• جمعه / ۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91050603237
  • خبرنگار : 71021

عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتي:

بايد از خروج ارز از كشور جلوگيري كرد اما نه با زور

بايد از خروج ارز از كشور جلوگيري كرد اما نه با زور

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: بايد از خروج ارز از ايران جلوگيري كرد؛ اما نه با زور، بلكه با برنامه‌ريزي سالم و درست.

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: بايد از خروج ارز از ايران جلوگيري كرد؛ اما نه با زور، بلكه با برنامه‌ريزي سالم و درست.

ناصر مرادي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي طرح پيشنهاد حذف ارز مسافرتي و همچنين استقبال رييس بانك مركزي از اين موضوع، اظهار كرد: حذف ارز مسافرتي روي سفرهاي خارجي تاجران، دانشجويان و خانواده‌هاي آن‌ها تأثيري ندارد، چون آن‌ها در هر صورت مجبورند اين سفرها را انجام دهند و شايد اصلا اين اتفاق براي‌شان مهم نباشد.

او در عين حال با اشاره به تأثير حذف ارز مسافرتي بر كاهش تعداد تورهاي خروجي، بيان كرد: عيد امسال پس از كاهش ميزان ارز مسافرتي، تعداد سفرهاي خارجي كم شد و در تابستان امسال هم ميزان استقبال از سفرهاي خارجي نسبت به سال گذشته كمتر شده است. حتما با حذف ارز مسافرتي تعداد سفرهاي خروجي كمتر از اين هم مي‌شود.

وي ادامه داد: زماني 1500 دلار ارز مسافرتي مي‌دادند كه اختلاف آن بيشتر از يك‌ميليون تومان بود و نصف خرج مسافر را تأمين مي‌كرد، همين امر، عامل استقبال از سفرهاي خارجي بود. بعدها اين كمك ارزي كم شد و حالا هم قرار است حذف شود.

مرادي به برخي سوءاستفاده‌گري‌ها از ارز دولتي اشاره كرد و گفت: زماني افرادي بودند كه به متقاضيان سفرهاي خارجي پيشنهاد مي‌دادند، 200 دلار بدهند، ارز مسافرتي‌شان را مي‌گرفتند و به جاي آن، يك هفته سفر خارجي براي‌شان برگزار مي‌كردند، اين رفتارها در حال زياد شدن بود و شرايط هم اصلا خوب نبود.

وي بيان كرد: اگر به فكر گردشگري كشور هستيم، بايد كاري انجام شود تا ارزها از كشور خارج نشود و در آنتاليا، دبي، بانكوك، مالزي يا هر جاي ديگري خرج نشود، بايد جلوي اين كار گرفته شود؛ اما نه با زور، بلكه با يك برنامه‌ريزي درست و سالم در داخل كشور كه انجام اين كار، مستلزم برگزاري نشست‌هاي تخصصي با حضور كارشناسان اهل فن است.

او همچنين اظهار كرد: بايد توجه كرد همه‌ي افرادي كه به خارج سفر مي‌كنند، براي خلاف نمي‌روند، خيلي از آن‌ها خانوادگي سفر مي‌كنند، پس چرا كاري نكنيم كه آن‌ها پول‌ خود را در داخل كشور خرج كنند، هرچند براي هدايت اين افراد لازم است هزينه‌ها را در كشور پايين آوريم، چراكه در حال حاضر قيمت هتل‌هاي ايران از بسياري از كشورها بيشتر است.

از سوي ديگر، اين عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي به تأثير حذف ارز مسافرتي بر قيمت بليت پروازهاي خارجي اشاره و يادآوري كرد: با حذف ارز مسافرتي، شرايط بازار هم تغيير مي‌كند. براي نمونه، اگر دلار گران شود بليت پروازهاي خارجي هم كه با نرخ ارز دولتي فروخته مي‌شود، گران‌تر خواهد شد و اين اتفاق اثراتي منفي در جامعه و اقتصاد كشور مي‌گذارد.

مرادي افزود: از طرفي، شركت‌هاي هواپيمايي خارجي سال‌هاست بليت‌هاي خود را به قيمت دولتي مي‌فروشند، مابه‌ازاي ريال آن را به بانك مركزي مي‌دهند و بقيه را كه رقم قابل توجهي مي‌شود، از كشور خارج مي‌كنند؛ سود اين كار فقط نصيب شركت‌هاي هواپيمايي خارجي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha