• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91061307188
  • خبرنگار : 71408

«اميدوارم «ملكه» فرصت مناسبي براي اكران پيدا كند»

باشه‌‌آهنگر: فيلمي نداريم كه در اسكار پيش رو موفق شود

باشه‌‌آهنگر: فيلمي نداريم كه در اسكار پيش رو موفق شود

محمدعلي باشه‌آهنگر اظهار اميدواري كرد: فيلم سينمايي «ملكه» بتواند در غياب تهيه‌كننده‌اش به خوبي اكران شود.

محمدعلي باشه‌آهنگر اظهار اميدواري كرد: فيلم سينمايي «ملكه» بتواند در غياب تهيه‌كننده‌اش به خوبي اكران شود.

اين كارگردان در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره وضعيت اكران اين فيلم گفت: بعد از درگذشت سيدابوالقاسم حسيني (تهيه‌كننده «ملكه») خيلي دنبال بنياد فارابي به عنوان سرمايه‌گذار و صاحب اثر بودم و جلسات متعددي را برگزار كرديم تا بتوانيم وضعيت اكران «ملكه» را مشخص كنيم.

وي يادآور شد: از شهريور سال قبل، من همراه با مرحوم حسيني چند پوستر براي فيلم، يك سايت اينترنتي و مواد ديگر تبليغاتي را آماده كرديم. همچنين فيلم ترجمه و زيرنويس انگليسي براي آن گذاشته شد تا در صورت نياز بتوانيم آن را در هر جايي كه لازم بود به نمايش دربياوريم، همه اين‌ها با هزينه شخصي انجام شده است.

كارگردان «ملكه» افزود: از آنجا كه هزينه‌هاي پوستر، بروشور، زيرنويس انگليسي و يكسري از برنامه تبليغاتي به صورت شخصي انجام شده، سه نامه به بنياد سينمايي فارابي ارسال و جلسات متعددي برگزار كرديم و اميدواريم كه اين جلسات به نتيجه مشخصي برسد.

باشه‌آهنگر در بخش ديگري از سخنانش به تلاش براي اكران «ملكه» در موقعيتي مناسب اشاره و بيان كرد: چندين نوبت، نمايندگاني از سوي بنياد سينمايي فارابي براي پخش فيلم معرفي شدند اما نمي‌دانم چه مشكلي وجود داشت كه همه‌شان پس از جلسه اول، ادامه نمي‌دادند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: ما جلسات مختلفي برگزار كرديم كه اكثر اين جلسات ادامه‌اي نداشت. من حتي چند روز قبل با آقاي كاوش (سخنگوي شوراي صنفي نمايش) هم صحبت كردم و پيگير اكران شدم. ايشان گفتند تاكنون هيچ نامه‌اي مبني بر اكران «ملكه» به دست شوراي صنفي نمايش نرسيده است و پيشنهاد كردند هر چه زودتر تا فصل اكران به پايان نرسيده كارهاي‌مان را انجام دهيم.

محمدعلي باشه‌آهنگر در پايان اين بخش از گفت‌وگو با ابراز اميدواري از اينكه «ملكه» بتواند فرصت مناسبي براي اكران پيدا كند، گفت: من تمام تلاشم را مي‌كنم كه اين فيلم بتواند به خوبي اكران شود. فعلا آقاي ميرانصاري گفته‌اند كه براي اكران ابتدا بايد با سينماها قرارداد بسته شود و ظاهرا ايشان با سرگروه «استقلال» هم به توافقاتي رسيده‌اند كه من خبر قطعي‌اش را ندارم. در هر صورت اميدوارم كه «ملكه» بتواند در غياب تهيه‌كننده‌اش به خوبي اكران شود.

اين كارگردان سينما در بخش ديگري از اين گفت‌‌وگو در پاسخ به پرسشي درباره نماينده امسال سينماي ايران براي معرفي به اسكار به ايسنا گفت: اسكار قاعده‌ خيلي حرفه‌اي دارد و به همين دليل فيلم‌هايي كه ساختار روايي، هنري و داستاني تلويزيوني دارند براي معرفي به مراسم آكادمي اسكار مناسب نيستند. ضمن آنكه معرفي يك فيلم به اين مراسم تنها آغاز راه براي موفقيت‌ آن است.

وي ادامه داد: اگر قرار است فيلمي به اسكار معرفي كنيم بايد به عنوان كشور صاحب اثر، لابي‌هاي زيادي براي معرفي و ديده ‌شدن فيلم انجام دهيم كه متاسفانه ما در ايران اين لابي‌گري‌ها را بلد نيستيم. در واقع بخشي از موفقيت سال گذشته فيلم آقاي فرهادي در اسكار، به دليل معرفي و لابي خوبي است كه «سوني پيكچر» به عنوان پخش‌كننده آن انجام داد و داوران به خوبي فيلم را ديدند.

باشه‌آهنگر در پاسخ به سوالي درباره شانس موفقيت فيلم‌هاي ايراني اكران شده در يك سال گذشته در مراسم اسكار امسال اظهار كرد: در جشنواره فجر سال قبل، فيلمي به نظرم نمي‌آيد كه از نظر ساختار حرفه‌اي بتواند در مراسم اسكار موفق شود. فيلم‌هاي ما در اين مدت بيشتر تيپ تلويزيوني داشته‌اند چرا كه در كشور ما امكانات فيلمسازي حرفه‌اي آن طور كه بايد زياد نيست و از سوي ديگر فيلمسازان با توجه به بلايي كه شرايط گيشه بر سرشان آورده، سعي مي‌كنند مدام هزينه هاي فيلم‌ را پايين بياورند.

وي در ادامه اين گفتگو در پاسخ به سوالي درباره اينكه برخي كارشناسان معتقدند «ملكه» مي‌تواند به عنوان نماينده ايران در اسكار امسال معرفي شود، گفت: من در اين زمينه سابقه «فرزند خاك» را نيز داشته‌ام كه متاسفانه در آن دوره به شكل بي‌رحمانه‌اي از گردونه انتخاب كنار گذاشته و اصلا بررسي نشد. اگر همان سال «فرزند خاك» مورد بررسي قرار مي‌گرفت قاعدتا مي‌توانست به عنوان نماينده ايران در اسكار معرفي شود.

باشه‌آهنگر با با اشاره به حواشي اكران «ملكه» در جشنواره فيلم فجر، خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد اين فيلم به همان شكل جشنواره فجر بررسي شود، قطعا با نگاه شفافي روبرو نخواهد شد. وقتي حق فيلمي در كشور خودمان مورد اجحاف قرار مي‌گيرد، چگونه انتظار داريم در يك رويداد بين المللي به آن توجه شود؟

وي در عين حال تاكيد كرد: در هر صورت «ملكه» فيلمي براي سينماي ايران است و ديگر متعلق به من به عنوان كارگردانش نيست. اگر اين فيلم قابليت معرفي به اسكار را داشته باشد و بتواند در فرصت مناسب اكران بگيرد،استقبال مي‌كنم چرا كه هر موفقيتي را موفقيت سينماي ايران مي‌دانم. شايد اگر سياسي‌كاري‌ها كنار برود «ملكه» بتواند نماينده مناسبي براي سينماي كشورمان باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha