• پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051911862
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

جزييات برپايي نمايشگاه بين‌المللي قرآن و عترت در مشهد

دبير اجرايي هفتمين نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت گفت: با اضافه شدن 42 بخش جديد به نمايشگاه بين‌المللي مشهد، شاهد رشد صد در صدي خواهيم بود.

دبير اجرايي هفتمين نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت گفت: با اضافه شدن 42 بخش جديد به نمايشگاه بين‌المللي مشهد، شاهد رشد صد در صدي خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_منطقه خراسان، سيد سعيد سرابي، در نشست خبري نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت كه در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي برگزار شد، از انضمام 42 بخش جديد به اين نمايشگاه خبر داد كه نسبت به سال گذشته رشد صد در صدي داشته است.

وي به رشد كمي و كيفي اين نمايشگاه در ابعاد مختلف اشاره كرد و در مورد زير بناي نمايشگاه قرآن و عترت گفت: در مجموع 23000متر مربع به فضاي كلي اين نمايشگاه اختصاص داده شده كه 4500 متر مربع به زيربناي محل نمايشگاه قرآن وعترت افزوده شده و همچنين 850 دهنه غرفه در اختيار غرفه‌داران قرار گرفته است كه اين غرف در بخش‌هاي مختلف تقسيم شده‌اند.

دبير نمايشگاه قرآن و عترت در ادامه بخش‌هاي مختلف هفتمين نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت را برشمرد و با اشاره به بخش نشر مكتوب، گفت: 117 غرفه از نمايشگاه به اين بخش اختصاص داده شده كه ناشران 3 استان به طور مستقل در آن شركت داشته و 7 استان ديگر به طور جداگانه به ارائه محصولات خود مي‌پردازند. در بخش نشر الكترونيك يا نشر ديجيتال نيز نزديك به 38 مجموعه مختلف وجود دارد.

سرابي گفت: امسال در اين بخش مركز توسعه رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور فعال و مستقل خواهد داشت كه 200 غرفه مربوط به اين بخش است. محصولات فرهنگي آن نزديك به 50 مجموعه مختلف در تالار عطار نشر مكتوب با عنوان نشر ديجيتال ارائه مي‌شود.

وي در مورد فعاليت‌هاي قرآني در زمينه بيداري اسلامي تصريح كرد: امسال در اين بخش 2 فعاليت مستقل صورت خواهد پذيرفت كه يكي برپايي همايش قرآني در نمايشگاه و ديگري برگزاري شب شعر قرآني است كه با محوريت بيداري اسلامي برگزار مي‌شوند.

دبير هفتمين نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت بخش فيلم‌هاي قرآني را از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه معرفي كرد و گفت: امسال عوامل پشت صحنه و هنرمندان فيلم "شور شيرين" نيز در اين بخش حضور خواهند داشت.

سرابي ادامه داد: از بخش‌هاي ديگر اين نمايشگاه بخش صنايع دستي است كه با همت اداره ميراث فرهنگي استان انجام مي‌پذيرد. فعاليت‌هاي اين بخش مربوط به ترميم و مرمت نسخ قرآني است.

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي در ادامه تاكيد كرد: بخش هنرهاي تجسمي با بيش از 100 موضوع مختلف و با حضور هنرمندان برجسته از 6 استان كشور در 15 غرفه برگزار مي شود.

سرابي به بخش ترجمه تصويري قرآن كه مربوط به ارائه مفهومي، تصويري و هنري مباحث قرآني است به عنوان بخشي جديد اشاره كرد و ادامه داد: بخش تفسير قرآن، در قالب 4 مجموعه مختلف با همكاري حوزه علميه و ساير نهادهاي مرتبط به فعاليت مي‌پردازد.

دبير اجرايي اين نمايشگاه، معرفي و تجليل از خادمان قرآن را نيز از بخش‌هاي اصلي اين نمايشگاه دانست و گفت: بخش كودك و نوجوان بخش جديدي است كه هر كدام به صورت جداگانه به اين نمايشگاه اضافه شده است؛ اين بخش با همكاري نهادهايي چون كانون پرورش فكري كودكان و سازمان آموزش و پرورش و ساير نهادهاي فعال در اين زمينه راه‌اندازي شده است.

سرابي گفت: بخش مربوط به آستان قدس كه در تالار بهار برگزار مي‌شود، يك سالن مجزا را به خود اختصاص داده است. در اين بخش بيش از 14 مجموعه از آستان قدس حضور داشته و دستاوردهاي اين نهاد را ارائه مي‌دهند كه شامل 17 اتفاق قرآني است.

وي بخش مربوط به حضور ادارات، سازمان‌ها و نهادهايي كه فعاليت قرآني انجام مي‌دهند را به عنوان يكي ديگر از بخش‌هاي اين نمايشگاه دانست و اظهاركرد: اين بخش با حضور 31 نهاد مختلف كه برخي به صورت لجستيكي و برخي به صور ديگر فعاليت دارند به ارائه محصولات خود مي‌پردازد.

سرابي تصريح كرد: بخش مربوط به فرهنگ و هنر مساجد داراي 7 مجموعه فعال است كه به صورت تخصصي در حوزه مساجد فعال هستند. همچنين غرفه‌هاي مربوط به بخش حوزو‌ي و بخش‌هاي مرتبط با آن در قالب 30 دهنه غرفه در تالار ابوسعيد نمايشگاه حضور خواهند داشت.

وي در مورد ساير بخش‌هاي نمايشگاه نيز به ارائه اطلاعات پرداخت و گفت: بخش دانشگاهي با همت شوراي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها با حضور 12 دانشگاه به فعاليت مي‌پردازند و همچنين بخش بانوان و خانواده در كنار بحث مشاوره خانواده با حضور متخصصين امر نيز به صورت جداگانه به فعاليت خواهند پرداخت.

وي ارائه هنري آيات حجاب را بخشي ويژه در نمايشگاه معرفي كرد و گفت: اين بخش مربوط به آثار هنرمندان تربت حيدريه است كه با محوريت موضوع عفاف و حجاب انجام داده‌اند. همچنين بخش آموزش قرآن كريم كه با همكاري اداره آموزش و پرورش صورت مي‌پذيرد و داراي بخش‌هاي مختلفي است، علاوه بر آن كميته مستقلي هم اين كار را دنبال مي‌كند كه شامل 30 اتفاق قرآني خواهد بود.

دبير اجرايي نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت در مورد بخش مشاوره قرآني كه با همكاري دفتر تبليغات اسلامي و حوزه علميه برگزار مي‌شود، اظهار كرد: علاوه بر اين دو نهاد 9 مجموعه ديگر نيز در اين زمينه فعاليت دارند كه همگي در قالب يك بخش مشاوره به طور هماهنگ قرار گرفته‌اند و علاوه بر اين بخش مسابقه قرآني 1446 نيز از بخش‌هاي ديگر اين نمايشگاه است كه صدا و سيماي استان و همچنين شبكه قرآن پوشش آن را بر عهده خواهند داشت.

سرابي به بخش بصيرت و جنگ نرم اشاره كرد و افزود: اين بخش با مشاركت معاونت فرهنگي اجتماعي سپاه امام رضا(ع) با ده مجموعه فعال مستقل همكاري مي‌كند. همچنين بخش بيداري اسلامي با رويكرد توجه به موضوع بيداري اسلامي از منظر قرآن با دو موضوع مورد توجه كنگره شعر بيداري اسلامي و كتاب بيداري ارائه مي‌شود و به طور خاص به موضوع ميانمار مي‌پردازد. تبيين مسائل مربوط به سوريه از دستاوردهاي نمايشگاه امسال است و سعي در توجه به بعد رسانه‌اي آن مي‌شود.

وي با بيان اينكه بخش بين ‌الملل نمايشگاه در سال‌هاي گذشته مشهد را بعد از تهران در رتبه دوم قرار داده است، ادامه داد: امسال نيز به بخش بين الملل نمايشگاه قرآن و عترت توجه ويژه‌اي شد و در اين راستا 15 نفر از هنرمندان كشورهاي لبنان، سوريه، قرقيزستان، مصر و روسيه دعوت شده‌اند.

سرابي ادامه داد: علاوه بر اين بخش مقاومت و قرآن، بخش عترت و ولايت، بخش معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد با حضور مستقل فرهنگسراهاي قرآني خصوصا حضور فرهنگسراي انقلاب اسلامي و ايثار و شهادت، بخش قرآن و نجوم با همكاري ستاد استهلال و ساير مجموعه‌هاي فعال در اين نمايشگاه هستند.

دبير اجرايي نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت گفت: بخش قرآن و فرهنگ ملل توسط "جامعه المصطفي العالميه" با حضور طلاب غيرايراني در بخش بين الملل به فعاليت مي‌پردازند. همچنين بخش تدبر كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز بوده و استان خراسان پايگاه ممتاز تدبر در سطح كشور است، بخش جديدي است كه در آن رونمايي از كتاب تدبر در جزء 30 قرآن، تاليف حجت السلام الهي‌زاده صورت خواهد پذيرفت.

وي از برگزاري مسابقه عكس كه امسال براي اولين بار برگزار مي‌شود خبر داد و گفت: همچنين جنگ‌هاي ويژه به همراه 5 مراسم رونمايي از محصولات فرهنگي در نمايشگاه برگزار خواهد شد.

گفتني است نمايشگاه بين المللي قرآن و عترت از 21 تا 27مرداده ماه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد برگزار خواهد شد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha