• جمعه / ۹ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91040904919
  • خبرنگار : 71408

سينماگران گردهم جمع مي‌شوند؟

گفت‌‌‌وگوي ايسنا با سينماگران موافق و مخالف اصلاح اساسنامه‌ خانه سينما

گفت‌‌‌وگوي ايسنا با سينماگران موافق و مخالف اصلاح اساسنامه‌ خانه سينما

در آخرين جلسه‌ي شوراي عالي سينما، مقرر شد هيات هفت نفره‌اي از سينماگران طيف‌هاي مختلف كنار هم جمع شوند تا درباره‌ي اصلاح اساسنامه خانه سينما يا تدوين اساسنامه تشكلي جديد براي پيگيري فعاليت‌هاي غيرصنفي سينماگران تصميم‌گيري كنند. ايسنا با توجه به دغدغه‌هاي اين روز درباره‌ي مسايل صنفي به سراغ برخي هنرمندان رفت تا نظرشان را درباره‌ي اينكه آيا طيف‌هاي مختلف دوره هم جمع مي‌شود، جويا شود.

در آخرين جلسه‌ي شوراي عالي سينما، مقرر شد هيات هفت نفره‌اي از سينماگران طيف‌هاي مختلف كنار هم جمع شوند تا درباره‌ي اصلاح اساسنامه خانه سينما يا تدوين اساسنامه تشكلي جديد براي پيگيري فعاليت‌هاي غيرصنفي سينماگران تصميم‌گيري كنند. ايسنا با توجه به دغدغه‌هاي اين روز درباره‌ي مسايل صنفي به سراغ برخي هنرمندان رفت تا نظرشان را درباره‌ي اينكه آيا طيف‌هاي مختلف دوره هم جمع مي‌شود، جويا شود.

معلم: ابتدا وضعيت سازمان سينمايي مشخص شود

علي معلم ـ كارشناس، تهيه‌كننده و منتقد سينما ـ براي اظهارنظر پيرامون اين موضوع به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:«حالا كه ساختار معاونت سينمايي و خانه سينما نفي شده است، تا وقتي اين تنظيمات مشخص نشود هرگونه صحبت كردن درباره‌ي موضوع اساسنامه خانه سينما ما را به نتيجه نمي‌رساند.»

وي يادآور شد: «دوستان گفتند ساختار سينما را تغيير داديم، اما هنوز از اين تغييرات در سازمان سينمايي بي‌خبريم و وزير ارشاد هم اعلام كرده تا پايان سال مشخص مي‌شود. تكليف اصناف و هر تشكل ديگري تعريفش با سازمان مشخص مي‌شود. اينكه چه ماهيتي دارد و تشكل‌ها در آن چه جايگاهي خواهند داشت و تا اين مشخص نشود‌ هرگونه صنف‌سازي بي‌نتيجه است. چرا كه تكليف اين تشكيلات مردم نهاد با سازمانش مشخص نيست.»

اين كارشناس سينمايي گفت: «بايد سناريويي وجود داشته باشد تا همه جايگاه خود را پيدا كنند، بنابراين پيشنهاد من اين است‌، قبل از تشكيل سازمان و خانه سينما شورايي متشكل از دست‌اندركاران و نخبگان سينما به وجود آيد تا موقعيت موجود را بررسي كرده و موقعيت مطلوبي را ترسيم كنند. اين‌گونه نباشد كه يك تنه كاري شود و بعد سينماگران به دنبال تصميمات آن باشند.»

اسعديان: كفن و دفن هنرمندان به اساسنامه نياز ندارد

اما همايون اسعديان كه رياست كانون كارگردانان را برعهده دارد، معتقد است: «باشگاه سينمايي كه بخواهد تنها وظيفه كفن و دفن هنرمندان را بر عهده داشته باشد و نهايتا يك روز در هفته فيلم اكران كند، ديگر به هيات مديره و اساسنامه نيازي ندارد. اين كار مي‌تواند با هيات امناء انجام شود كه طبيعتا طبق روند چند سال اخير از سوي وزارت ارشاد انتخاب خواهند شد و شايد از همين الان هم تركيب اين هيات‌ امنا تعيين شده باشد، به همين دليل ما ترجيح مي‌دهيم در اين كار مشاركت نكنيم.»

اين كارگردان سينما در گفت‌وگويي با ايسنا ادامه داد: «جالب است كه در اين ميان، گفته بودند تشكل جايگزين مي‌تواند با نام خانه سينما هم مطرح شود. از نظر ما اين كار در واقع همان تعطيلي و انحلال خانه‌ي سينما است، منتها در لباسي جديد.»

كارگردان «بوسيدن روي ماه» در بخشي از سخنانش درباره‌ي تشكيل يك كميته هفت نفره براي تدوين اساسنامه تشكل جايگزين خانه سينما اظهار كرد: « اعلام شد كه سه نماينده از اصناف وابسته به خانه سينما، دو نماينده از كميته ساماندهي صنوف سينمايي و دو نماينده از وزارت ارشاد قرار است كار تدوين اساسنامه اين تشكل غيرصنفي را انجام دهند. جالب است كه همه اعضاي كميته ساماندهي منصوب وزارت ارشاد هستند و عملا به نظر مي‌رسد قرار است يك اساسنامه مشخص را با اعضاي انتصابي اين تشكل را ساماندهي كنند.»

شورجه: عده‌اي اندك نبايد براي رفاه و امنيت شغلي كليه سينماگران تعيين تكليف كنند

اما جمال شورجه به برخي نگاه‌هاي منفي براي حل مشكل سينماگران انتقاد دارد و به ايسنا گفت: «اين درست نيست كه عده‌اي اندك، بخواهند براي رفاه و امنيت شغلي كليه اعضاي صنوف سينمايي تكليف تعيين كنند.»

اين عضو شوراي عالي سينما، با بيان اينكه عمده‌ي سينماگران و صنوف مختلف دنبال اين هستند كه مسايل صنفي‌شان حل و فصل شود اظهار كرد: «تنها تعداد انگشت‌شماري كه در هيات مديره و يا راس صنوف قرار گرفته‌اند، متاسفانه تن به اجراي قانون نمي‌دهند و به دنبال ساز ناكوكي هستند كه در مقابل دولت، حكومت و وزارت ارشاد بزنند.»

وي ادامه داد: «بخش عمده‌اي از سينماگران كه در صنوف مختلف زحمتكش‌ هستند، به دنبال حل و فصل مسائل صنفي و غيرصنفي خود هستند و اين عده حتما كنار هم خواهند نشست و درباره مسائل صحبت مي‌كنند.»

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما، در پاسخ به اين سوال كه سه نماينده‌ي وابسته به خانه سينما كه قرار است در تدوين اساسنامه تشكل جايگزين خانه سينما حضور داشته باشند چگونه تعيين خواهند شد، بيان كرد: «اين سه نفر بايد از سوي صنوف معرفي شوند و قطعا اين صنوف هستند كه اين نمايندگان را معرفي خواهند كرد.»

شورجه در عين حال خاطرنشان كرد: «اين كميته قرار نيست كار ويژه‌اي انجام دهد، چراكه از گذشته اساسنامه‌ خانه سينما وجود داشته و اين كميته مي‌تواند آن اساسنامه را اصل قرار داده و تنها بخش‌هايي از آن مانند سياست‌ها، اهداف و اركان را اصلاح كند. به نظر من اصلا نياز نيست كه اساسنامه‌اي جديد شكل بگيرد. در واقع بايد اساسنامه خانه سينما درباره مسايل مختلفي مانند اينكه نحوه مديريت اين تشكل هيات مديره‌اي باشد يا هيات امنايي، اهداف آن چگونه باشد و غيره صحبت شود و بندهايي از اساسنامه طبق آن اصلاح شود.»

زندباف: ثبت قانوني صنوف باعث حل بسياري از مشكلات مي‌شود

رييس كميته ساماندهي صنوف سينمايي هم در گفت‌وگو با ايسنا ابراز عقيده كرد: اگر صنوف ثبت قانوني شوند، بسياري از مشكلاتي كه امروز با آن روبرو هستيم حل خواهند شد، چراكه آن زمان ديگر حتي وزارت ارشاد هم براي پيروي از نظرات صنوف مجاب مي‌شود.

زندباف در پاسخ به سوالي درباره‌ي تعامل طيف‌هاي مختلف از سينماگران براي اصلاح اساسنامه‌ي خانه سينما يا تدوين اساسنامه تشكل جايگزين آن، گفت: به نظرم در اين فضا كه روز به روز تحريك‌آميزتر مي‌شود و مسائل به نوعي لجبازي تبديل شده، طبيعتا ارتباط دو طيف با يكديگر براي تدوين اساسنامه بسيار سخت خواهد بود.

وي ادامه داد: ما در اين مدت كه مشغول ساماندهي صنوف بوديم، هر اقدامي كه براي تعامل ميان دو جريان كرديم با مشكلاتي روبرو شديم. دليل ايجاد اين مشكلات همين لجبازي‌هايي است كه در اثر اظهارنظرهاي مختلف روز به روز بيشتر مي‌شود. به نظرم اظهارنظرهايي كه از دو سو شاهد آن هستيم، هر روز حركت‌مان را در مسيري كه در آن قرار داريم، سخت‌تر مي‌كند.

زندباف در عين حال تصريح كرد: نكته مهم اينجاست كه ما در آينده، چاره‌اي جز اينكه كنار هم بنشينيم و براي تعالي سينما تصميم‌گيري كنيم نخواهيم داشت. زمانيكه همه سينماگران كنار هم بنشينند، سينماي ما متعالي و منور خواهد شد؛ اما متاسفانه در حال حاضر اين درگيري‌ها وقت همه را گرفته است. بايد ديد كه چه كسي نمي‌خواهد تعاملي صورت بگيرد، چون زماني كه طيف‌هاي مختلف كنار هم قرار بگيرند ما مي‌توانيم قله‌هاي سينماي دنيا را فتح كنيم، همانطور كه تا حالا هم جايگاه بسيار بالايي داشته‌ايم.

وي همچنين بار ديگر ثبت قانوني صنوف سينمايي را موجب حل بسياري از مشكلات فعلي سينما دانست و گفت: اگر اصناف در حال حاضر ثبت قانوني داشتند خودشان مي‌توانستند، مشكلات‌شان را حل كنند و به دليل آنكه آن‌ها كارهاي‌شان بر اساس تاييديه قانوني كه داشتند انجام مي‌گرفت، وزارت ارشاد هم مجبور بود به نظر آن‌ها تمكين كند.

اين تدوينگر سينما همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‌كنيد بايد اساسنامه خانه سينما اصلاح شود و يا اينكه تشكل جديدي جايگزين آن شود، عنوان كرد: بستگي به نتيجه كار دارد. به نظرم اگر آن شوراي هفت نفره مسايل و نگا‌ه‌هاي شخصي را در تصميم‌گيري وارد نكنند به نتيجه خيلي خوبي خواهيم رسيد.

برزيده: به قول‌ و قرار‌هايشان عمل نكردند

اما عبدالحسن برزيده هم نظري ديگر درباره شرايط جاري خانه سينما يا تشكل جايگزين آن دارد.

برزيده به ايسنا گفت: در مساله‌ي خانه سينما نوعي تحكم وجود داشته كه به موضوع لطمه زده است. قطعا منظور از گفت‌وگو و شور و مشورت اين نيست كه يك طرف هرچه مي‌گويد توسط طرف ديگر پذيرفته و اجرا شود.

اين نويسنده و كارگردان در بخشي از سخنانش خاطرنشان كرد: بارها و بارها وارد فرآيند گفت‌وگو شده‌ايم، پيشنهادهايي ارائه كرده‌ايم و حتي هيات مديره خانه سينما پذيرفت كه استعفا دهد و انتخاباتي عادلانه براي هيات مديره جديد برگزار شود، اما به نتيجه نرسيد.

وي با يادآوري جلسه‌ي 9 نفر از سينماگران به همراه سردار كارگر (معاون اجتماعي ناجا) با وزير ارشاد گفت: در جلسه‌اي كه خيلي قبل‌تر و پيش از عيد برگزار شد، با حسن نيت و براي حفظ شئونات و پايان يافتن حاشيه‌ها براي كشور پيشنهاداتي مطرح شد. در آن جلسه، پيشنهاد شد كه هيات مديره خانه سينما استعفا دهد، در خانه سينما باز شود و با انتخاباتي عادلانه هيات مديره جديد زمام امور را به دست بگيرد.

اين سينماگر در عين حال يادآور شد: در هر صورت گفت‌وگوها ادامه داشت تا اينكه نهايتا قول داده شد از در كه بيرون رفتند مسائل را پيگيري كرده و از فرداي آن روز مشكلات حل شود، در خانه سينما باز شود و ما هم بيانيه‌اي بدهيم تا سوء تفاهم‌ها را حل كنيم. اما متاسفانه اين موضوع تحقق نيافت. اين است كه به نتيجه‌بخش بودن گفت‌وگوها با توجه به شرايط سپري شده چندان اميدي نيست. داوودي: رسيدن به توافقي پايدار با روش‌های حذفی و دستوری محال است

ابوالحسن داوودي كه خود زماني مديرعاملي خانه سينما را تجربه كرده است، معتقد است: تصور مي‌كنم اگر تدبير به خرج داده مي‌شد و حداقل به سابقه اتفاقاتي كه در چند سال گذشته در عرصه صنوف افتاده توجه مي‌شد، ادراك حاصل مي‌شد كه جمع كردن دو طيف مختلف سينما در كنار يكديگر و رسيدن به توافقي پايدار، با روش‌های حذفی و دستوری بسيار خوش‌بينانه يا حتي محال است.

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما در گفت‌وگو با ايسنا، با يادآوري اختلافات سال‌هاي گذشته تهيه‌كنندگان گفت: ساليان چندی است، ما مانند اتفاقاتي را كه اكنون در وضعيت تشتت سينماگران با آن روبه‌رو هستيم، در ميان تهيه‌كنندگان داشتيم؛ البته تهيه‌كنندگان هم چنين وضعيت حادي نداشتند، چرا كه از جهتي تعريف‌ شده‌ترين صنف خانه سينما بوده و منافع‌شان خيلي با هم عجين بود اما باز هم نتوانستند در كنار هم جمع شوند.

وي در عين حال ادامه داد: اكنون وضعيت به نحوي پيش رفته است كه تمامی 30 صنف سینما دچار مشكلاتي شده‌اند. در حالي كه اين 30 صنف در مدت ۲۵سال گذشته توانسته بودند در خانه سينما كنار هم اجتماع داشته باشند. البته نمي‌گويم كه آنها هيچ‌گاه مشكل نداشتند، اما شكاف عميق بين آن‌ها و گروهی که داعیه ساختار سازی و تعريف جديد آنها را دارد، هيچ زماني به اين سطح نرسيده بود.

داوودي توضيح داد: اين 30 صنف در كنار يكديگر و در خانه سينما جمع شدند، گرچه به اين واقعيت رسيده بودند كه ممكن است اين خانه مشكلاتي داشته باشد اما فهميده بودند که در هر صورت اينجا چتري‌ است كه علي‌رغم تمام كاستي‌هايش مي‌تواند همه سينما را زير مجموعه خود گرد هم آورد و طبيعتا هيچ كدام از صنوف مختلف در اين يك موضوع يعنی سقف واحد، با يكديگر مشكلي نداشتند. اگر اين سقف واحد مشكلي هم داشت بخش دولتي مي‌توانست پدرانه آن را اصلاح كند،نه اينکه خود يک طرف دعوا قرار گیرد و حکم یک طرفه صادر کنند و حالا خواستار تعامل و همفکری باشند.

مديرعامل اسبق خانه سينما در بخش ديگري از سخنانش با يادآوري اختلاف ميان تهيه‌كنندگان در سال‌هاي گذشته بيان كرد: زماني كه بحث افتراق ميان تهيه‌كنندگان به وجود آمد، باز هم رد پاي تعارض تفكر دولتي و تفكر بخش خصوصي ديده مي‌شد، چرا كه اين دو طيف، تعريف‌هاي غير مشتركي داشتند. همان زمان قرار شد براي پايان اختلافات، همه‌شان در زير مجموعه شوراي عالي تهيه‌كنندگان جمع شوند و اين تشكل به نوعي در برگيرنده همه طيف‌هاي مختلف باشد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: ديديم كه آن زمان هم به خاطر برخي دخالت‌هايي كه از سوي تعدادي از دست‌اندركاران بخش خصوصي و دولتي مي‌شد، شوراي عالي تهيه‌كنندگان هم به نتيجه‌اي نرسيد.

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما با بيان اينكه تطبيق شرايط تهيه‌كنندگان در سال‌هاي گذشته و در پي آن، ايجاد صنف شوراي عالي تهيه‌كنندگان و مانع تراشی و به نتيجه نرساندن آن، مي‌تواند نمونه خوبي براي مديران دولتي باشد‌، اظهار كرد: به نظرم مجموع اين اتفاقات مي‌توانست درس خوبي براي دوستاني كه مي‌خواهند نقش پدر سينما را بازي كنند، باشد. ‌اگر تنها اتفاقات شوراي عالي تهيه‌كنندگان مد نظر قرار مي‌گرفت، اين توجه حاصل مي‌شد كه جريان سينما اينگونه نيست كه با يك بخش‌نامه جايي را منحل كنند،‌ با يك بخش‌نامه صنف تشكيل بدهند و با يك بخش‌نامه افراد را كنار هم بنشانند.

داوودي با تاكيد بر اينكه كنار هم نشستن اين دو قطب و به نتيجه پایدار رسيدن عملا محال است، گفت: متاسفانه اكنون بسياري از لجبازي‌ها و رفتارها از سوي دو طرف سر مي‌زند كه حاصلي جز خراب كردن بيشتر وضعيت سينما ندارد. به اين ترتيب فكر مي‌كنم هر سينماگر با تجربه‌اي كه مسائل گذشته را مشاهده كرده باشد، مي‌تواند با قطعيت بگويد كنار هم نشستن اين دو قطب اگر محال نباشد، اما به نتیجه رسیدن‌شان در شرایط کنونی امری نزدیک به محال است.

وي ابراز عقيده كرد: بر فرض هم اگر مديريت دولتي سينما بتواند با اجبار يا ترفند‌هايي دو جريان را كنار يكديگر جمع كند، بايد بداند كه توافقات حاصل شده تنها به عمر مديريت او قد مي‌دهد نه بيشتر.

اين سينماگر در ادامه سخنانش، تشتت فعلي نهاد‌هاي مختلف سينمايي مانند حوزه هنري، شوراي صنفي نمايش، وزارت ارشاد، شهرداري، خانه سينما و ... را از ديگر دلايل به نتيجه نرسيدن تعامل ميان دو طيف فعلي سينما دانست و عنوان كرد: فعلا هر كس امپراطوري خودش را بنا كرده و ساز خودش را در حوزه سينما مي‌زند. اين موضوع در سال‌هاي گذشته سابقه نداشت.

مديرعامل اسبق خانه سينما همچنين ضمن انتقاد از عدم توانايي در پايان دادن به چنين وضعيتي گفت: به نظرم اين تشتت و عدم توانايي در مديريت پدرانه سينما، اصلا پرونده درخشاني براي يك مدير سينمايي نيست. طبيعتا با تقويت شدن اين اختلافات كه توسط مديران دولتي و يا حتي دست‌اندركاران خصوصي به آن دامن زده مي‌شود، نبايد انتظار داشت كه افراد بتوانند در كنار يكديگر جمع شوند.

ابوالحسن داوودي خاطرنشان كرد: من چه در زمان مديرعاملي‌ام در خانه سينما و چه در زمان‌هاي ديگر، ديده‌ام كه اختلاف سلايق و منافع، ميان گروه‌هايي که درسينما کشآکش فکری و سياسی و قدرتی دارند، تا چه حد عميق است و با اين ديد مي‌گويم كه خيلي خوش‌بيني است كه انتظار داشته باشيم كه طيف‌هاي مختلف بتوانند كنار يكديگر بنشينند و به توافقي پايدار برسند.

اطيابي: وقتش رسيده كه منطقي با مسائل روبرو شويم

اما مسعود اطيابي كه خود هم رياست صنف مديران توليد را برعهده دارد و هم عضوي از كميته ساماندهي صنوف سينمايي است، در اين‌باره به ايسنا گفت: به نظرم اكنون زمان آن رسيده است كه رفتارهاي احساسي را كنار بگذاريم و با منطق با مسائل روبه‌رو شويم.

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما ادامه داد: به نظرم اگر چارچوب و محمل بحث، قانون باشد، تعامل خود به خود ايجاد مي‌شود.‌ هنگامي كه منطق سرلوحه كار قرار بگيرد‌، تعامل هم شكل خواهد گرفت. قانون راه و روش ارتباط را مشخص كرده‌ است و ما هم بايد به آن احترام بگذاريم ولو آنكه قانون خوب باشد يا نه. به نظرم هم طرف دولتي و هم طرف خصوصي (تشكل‌هاي صنفي) بايد براساس ضوابطي با يكديگر برخورد كنند كه قانون بر آن تاكيد كرده است. البته باز هم مي‌گويم ممكن است قانون اشكالاتي داشته باشد اما اين دليل نمي‌شود كه آن را اجرا نكرده و از ظرفيت‌هايش استفاده نكنيم.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره آينده خانه سينما اظهار كرد: به نظرم اكنون مشكل خانه سينما پيچيده‌ و سخت شده است. براي حل اين مشكل، به هر حال بايد سينماگران مختلف كنار هم جمع شوند و فكري كنند. در واقع معتقدم اگر قرار است تشكلي داشته باشيم كه همه را كنار يكديگر جمع كند، همه بايد در تشكيل آن دخيل باشند.

وي در عين حال مشكل ديگر خانه سينما را از داخل خودش دانست و اظهار كرد: اشتباه تاريخي‌اي در خانه سينما صورت گرفت و آن اين بود كه صنوف فكر مي‌كردند همين كه در خانه سينما هستند، كارشان قانوني است؛ در حالي كه آنها بايد مجوز فعاليت مي‌گرفتند.حال تصور كنيد مجمع عمومي خانه سينما را همين اصناف بدون مجوز تشكيل مي‌دهند. در اين حالت چگونه مجموعه‌اي از تشكل‌هاي صنفي بدون مجوز مي‌توانند يك مجموعه قانوني را تشكيل بدهند؟

اين تهيه كننده و كارگردان سينما افزود: به نظر مي‌رسد چرخه معيوبي در خانه سينما وجود دارد كه مانع از حل مشكلات آن مي‌شود. از نظر من بحث اول ما تعيين و تكليف خانه سينما است و سپس بايد منتظر باشيم تا با همكاري سينماگران، اساسنامه اصلاح يا تدوين شود؛ البته فعلا با اين وضعيتي كه خانه سينما تعطيل است و در واقع وجود خارجي ندارد، نمي‌دانم چگونه مي‌توان اين مشكلات را حل كرد.

رئيس صنف مديران توليد در پايان سخنانش در اين بخش خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم اكنون عده‌اي از داخل خانه سينما هم خودشان از قصد بر طبل تعطيلي خانه سينما مي‌كوبند وگرنه خانه سينما مي‌تواند با اصلاح چند بند از اساسنامه‌اش دوباره فعاليت كند و همزمان هم اصناف مختلف روند ثبت قانوني را طي نمايند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه اكنون وقتي است كه بايد منطق بر احساسات غالب باشد،‌ گفت: الان نسبت به خانه سينما يك احساس رواني در بين هنرمندان وجود دارد. من به دولت توصيه مي‌كنم كه به اين احساسات احترام بگذارد. از سوي ديگر هم به دوستانم در تشكل‌هاي صنفي مي‌گويم كه احساسات را كمي كنار بگذارند و با منطق با مسائل روبرو شوند.

اطيابي ادامه داد: بايد گذشته را فراموش كرد. در هر صورت چند نفري اشتباه كردند و كار را به لجبازي رساندند اما بايد توجه كنيم كه وضعيت فعلي سينما وضعيت بغرنجي است. همين موضوع باعث شده است كه مردم تا حد زيادي اعتمادشان را به سينماگران از دست بدهند و حتي سينماگران هم در رسانه‌ها با يكديگر رفتار خوبي نداشته باشند. فكر مي‌كنم وقتش رسيده است كه همه مسائل گذشته را كنار بگذاريم تا فكر و عقلانيت پشت مسائل قرار گيرد. عقل حكم مي‌كند صنوف براي تكرار نشدن چنين وضعيتي در آينده سريعا ثبت قانوني شوند اما عده‌اي اگر بخواهند مدام بگويند كه اين را قبول دارند و آن را قبول ندارند، فقط وضعيت را پيچيده‌تر مي‌كنند.

نجفي: افراد داراي تجربه به هيات تدوين اساسنامه مجموعه جايگزين خانه سينما دعوت شوند

احمد نجفي هم درباره هيات‌ هفت نفره‌اي كه شوراي عالي سينما براي مشخص شدن وضعيت خانه سينما، تشكيل آن را تصويب كرده است، گفت: براي هيات هفت نفره تدوين اساسنامه مجموعه جايگزين خانه سينما حتما بايد افرادي داراي تجربه انتخاب شوند.

اين عضو شوراي عالي سينما درباره تركيب هيات هفت نفره متشكل از نمايندگان خانه سينما، كميته ساماندهي و وزارت ارشاد كه در مصوبات شوراي عالي سينما به آن اشاره شده است، بيان كرد: همه زماني خانه سينمايي بودند اما نام خانه سينما توسط شوراي فرهنگ عمومي تعطيل شده است و اين دست من هم نيست. معتقدم براي اين كميته هفت نفره بايد افرادي كه در صنوف مختلف داراي سوابق و تجارب هستند و نگران وضع سينما هستند انتخاب شوند.

نجفي در عين حال تصريح كرد: اگر بخواهد در اين زمينه دوباره سياست‌بازي شود، كار سينما انجام نخواهد شد.

الوند: اصلا به كميته هفت نفره نيازي نيست

اما سيروس الوند در اين‌باره مي‌گويد كه «اگر قرار است تنها بندهايي از اساسنامه خانه سينما اصلاح شود ديگر به كميته هفت نفره نيازي نيست».

اين كارگردان سينما ادامه داد: ابتدا بايد روشن شود كه مي‌خواهيم اساسنامه چه چيزي را بنويسيم؟ اگر مقصود نوشتن اساسنامه خانه سينما است كه آن مكان خودش اساسنامه دارد. معتقدم اگر اساسنامه خانه سينما در بندهايي اشكالاتي قانوني دارد نياز به اين همه افراد مختلف نيست. اگر مشكل همين چند بند بود هيات مديره مي‌توانست آن را اصلاح كرده و در مجمع عمومي اين تغييرات را به ثبت برساند، در هر صورت معتقدم ابتدا بايد تكليف كليت خانه سينما مشخص شود.

الوند همچنين خاطرنشان كرد: اساسنامه براي فعاليت صنفي است و فعاليت صنفي هم در خانه سينما معنا مي‌دهد. در كل اعتقادم بر اين است كه هر تغييراتي در اساسنامه خانه سينما بايد در مجمع عمومي آن به تصويب برسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha