• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91060703598

/قرآن؛ كتاب زندگي/

قبله و مهندسي مسكن‌سازي

قبله و مهندسي مسكن‌سازي

توجه همواره به قبله در زندگي مسلمانان از جمله تاكيداتي است كه در مباني ديني جهت انجام عبادات و امور زندگي به آن اشاره بسياري شده است و حتي برخي از غير مسلمانان به تاثيرات اين توجه واقف شده‌اند.

توجه همواره به قبله در زندگي مسلمانان از جمله تاكيداتي است كه در مباني ديني جهت انجام عبادات و امور زندگي به آن اشاره بسياري شده است و حتي برخي از غير مسلمانان به تاثيرات اين توجه واقف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آيه 87 سوره يونس بنا بر نظر حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي اشاره‌اي به بحث قبله و لزوم توجه به آن در شهرسازي شده است كه متن، ترجمه و برخي از مفاهيم مرتبط با آن به شرح زير است:

متن آيه:

«وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِيهِ أَنْ تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»

ترجمه آيه:

و به موسي و برادرش وحي كرديم كه در مصر، براي قوم خودتان خانه‌هايي آماده كنيد و خانه‌هايتان را مقابل هم (يا رو به قبله) بسازيد و نماز به پاداريد و به مومنان بشارت بده (كه سرانجام پيروزي با آن‌هاست).

برخي از مفاهيم مرتبط با آيه:

«قبله»، هم به معناي مقابل و روبه‌روي هم است و هم به معناي جهت كعبه، يعني خانه‌سازي رو به قبله. شايد معناي اين آيه چنين باشد كه تا قدرت فرعون باقي است و تصميم بر نابودي شما دارد، شما مراسم عبادي را در خانه‌هايتان برقرار سازيد. (تفسير نورالثقلين) مثل سه سال اول بعثت پيامبر اسلام.

بنابراين معماري و شهرسازي اسلامي بايد با اهداف مكتبي سازگار باشد و جهت قبله فراموش نشود و بايد به گونه‌اي خانه بسازيم كه انجام مراسم مذهبي و اقامه نماز در آن عملي باشد.

همه برنامه‌هاي انبياء حتي روش مسكن سازي هم بر اساس دريافت‌هاي وحي است. بنابراين منطقه مسكوني افراد مومن بايد از كفار جدا باشد و نگذاريم بيگانگان در محله و جامعه ما رخنه كنند، تا زمينه‌ساز عزت، قدرت و استقلال گروه با ايمان گردد. از طرفي خانه‌هاي مقابل يكديگر، از نظر تمركز، حفاظت، نظارت و انس با هم مناسب‌تر است.

منبع:

ـ كتاب دقايقي با قرآن، تاليف حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي، ناشر مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال

1390

ـ پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم www.maarefquran.net

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha