• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91032212618

/بيست‌ونهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم/

سرپرست سازمان اوقاف: مسابقات بين‌المللي قرآن وحدت‌ و همدلي بين مسلمانان را به دنبال دارد

سرپرست سازمان اوقاف: مسابقات بين‌المللي قرآن وحدت‌ و همدلي بين مسلمانان را به دنبال دارد

رييس ستاد عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم جمهوري اسلامي ايران برنامه‌ها و جزييات بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم اين رويداد قرآني را تشريح كرد.

رييس ستاد عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم جمهوري اسلامي ايران برنامه‌ها و جزييات بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم اين رويداد قرآني را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي از مسابقات بين‌المللي قرآن كريم به عنوان مهمترين اتفاق قرآني و رويداد فرهنگي و قرآني جهان اسلام ياد كرد و افزود: قرآن كريم بزرگترين نعمت الهي به بشريت و تجلي‌گاه خداوند و هدايت‌كننده به بهترين، برترين، استوارترين و مطمئن‌ترين راه است.

وي خاطرنشان كرد: قرآن وعده صادق خداوند متعال، كتاب هدايت بشر، روشني‌بخش همه انسان‌ها، كتاب خرد، تأمل و انديشه و كتاب عمل است كه در آن شبهه و اختلافي وجود ندارد و اين از امتيازات منحصر به فرد قرآن است.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كرد: قرآن كتاب بشارت، بيم، انذار، دادگري، نيكوكاري، شفاء و آرامش‌بخش همه بشريت است. اين كتاب الهي سبب بصيرت، بينش و آگاهي مردم، كتاب سياست، حكومت و حاكميت و مبارزه با دشمن و استكبارستيزي است كه هر كه به آن ايمان بياورد به راه و رابطه صحيح تمسك جسته است.

محمدي با بيان اين‌كه «قرآن كتاب عزت و برتري و كلام خدا برترين كلام است» گفت: همه چيز در قرآن است و راه سعادت، عزت، سرفرازي همه انسان‌ها به ويژه مسلمانان در بازگشت به قرآن و تمسك به آن است و ما اگر مي‌خواهيم زندگي عزت‌بخش همراه با سرافرازي داشته باشيم تنها راه تمسك به كتاب الهي است زيرا كسي كه قرآن را داشته باشد همه چيز دارد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «امروز در جمهوري اسلامي ايران مفتخريم كه در خدمت قرآن و تبليغ و ترويج آن هستيم» افزود: بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم جمهوري اسلامي ايران از 28 خرداد با حضور بيش از 65 كشور از مسلمانان و مومنان به قرآن در كشورهاي اسلامي و غيراسلامي برگزار مي‌شود.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه ابراز اميدواري كرد: در سايه اين فعاليت‌ها و مسابقات قرآن كريم آواي روحبخش و آرامش‌بخش قرآن در فضاي جمهوري اسلامي ايران طنين‌انداز شود.

محمدي با بيان اين‌كه «از همه قاره‌هاي جهان در اين مسابقات حضور خواهند داشت»گفت: اين عظمت قرآن است در سراسر دنيا كساني زندگي مي‌كنند كه به اين كتاب آسماني و الهي و دين اسلام ايمان دارند و اين اقدام بي‌سابقه‌اي در ميان تمامي مسابقات بين‌المللي است كه حضور حداكثري از قاره‌هاي مختلف جهان را شاهد هستيم.

وي خاطرنشان كرد: بيست و نهمين رقابت قرآني شركت‌كنندگان در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم از 29 خرداد آغاز و تا دوم تيرماه ادامه خواهد يافت و اين مسابقات توسط 14 داور بين‌المللي كه 9 تن از آن‌ها داوران خارجي و 5 داور داخلي هستند هدايت و نظارت خواهد شد.

رييس ستاد عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در ادامه اين نشست به سوالات خبرنگاران در ارتباط با برنامه‌هاي اين مسابقات و جزئيات آن پاسخ داد.

محمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان اوقاف بودجه نيم‌درصدي دستگاه‌هاي فرهنگي در امر فعاليت‌هاي قرآني را دريافت كرده است؟ گفت: بودجه نيم‌درصدي قرآني به دست ما رسيده و بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام شده، بخشي از آن در مسابقات نيز استفاده خواهد شد، لذا جوايز شركت‌كنندگان و نفرات برتر 50 درصد نسبت به دوره گذشته افزايش خواهد داشت.

وي همچنين درباره ويژگي‌ها و تفاوت‌هاي مسابقات جمهوري اسلامي ايران و ساير مسابقات قرآني دنيا تصريح كرد: مسابقات جمهوري اسلامي ايران در دو رشته حفظ و قرائت و علاوه بر آن در رشته پژوهش‌هاي قرآني برگزار مي‌شود كه در ساير مسابقات اين‌گونه نيست و تنها در يك رشته قرائت به رقابت مي‌پردازند.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه در پاسخ به اين سوال كه نقش مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در بحث بيداري اسلامي چيست؟ افزود: اين رويداد قرآني يك امر مهم و مورد اتفاق تمام مسلمانان جهان است و همين سبب مي‌شود يك مشاركت مردمي و اتحاد و وحدت عمومي در دنيا به وجود آيد. نفس اين مسابقات و دور هم نشستن نخبگان قرآني كشورهاي مختلف وحدت‌بخش است و در برابر توطئه دشمنان كه همواره به دنبال ايجاد اختلاف ميان مسلمانان بودند تاثيرگذار خواهد بود و در نوع خود ايجاد وحدت، همدلي و هماهنگي بين مسلمانان را به دنبال دارد.

وي يادآور شد: ملت‌هاي مسلمان در يك‌سال گذشته چند مهره آمريكا و اسرائيل را كه سرسپرده استكبار جهاني بودند در سايه تعاليم قرآن و اسلام سرنگون كردند و از صحنه قدرت و حكومت كنار زدند. بدون شك برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن در بيداري اسلامي كشورها و جهان نقش اساسي دارد.

محمدي تصريح كرد: قرآن كتاب بيداري همه انسان‌ها و الهام‌بخش بيداري انساني و اسلامي است كه منشاء قرآني دارد و كساني كه در اين مسابقات شركت مي‌كنند پس از بازگشت مبلغ جمهوري اسلامي ايران و اهداف انقلاب اسلامي خواهند بود.

نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين در پاسخ به اين سوال كه براي برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در بخش بانوان و حضور آن‌ها در چنين مسابقاتي چه تدابيري انديشده شده است؟ گفت: اين موضوع در حال بررسي و مطالعه است البته در مسابقات كشوري جمهوري اسلامي ايران بانوان حضور فعال و جدي دارند، اما در بحث مسابقات بين‌المللي نياز به مطالعه بيشتر و حل بعضي از موضوعات شرعي دارد كه پس از برطرف شدن آنها اين موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محمدي در بخش ديگر از اين نشست با محكوم كردن هتك حرمت قرآن كريم و با اشاره به اقدام سازمان اوقاف در وقف و هديه قرآن كريم در مقابل اين اقدامات اظهار كرد: بعد از آن اتفاقي كه در آمريكا افتاد سازمان اوقاف تصميم گرفت يك حساب داخلي و خارجي براي وقف و اهداي قرآن كريم اعلام كند، زيرا يكي از تقاضاها و خواسته‌هاي مسلمانان عالم قرآن كريم است كه اگر بخواهيم اقدام عملي در مقابل اين حركت‌ها داشته باشيم هر خانواده بايد چند جلد قرآن كريم بخرد و هديه كند يا مي‌تواند آن را وقف كند و ما اين موضوع را اطلاع‌رساني كرديم كه متاسفانه آنگونه كه بايد توجه نشد.

وي افزود: انتظار ما اين است كه حداقل در مدت برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن كريم به اين موضوع مهم پرداخته شود و رسانه‌ها به ويژه صدا و سيما توجه ويژه‌اي به آن داشته باشد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در پايان با دعوت از خيرين و عموم مردم براي انجام وقف‌هاي منفعتي براي فعاليت‌هاي قرآني تصريح كرد: درخواست ما اين است كه هموطنان نسبت به وقف‌هاي قرآني براي تبليغ و ترويج فرهنگ قرآن، آموزش، تفسير، حفظ و مجموعه فعاليت‌هاي قرآني كه اثرات مهمي دارد اقدام كند.

وي خاطرنشان كرد: بعد از انقلاب اسلامي اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته اما كافي نيست تقاضاي ما اين است كه مردم و خيرين موقوفات منفعتي ايجاد كنند كه عوايد آن در خدمت قرآن كريم باشد. ما موقوفات انتفاعي در اين زمينه داريم اما موقوفات منفعتي در اين زمينه بسيار كم است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha