• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9009-08915

/روز شمار واقعه كربلا/ يازدهم محرم؛ حركت كاروان اسرا از كربلا

/روز شمار واقعه كربلا/
يازدهم محرم؛
حركت كاروان اسرا از كربلا

روز يازدهم محرم سال 61 ه- ق است و روز عاشورا، امام حسين (ع) و ياران باوفاي‌شان همگي به شهادت رسيده‌اند ... دشمنان آن حضرت همگي شاد هستند ولي انگار شعله نهضت امام حسين(ع) نبايد خاموش شود... كاروان اسراي كربلا با حضور امام سجاد(ع)، حضرت زينب(س) و بسياري ديگر از اعضاي كاروان سيد الشهدا(ع) اندكي بعد بايد به سوي كوفه حركت كنند... .

به گزارش خبرنگار دين ومعارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رخدادهاي روز يازدهم ماه محرم سال 61ه-ق پيرامون قيام امام حسين (ع) در ادامه مي آيد:

1.حركت كاروان اسرا از كربلا

عمر بن سعد در روز يازدهم تا وقت ظهر در كربلا ماند و بر كشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاك سپرد.

وقتي روز از نيمه گذشت فرمان داد تا بانوان خاندان پيامبر(ص) را بر شتران بي‌جهاز سوار كردند و حضرت سجاد(ع) را نيز با زنجير مخصوصي بسته و بر شتر سوار كردند. هنگامي كه آنان را مانند اسيران مي‌بردند و از قتلگاه عبور دادند، نظر بانوان بر جسم مبارك امام حسين(ع) افتاد و لطمه‌ها بر صورت زدند و صدا به فرياد و ندبه برداشتند.

حضرت زينب کبرى(ع) نعش برادر را به سينه خود چسبانيد و با صوتى حزين گفت:

«يا محمداه (ص) اين حسين توست که با اعضاى پاره پاره در خون خويش آغشته است، اين‌ها دختران تواند که اسير شده‌اند، اين حسين توست که بدنش بر روى خاک افتاده. پدرم فداى كسى باد كه جراحتش دوا نپذيرد، پدرم فداى كسى باد كه با غصه از دنيا رفت، پدرم فداى كسى باد كه لب تشنه شهيد شد».

حضرت سکينه(ع) نيز جسد پدر را در بر گرفت، ناله زد و عرض كرد:

پدر جان، قتل تو چشم دشمنان را روشن و دل‌شان را شاد کرد، پدر جان بنى اميه مرا در کوچکى يتيم کردند... .

3.تشكيل مجلس ابن زياد

روز يازدهم عمربن سعد به كوفه آمد. ابن زياد اذن عمومي داد تا مردم در مجلس حاضر شوند. سپس راس مطهر امام حسين (ع) را نزد او گذاشتند و او به آن نگاه و تبسم ‌كرده و با چوبي كه در دست داشت به آن جسارت مي‌كرد.

2. حركت اهل بيت امام حسين(ع) به سوي كوفه

عصر روز يازدهم اهل بيت(ع) را با حالت اسارت به طرف كوفه بردند. نزديك غروب حركت كردند و شبانه به كوفه رسيدند. بنابراين آن بزرگواران داغدار و مصيبت زده را تا صبح پشت دروازه‌هاي كوفه نگه داشتند. هنگام صبح عمر بن سعد مانند فرماندهي كه از فتوحات خويش خوشحال است همراه اسراء وارد كوفه شد.

منابع:

- پايگاه اطلاع رساني مركز تعليمات اسلامي واشنگتن www.iec-md.org

- تقويم شيعه، عبدالحسين نيشابوري، انتشارات دليل ما، 1387

- www.rasekhoon.net

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha