• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9008-19125
  • خبرنگار : 71021

تدبير جديد مسؤولان درپي شهيد و زخمي شدن ايراني‌ها در عراق

تدبير جديد مسؤولان درپي شهيد و زخمي شدن ايراني‌ها در عراق

38 زائر ايراني در كمتر از يك‌ماه در حملات تروريستي در عراق شهيد و مجروح شدند،‌ برخي مسؤولان ايراني دليل اين اتفاق را تحولات داخلي عراق و خروج نيروهاي آمريكايي از اين كشور مي‌دانند كه تركش‌هاي آن متوجه زائران ايراني شده است؛ اما براي تأمين امنيت ايراني‌ها چه تدبيري بايد اتخاذ كرد؟

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نظر مي‌رسد، سازمان حج و زيارت تنها بخش تصميم‌گيرنده درباره‌ي اعزام زائران ايراني به عراق نيست، چون آن‌ها در روزهاي گذشته به‌خاطر حملات تروريستي كه پشت سر هم در مسير حركت زائران ايراني رخ داد، تصميم گرفتند جلسه‌اي را با مسؤولان امنيتي عراق و سفارت ايران در اين كشور بگذارند تا در اين‌باره تدبيري انديشيده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي شهسواري ـ مدير امور بين‌الملل و راهبري و زيارتي سازمان حج و زيارت ـ درباره‌ي نتيجه‌ي اين جلسه كه پس از چهارمين انفجار در مسير حركت زائران ايراني در عراق برگزار شد، به خبرنگار ايسنا گفت:‌ براساس توافق‌ها قرار شد، تعداد گشتي‌هاي امنيتي عراق در مسير حركت زائران ايراني بيشتر شود.

وي ادامه داد:‌ ما حساسيت‌هاي خود را درباره‌ي امنيت زائران ايراني به مسؤولان عراقي منتقل كرديم تا تدابير امنيتي بيشتري اتخاذ شود.

او درباره‌ي اين‌كه آيا تدابير امنيتي در نقاطي مانند پاركينگ اتوبوس‌هاي زائران كه گاهي انفجارها در آن‌ها رخ مي‌دهد نيز اتخاذ مي‌شود؟ گفت:‌ ما مشكلي در پايانه‌هاي اتوبوس‌ها نداريم، چون بيشتر اتفاق‌ها معمولا در مسير حركت زائران رخ مي‌دهد، ضمن آن‌كه تلاش مي‌كنيم پاركينگ‌هايي را براي اتوبوس‌ها انتخاب كنيم كه شرايط امنيتي تأمين‌شده‌اي داشته باشند.

وي افزود: گاهي كاروان‌هاي آزاد در پاركينگ‌هاي خورودهاي عراقي مستقر مي‌شوند كه اين مسأله خسارت و آسيب وارد كرده است.

شهسواري درباره‌ي ميزان هزينه‌اي كه براي تأمين امنيت زائران ايراني در عراق پرداخت مي‌شود، توضيح داد:‌ پرداخت هزينه‌هاي امنيتي متناسب با مأموريتي است كه شركت‌هاي امنيتي عراق در هر مسير انجام مي‌دهند. اين هزينه متغير است و هر زائر به‌طور ميانگين 15 تا 20 دلار به‌عنوان هزينه‌ي امنيت پرداخت مي‌كند كه اين پول در كل هزينه‌ي سفر به عتبات عاليات محاسبه مي‌شود.

او همچنين درباره‌ي تغيير شرايط مأموريت شركت‌هاي امنيتي كه همواره زائران را در اتوبوس همراهي مي‌كنند نيز اظهار كرد:‌ شركت‌هاي امنيتي عراق مأموريت خود را انجام مي‌دهند و ما نيز از آن‌ها مي‌خواهيم دقت بيشتري در اين‌باره داشته باشند.

وي افزود:‌ البته اين شركت‌ها دايره‌ي مسؤوليتي دارند و نمي‌توانند در بعضي امور دخالت داشته باشند، چون تأمين بخشي از امنيت عراق با سازمان‌هاي امنيتي و پليس اين كشور است؛ ولي به هر حال، مأموران اين شركت‌هاي امنيتي زائران را همراهي مي‌كنند.

به گزارش ايسنا‌،‌ در يك‌ماه گذشته و در نخستين انفجاري كه در محله‌ي خانقين عراق و نزديك مرز خسروي رخ داد، 9 زائر ايراني از كاروان‌هاي آزاد مجروح شدند. همچنين در 18 آبان‌ماه در مسير سامرا، سه زائر ايراني شهيد و هفت نفر ديگر مجروح شدند. مجروح شدن 12 ايراني نيز حاصل انفجار در كاظمين در 22 آبان‌ماه بود و در آخرين انفجار كه 25 آبان‌ماه در نزديكي بغداد رخ داد، دو زائر ايراني كه يكي از آن‌ها كودكي با سن كمتر از دو سال بود، شهيد و پنج نفر ديگر مجروح شدند.

واكنش رييس سازمان حج و زيارت كه هم‌اكنون در مكه به‌سر مي‌برد، به اين وضع، نوشتن نامه‌اي به وزارت امور خارجه‌ي ايران بود كه در آن، انجام مذاکره‌ها با مقامات عراقي را براي ارتقاي امنيت زائران ايراني در عراق درخواست كرد.

صرف نظر از اين‌كه برخي كاروان‌هاي زائران ايراني كه حملات تروريستي عراق متوجه آن‌ها شده است، كاروان آزاد بودند و در مسؤوليت سازمان حج و زيارت قرار نمي‌گرفتند، اما با توجه به اتفاق‌هاي اخير كه امكان دارد دامنه‌ي آن با نزديك شدن به ماه محرم همچنان ادامه داشته باشد، يك پرسش مطرح است كه چرا در اين شرايط، اعزام ايراني‌ها به عراق همچنان ادامه دارد؟

مسؤولان سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين پرسش گفته‌اند، فقط سازمان حج و زيارت درباره‌ي اعزام زائران تصميم نمي‌گيرد، بلكه مسؤولان عالي‌رتبه‌ي كشور نيز در اين تصميم‌گيري دخيل هستند.

علاوه بر اين، مسؤولان معتقدند، در شرايطي كه راه عراق باز است و ثبت نام در زمان‌هاي بسيار نزديك انجام مي‌شود، باز هم عده‌اي خارج از نظام سازمان حج و زيارت كاروان‌هايي راه مي‌اندازند و به هر شكلي خود را به عراق مي‌رسانند و هر چقدر مسؤولان كشور در اين‌باره هشدار و تذكر مي‌دهند و مرزها را مي‌بندند به نظر مي‌رسد، فايده‌اي ندارد. در اين شرايط، اگر سفر به عراق محدود شود، آيا اين گروه‌هاي آزاد از رفتن به عراق صرف نظر مي‌كنند؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha