استفاده كند.

توحيدي با اشاره به برخي فعاليت‌هايي انجام شده در كانون فيلم‌نامه‌نويسان در سال‌هاي گذشته به ايسنا گفت: ما در زمينه ايجاد شغل وظيفه‌اي نداشتيم اما در چند دوره‌اي كه من به عنوان رييس كانون فيلم نامه‌نويسان مشغول بودم با بنياد سينماي فارابي قراردادي منعقد كرديم كه طي آن قرارداد مثلا در اولين مورد، پنج فيلم‌نامه توسط اعضاء كانون فيلم نامه نويسان نوشته شد و اولين فيلم نامه‌اي كه نوشته شد «تقاطع» توسط فريد مصطفوي بود كه آقاي ابوالحسن داودي ساخت. در دوره‌ي بعدي مديريت فارابي كه آقاي رضا داد مسوول بودند اين قرارداد با 50 فيلم نامه تمديد شد اما از دوره‌ي آقاي شاه حسيني تا الان هيچ قراردادي بسته نشد و وضعيت فيلم‌نامه‌نويسي به جاي فراز به نشيب رسيده است.

وي تاكيد كرد: تا زماني كه نظام حراست شغلي مستقر نشود ما مجبوريم از راه‌هاي بينا بيني استفاده كنيم كه البته اين راه‌‌ها هم چند وقتي است كه كارساز نيست.

فرهاد توحيدي با اشاره به شرايط فيلم‌نامه‌نويسان در دو سه سال اخير گفت: ما در دو و سه سال اخير وضعيت اسفناكي داشتيم از جمله سپردن پروانه ساخت به اتحاديه تهيه كنندگان غيرصنفي كه خيلي از فيلم‌نامه‌ها را دچار مميزي كردند و يا رد كردند. از آن طرف هم با كارگردان‌ها، تهيه‌كنندگان تازه‌اي كه هيچ رزومه‌اي از آنها نداشتيم مواجه بوديم كه طبعا مشخص نبود فيلم‌نامه‌هايشان را هم چه كساني نوشته‌اند!

وي ادامه داد: اگر جستجو كنيم در يك سال گذشته به چه كساني پروانه ساخت دادند؟! متوجه مي‌شويم كه انگار علاقه‌اي وجود دارد كه با انباشته كردن نيروهاي غير متخصص و وابسته، سينماي ايران از درون تسخير شود.

فرهاد توحيدي در پايان درباره‌ي انتخابات پيش‌روي كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران به ايسنا گفت: با توجه به پايان فرصت دو ساله‌ي شوراي مركزي كانون فيلم‌نامه‌نويسان، انتخابات روز 21 شهريور ماه برگزار خواهد شد و دستور جلسه انتخاب شوراي مركزي جديد كانون فيلم نامه‌نويسان خواهد بود.

وي در عين حال گفت: البته مطابق توصيه وكيل خانه سينما با توجه به وضعيت فعلي اين تشكل، تصيم‌گيري درباره‌ي انتخابات مجمع عمومي‌ها اصناف به خود انجمن‌ها و صنوف برمي‌گردد كه اگر علاقه‌مند باشند برگزار كنند و اگر هم علاقه‌اي ندارند برگزار نكنند. البته ما تشويق مي‌كنيم كه مجمع عمومي‌ها برگزار شود اما در صورتي كه به هر دليل اصناف تشخيص بدهند مجمع را برگزار نكنند مشكلي وجود ندارد چون خانه سينما در حالت تعليق است و تا دوباره ما از طريق ديوان عدالت اداري پيگيري كنيم، اصناف مي‌توانند در همين وضعيت باقي بمانند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۱۲ ۱۶:۱۹

آقای توحیدی! شما که از امنیت شغلی دم می‌زنید، چرا مطالبات کسانی را که برای شما کار کرده‌اند، نمی‌پردازید، فراموش کرده‌اید؟