• جمعه / ۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 91040200562
  • خبرنگار : 71451

سخنراني مهندس چمران در پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران از شهيد چمران گفت.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران از شهيد چمران گفت.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مهدي چمران با اشاره به سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران بيان كرد: امروزه تب و تاب بيداري اسلامي در كشور‌هاي مختلف اسلامي به خوبي ديده مي‌شود و اين حركت‌ها،آمريكا، اسرائيل و متحدانش را به ستوه آورده است. آنها مي‌كوشند تا در كشور‌هايي كه در آنها بيداري اسلامي روي داده است، با توطئه و فريب بيداري اسلامي را منحرف كنند و آن را به تاخير بيندازند.

برادر شهيد چمران خاطرنشان كرد: اميدوارم در كشور بحرين مظلوم نيز بيداري اسلامي به ثمر برسد. بيداري اسلامي بدون ترديد از انقلاب اسلامي ايران در كشور‌هايي مانند تونس، ليبي، يمن، بحرين نشأت گرفته است. اگرچه بيش از 30 سال به‌طول انجاميد، اما ريشه در انقلاب اسلامي ايران دارد.

رئيس بنياد شهيد چمران با بيان اين‌كه لبنان اولين كشوري است كه در آن بيداري اسلامي در مقابل اسرائيل شكل گرفته است، ادامه داد: هشت سال پيش از آنكه انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي برسد، شهيد دكتر مصطفي چمران در كنار امام موسي صدر دانه بيداري اسلامي را در خاك لبنان كاشتند و ما ميوه اين بيداري را در جنگ 33 روزه لبنان مشاهده كرديم كه چگونه حزب‌الله و ديگر گروه‌هاي مسلمان در مقابل اسرائيل ايستادند و آن را با خفت و خواري از لبنان بيرون كردند.

مهندس چمران با تفسير دست‌نوشته‌اي از شهيد چمران گفت: هنگامي كه بيداري اسلامي در لبنان به شكل گرفت، اين كشور پاريس خاورميانه بود.شهيد چمران در حالي پس از 14 سال از آمريكا به لبنان آمد كه دكتراي فيزيك پلاسما داشت و دو سال در مصر در زمان جمال عبدالناصر دوره‌ي جنگ‌هاي چريكي را آموخته بود. اين در آغاز راه بود و شهيد چمران توانست با 45 تن از چريك‌هاي لبناني، اسرائيل را كه قصد داشت شيعيان را تحت سيطره‌ي خود بگيرد، با كمترين امكانات تانك‌هايش را منهدم كند و آن را شكست دهد، اما متاسفانه برخي از موارد درباره‌ي شهيد چمران در تاريخ مكتوم مانده است. مرحوم حاج احمد‌آقا (فرزند امام (ره)) نيز كه گاهي به لبنان سفر مي‌كرد، در كنار لاشه‌هاي اين تانك‌ها عكس دارد.

وي با اشاره به اين‌كه جمهوري اسلامي ايران توانست با سلاح شهادت، نام امام حسين (ع) و سربند «يا حسين» در انقلاب و دوران هشت سال تحميلي به پيروزي برسد، خاطر نشان كرد: شيعيان و مسلمين لبنان و مقاومت اسلامي نيز ادامه‌دهنده انقلاب اسلامي هستند. اين را مي‌توان چه در لبنان و در زمان جنگ 33 روزه و چه در فلسطين و در جنگ 22 روزه غزه مشاهده كنيم. اين درحالي است كه رهبراني مانند «ياسر عرفات» به جايي نرسيدند. بيداري اسلامي بر اساس راه اسلام، اعتقادات اسلامي و شعار «الله‌اكبر» در ميدان التحرير قاهره و ... به پيروزي رسيد.

رئيس شوراي شهر تهران در پايان سخنانش ياد و خاطره شهداي هفتم تيرماه( شهيد دكتر بهشتي و 72 تن از يارانش) را گرامي داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha