• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91042716172
  • خبرنگار : 71408

ايسنا منتشر كرد: اساسنامه نمونه وزارت ارشاد در تاسيس انجمن‌هاي صنفي سينمايي

ايسنا منتشر كرد: اساسنامه نمونه وزارت ارشاد در تاسيس انجمن‌هاي صنفي سينمايي

كميته ساماندهي صنوف سينمايي، اخيرا «اساسنامه‌ي نمونه وزارت ارشاد در تاسيس انجمن‌هاي صنفي سينمايي» را در اختيار صنوف براي ثبت قانوني‌شان گذاشته است، ايسنا با توجه به بحث‌ها و تحليل‌هاي مختلف براي روشن شدن اذهان عمومي اين اساسنامه را منتشر مي‌كند.

كميته ساماندهي صنوف سينمايي، اخيرا «اساسنامه‌ي نمونه وزارت ارشاد در تاسيس انجمن‌هاي صنفي سينمايي» را در اختيار صنوف براي ثبت قانوني‌شان گذاشته است، ايسنا با توجه به بحث‌ها و تحليل‌هاي مختلف براي روشن شدن اذهان عمومي اين اساسنامه را منتشر مي‌كند.

به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين اساسنامه آمده است:

مقدمه:

« انجمن فرهنگي صنف.... ران سينماي ايران»،‌ انجمن فرهنگي متشكل از ..... ران سينماي ايران است كه وفق ماده 585 قانون تجارت‌، در قالب تشكيلات غير تجاري به ثبت رسيده و به تجويز بند 17 از ماده 2 قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ با مجوز وزارتخانه مزبور تاسيس و با اتكا به اساسنامه ذيل در چارچوب مقررات،‌ ضوابط و دستور العمل‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌نمايد.

فصل اول: كليات،‌تعاريف‌ اهداف و موضوع فعاليت

ماده1: نام انجمن فرهنگي مورد نظر «انجمن فرهنگي صنف.... ران سينماي ايران» است كه در اين اساسنامه به اختصار «انجمن» ناميده مي‌شود.

ماده2: نوع موسسه‌، انجمن فرهنگي غير دولتي و غير انتفاعي است.

ماده3: محل اصلي استقرار انجمن در تهران واقع شده است.

تبصره: تغيير محل مورد نظرمنوط و مشروط به تصويب مجمع عمومي انجمن و تائيد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

ماده4: انجمن داراي تابعيت جمهوري اسلامي ايران است و اعضاي آن التزام خود به قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي ايران را اعلام مي‌نمايند.

ماده5: مدت موسسه از تاريخ تاسيس نامحدود است.

ماده6- اهداف:

الف- فراهم آوردن بستر هم‌گرايي،‌ تعامل موثر و مشاركت هم افزاي ....ران سينماي ايران در راستاي توسعه كمي و كيفي و رونق اقتصادي فعاليت‌هاي سينمايي و سمعي –بصري در كشور.

ب- ارائه نظرات مشورتي و تدوين و پيشنهاد مقررات و ضوابط حرفه‌اي در خصوص فعاليت‌هاي حوزه..... به مراجع ذي‌ربط .

ج- انجام اقدامات لازم به منظور حمايت از حقوق مادي و معنوي. .... ران سينماي ايران در مراجع اجرايي‌، قضايي و انتظامي ذي ربط و ارائه حمايت‌ها و خدمات لازم به منظور احقاق حقوق قانوني آنها.

د- تسهيل روابط اعضاء با ساختارها و تاسيسات دولتي به منظور استفاده از تسهيلات مورد نياز.

ه- اطلاع رساني، مشاوره و آموزش تخصصي و ساير اقدامات مورد لزوم به منظور ارتقاي دانش‌،مهارت و فناوري در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با فعاليت....ران سينماي ايران.

و-انجام فعاليت‌هاي فرهنگي از جمله برگزاري جشن،‌مراسم و نشست‌هاي تخصصي حرفه‌اي در جهت ارتقاي سطح علمي و فرهنگي اعضاء و مرتبطين حرفه مورد نظر پس از كسب مجوزهاي لازم از مراجع ذي‌ربط.

ز- تلاش براي ايجاد بستر تكريم و تامين خدمات و امكانات رفاهي.... ران سينماي كشور و اشخاص تحت تكفل ايشان از قبيل مسكن،‌ تسهيلات بانكي،‌بهداشت و درمان‌،بيمه‌هاي درماني و اجتماعي‌،بيكاري و ... مناسب با شان و منزلت آنان و در جهت ارتقاء سطح معيشتي و اقتصادي اعضاي حرفه مورد نظر.

ح- ساماندهي و طبقه بندي صلاحيت فني وحرفه‌اي اعضاء، در جهت حفظ و صيانت از امنيت شغلي آنان با استظهار به قوانين و ضوابط مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

ماده7: هر گونه آيين نامه داخلي و نيز تغيير در اساسنامه انجمن بايد به تاييد هيات رسيدگي به امور مراكز فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برسد.

ماده8: اهداف فرهنگي مصرح در اصول سياست فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي الهام بخش فعاليت‌هاي انجمن است.

فصل دوم: اركان اصلي

ماده9:اركان انجمن عبارتند از:

الف-مجمع عمومي

ب-هيات رئيسه

ج-بازرسان

الف: مجمع عمومي

ماده10: مجمع عمومي انجمن بالاترين نهاد تصميم‌گيري صنفي بوده كه متشكل از كليه اعضاي انجمن مي‌باشد و سالانه حداقل يك بار تشكيل جلسه مي‌دهد.

ماده11:متقاضيان عضويت در انجمن با داشتن سابقه فعاليت در حرفه مورد نظر و تائيد صلاحيت حرفه‌‌اي توسط هيات موسس،‌ حق شركت در نخستين مجمع عمومي را دارند.

ماده12: حق راي اعضاي در جلسات مجامع عمومي به هيچ وجه قابل تفويض به غير و به يكديگر نمي‌باشد.

ماده13:حضور نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كليه جلسات مجامع عمومي ضروري بوده و روند تصويب اساسنامه و برگزاري انتخابات با تائيد نامبرده رسميت خواهد داشت.

ماده14:حضور كارشناسان،‌مشاوران و مقامات دولتي و رسمي به دعوت هيات رئيسه در جلسات مجامع عمومي بلامانع است.

ب:هيات رئيسه

ماده15: هيات رئيسه متشكل از پنج نفر اعضاي اصلي و دو نفر اعضاي علي البدل مي‌باشد كه توسط مجمع عمومي هر دو سال يكبار انتخاب مي‌شوند.

ماده16:اعضاي هيات رئيسه مي‌بايست ضمن پذيرش اساسنامه داراي شرايط زير باشند:

1-تابعيت جمهوري اسلامي ايران و التزام به قانون اساسي

2- عدم اشتهار به فساد اخلاقي و سوابق سوء‌مالي

3-نداشتن سابقه كيفري موثر

4- دارا بودن كارت پايان خدمت وظيفه عمومي و يا معافيت دائم.

5-داشتن مدرك كارشناسي در يكي از رشته‌هاي مرتبط با انجمن

6-تعهد به اجراي ضوابط و آئين نامه‌ها و مصوبات انجمن

تبصره: سابقه كاري افراد متقاضي با تشخيص هيات رئيسه مي‌تواند جايگزين بند5 باشد.

ماده17: هيات رئيس مي‌تواند در نخستين جلسه خود به انتخاب رئيس‌،نايب رئيس‌،خزانه‌دار‌،دبير و سخنگو از ميان اعضاء خود اقدام نمايد.

تبصره: هر فرد فقط دو دوره متوالي مي تواند به عنوان عضو هيات رئيسه انتخاب شود.

ماده18:اسناد و اوراق مالي و تعهدآور و نيز مكاتبات عادي و اداري انجمن با امضاء ثابت رئيس و امضاي متغير به تشخيص هيات رئيس داراي اعتبار است.

ماده19: رئيس در قبال كليه اقدامات و فعاليت‌هاي اجرايي انجمن مسئوليت داشته و بايد در قبال مجمع عمومي هيات رئيسه، بازرسان و ساير مراجع ذي صلاح پاسخگو باشد.

ج:بازرسان

ماده 20:مجمع عمومي مي‌تواند به منظور بررسي اسناد امور مالي‌،تهيه گزارش از وضعيت حساب‌هاي سالانه و اعلام نظر درباره گزارش رئيس و هيات رئيسه يك نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان بازرس علي البدل براي دو سال از بين اعضا يا خارج انتخاب نمايند. در عين حال بازرسان نبايد از اعضاي هيات رئيسه باشند.

ماده 21: بازرسان بدون اينكه حق دخالت مستقيم در امور اجرايي انجمن را داشته باشند در هر زمان مي‌توانند به اسناد مدارك و پرونده‌ها مراجعه و اطلاعات لازمه را كسب و عنداللزوم تذاكرات ضروري را به مسئولان و متصديان امر بدهند و در صورت برخورد با نارسايي يا تخلف در حين رسيدگي خود مراتب را به مجمع عمومي و در صورت ضرورت به مراجع ذيصلاح اطلاع دهند.

فصل سوم:امورمالي‌،محاسباتي‌،انحلال،‌تسويه و امور عمومي

امور مالي و محاسباتي

ماده 22: تمامي فعاليت‌هاي مالي انجمن مي‌بايد از طريق يكي از بانك‌هاي رسمي وقانوني كشور و با افتتاح حساب جاري صورت پذيرد و هرگونه فعل و انفعال مالي صرفا مي‌يابد از مجراي حساب جاري انجمن باشد.

ماده 23: منابع مالي انجمن عبارت است از:

1- حق عضويت اعضاء

2- كمك اشخاص حقيقي و يا حقوق با تصويب هيات رئيس جهت قبول يا رد آنها

3- كمك مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

4- كمك ساير تاسيسات ونهادهاي دولتي ايراني

5- درآمد حاصل از فعاليت‌هاي جانبي و اقتصادي انجمن در جهت منافع اعضاء

تبصره1:هرگونه فعاليت انتفاعي و كسب درآمدهاي متفرقه در راستاي اهداف فرهنگي انجمن منوط به كسب مجوزهاي لازم از مراجع ذي ربط بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در چارچوب قوانين همكاري لازم را با انجمن خواهد داشت.

تبصره2: در صورت بهره مندي انجمن از كمك‌هاي مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارتخانه مزبور مجاز است مطابق آئين نامه كمك به موسسات فرهنگي خود(مصوبه هيات وزيران) از طريق ناظر مالي برچگونگي انجام هزينه‌هاي مربوط به خود نظارت نمايد.

انحلال و تسويه

ماده 24:انجمن در صورت عدول از مفاد اساسنامه و بروز تخلفات احتمالي،‌ حسب مورد،‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حق ابطال مجوز فعاليت انجمن مربوطه را داشته و در خصوص ادامه فعاليت انجمن،‌ وزارتخانه مزبور مطابق قوانين و مقررات خود عمل خواهد كرد.

ماده 25: انجمن در صورت انحلال‌،براي تسويه اموال و تعهدات خود تابع قوانين و مقررات عمومي خواهد بود.

امور عمومي

ماده 26: تمامي تغييرات پس از طي مراحل اساسنامه‌اي و تائيد نهايي هيات رسيدگي به امور مراكز فرهنگي‌،فقط از طريق دبيرخانه هيات رسيدگي به امور مراكز و موسسات فرهنگي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اداره ثبت شركت ها براي ثبت تغييرات اعلام مي‌گردد.

ماده 27: درباره مسائلي كه در اين اساسنامه پيش بيني نشده طبق مقررات قانوني حاكم بر موسسات غيرتجاري و ضوابط تاسيسات موسسات و مراكز فرهنگي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفتار خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha