• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052917497
  • منبع : نمایندگی زنجان

يک کارشناس مسائل مذهبی: فلسفه فطریه، دستگیری از مستمندان است

يک کارشناس مسائل مذهبی: فلسفه فطریه، دستگیری از مستمندان است

یک کارشناس مسائل مذهبی با بيان اين‌كه «فلسفه فطریه یاری رساندن به اقشار کم‌درآمد و مستمند است»، ادای این فریضه را واجب دانست.

یک کارشناس مسائل مذهبی با بيان اين‌كه «فلسفه فطریه یاری رساندن به اقشار کم‌درآمد و مستمند است»، ادای این فریضه را واجب دانست.

حجت‌الاسلام مهدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: فطریه یکی از برکات ماه مبارک رمضان است که مؤمنان و روزه‌داران پس از یک ماه عبادت به شکرانه رسیدن به طهارت روحی آن‌ را ادا مي‌كنند.

وی با بیان ابعاد فردی روزه‌داری که همان دست‌یابی به خلوص روحی و اعتلای انسانیت است، به ابعاد اجتماعی روزه‌داری نیز اشاره کرد و افزود: روزه‌دارای ابعاد مختلفی است، ابعاد فردی آن که دربرگیرنده وجوهی از شخصیت روحی فرد می‌شود، اما ابعاد اجتماعی روزه بسیار با اهمیت است که مهم‌ترین آن‌ها همبستگی امت اسلامی و هم‌پیمانی آن‌ها در عبادت و بندگی تام و تمام در طول یک ماه است که جسم و روح هماهنگ با هم به تزکیه می‌رسند.

وی بعد اجتماعی روزه‌داری را مهم‌تر از بعد فردی ذکر و تأکید کرد: هر فرد پس از یک مبارزه سخت با امیال نفسانی خود زمانی که به تحول روحانی می‌رسد در روز عید فطر نماز شکر می‌گذارد که شکرانه پیروزی‌اش بر نفسانیت است و آن‌چه این نماز را پرشکوه می‌کند، وحدت و گردهمایی امت مسلمین بدون در نظر گرفتن اختلافات و تعارضات میان آن‌هاست و پرداخت فریضه فطریه نیز از پیامدهای بسیار مهم عید فطر است که مسلمین را بیشتر به مستمندان نزدیک می‌‌كند.

وی تصریح کرد: از آن‌جا که پرداخت فطریه در اسلام همچون روزه‌داری واجب است، می‌توان به اهمیت آن پی برد.

اين كارشناس مسائل مذهبي با ابراز خرسندی از استقبال گسترده مسلمانان، سوای رنگ و نژاد و مذهب از نماز عید فطر، گفت: با توجه به این‌که نماز عید فطر مستحب است، اما مسلمانان همواره از این آیین ربانی استقبال شایانی می‌کنند که این امر شدت علاقه مسلمانان را به ماه مبارک رمضان و همچنین عید فطر می‌رساند.

وي با اشاره به معنای عید از دیدگاه اسلام، عید فطر را جشن بندگی و از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان دانست و افزود: فطر یعنی رسیدن انسان مؤمن در فرآیند بندگی و عبادت ماه رمضان به تحول می‌رسد و رویش جدیدی را آغاز می‌کند که در نهایت در روز عید فطر پس از یک ماه عبادت خالصانه به خود تبریک و احسنت می‌گوید.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha